Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Hiihtolajit

Finlandia-hiihto haluaa uudistua – saavatko Muotsikan opiskelijat perinnetapahtuman brändin hohtamaan?

Finlandian päämatka pitenee 65 kilometriin vuonna 2021. Se on palvelus himohiihtäjille, mutta tapahtuma haluaa palvella muitakin.

Nuorison tavoittaminen on yksi Finlandia-hiihdon järjestäjien haasteista. Kuva: Sami Lettojärvi

Finlandia-hiihto uudistuu. Himohiihtäjien koitos kovenee vuodesta 2021 alkaen, kun Finlandian päämatka pitenee nykyisestä 50 kilometristä 65 kilometriin. Hiihtäjät ovat toivoneet tätä uudistusta jo pitkään, järjestäjät ovat kuulleet viestin ja löytäneet keinot reitin pidentämiseksi.

Kenties suurempi asia kuitenkin on, että Finlandia-hiihto haluaa uudistua niin, että tapahtuma koskettaisi ja houkuttelisi mahdollisimman laajasti muitakin kuin hiihdon suurkuluttajia.

– Tapahtuman 50-vuotisjuhla lähestyy. Siinäkin mielessä kaivataan uutta ja freesiä ilmettä, sanoo Finlandia-hiihdon puheenjohtaja Raiko Pousi.

Ilmeen uusimiseksi on perustettu Lahden ammattikorkeakoulun (LAB) Muotoiluinstituutin opiskelijoista koostuva tiimi, jonka päämääränä on uudistaa Finlandia-hiihdon brändi ja päivittää se nykypäivään.

Uudistuneen ilmeen pitäisi näkyä viimeistään juhlavuonna 2023, kun Finlandia-hiihto järjestetään 50. kerran.

Ulkopuolista näkökulmaa hakemassa

Suunnitelma kuulostaa sellaiselta, joka saattaa saada osan lajiväestä varpailleen. Voitaneen olettaa, ettei havuilta, suksivoiteilta ja lumisateelta tuoksuva murtomaahiihto kuulu Muotsikan kampuksella opiskelijoiden suurimpiin puheenaiheisiin tai harrastuksiin, joten miten he voisivat tietää, mihin suuntaan viedä Finlandia-hiihtoa?

50-vuotisjuhla lähestyy. Siinäkin mielessä kaivataan uutta ja freesiä ilmettä. Puheenjohtaja Raiko Pousi

– Olemme avoimin mielin mukana. Voimme saada brändäyksen kautta tähän perinteiseen tapahtumaan jotakin uutta, jota me itse emme ole osanneet katsoa ulkopuolelta, Pousi huomauttaa.

Opetusnäkökulmasta lähtökohta on kiehtova, näkee uudistustiimiä vetävä brändimuotoilija Helmi Honkanen. Opiskelijoiden täytyy pakittaa nykyisestä digimaailmastaan taaksepäin, hypätä historiaan, mennä epämukavuusalueelle ja perehtyä Finlandia-hiihdon perinteisiin.

– Brändi-ihmisille sisältö on tärkeää. Pitää selvittää, mikä tämä tapahtuma on, mihin se on menossa ja keitä sen osallistujat ovat, Honkanen sanoo.

– Ihmiset, lämpö ja tekemisen palo ovat olennaisia juttuja, eikä niitä voi ulkoapäin laittaa tai liimata päälle. Sille linjalle jos lähtee, se karisee nopeasti.

Radikaaleihin mullistuksiin hiihtoväen ei tarvitse kauhuissaan varautua. Honkasen mukaan juuret ja perinteet ovat melkeinpä tärkeintä, mitä Finlandian kaltaisella tapahtumalla on.

– Ei niitä saa hukata, koska perinnettä on rakennettu niin pitkään.

Finlandia-hiihdon järjestäjät saivat hiilineutraalisuusdiplomin yhteistyökumppaniltaan Lassila & Tikanojalta. Kuvassa vasemmalla Finlandia-hiihdon puheenjohtaja Raiko Pousi, kilpailunjohtaja Henri Rauhamäki, markkinointipäällikkö Hannu Viitala sekä media- ja tiedotusvastaava Anton Floor. Keskellä brändimuotoilija Helmi Honkanen ja projektipäällikkö Ninni Andelin LAB-ammattikorkeakoulusta. Oikealla asiakkuuspäällikkö Kari Stång ja tuotespesialisti Juha Uppa Lassila & Tikanojasta. Kuva: Mikael Hoikkala

Etsitään itsensä ylittäjiä

Yksi avainasia on eri kohderyhmien tavoittaminen – ja nimenomaan ryhmien, vaikka yksilöurheilu onkin enimmäkseen aika yksinäistä puuhaa. Finlandia-hiihto käy kovaa kilpailua ihmisten vapaa-ajasta, kun tarjontaa niin kuntourheilun kuin kaiken muunkin harrastamisen parissa on aina vain entistä enemmän.

Perinteitä ei saa hukata, koska niitä on rakennettu niin pitkään. Brändiasiantuntija Helmi Honkanen

– Päämatkaa pidennetään niitä varten, jotka oikeasti tykkäävät pitkistä massahiihdoista. Mutta siellä on tarjolla myös lyhyemmät matkat eli 20 ja 32 kilometriä, jotka menevät samaan elämyskategoriaan kuin vaikka Red Bull -mäkijuoksut. Kuka tahansa pystyy hiihtämään 20 kilometriä niin ettei siihen mene koko päivää. Sieltä voi löytyä itsensä ylittäjiä, sanoo Finlandia-hiihdon media- ja tiedotusvastaava Anton Floor.

Lahden, Nastolan ja Hollolan koulujen 1.­–4. luokkalaisille suunnattu Lasten Finlandia järjestetään tänä talvena jo kuudennen kerran. Vielä matalamman kynnyksen tapahtuma on tenava-Finlandia, jossa laturetkellä on mukana Angry Birds -hahmojakin.

Haaste on heitetty myös Finlandian brändiuudistusta työstäville LABin opiskelijoille. Heillä on tilaisuus syventyä hiihdon saloihin käytännön kautta, sillä tapahtumajärjestäjät ovat jo ensimmäisessä palaverissa haastaneet opiskelijat hiihtämään Finlandian.

Finlandia-hiihdon osallistujatavoite on tänä vuonna 7 000 hiihtäjää. Erittäin leudon kelin rasittama viime talven kilpailu oli monin tavoin pettymys, ja osallistujamääräksi jäi 4 400.

47. Finlandia-hiihto hiihdetään 22.–23. helmikuuta 2020. Matkavaihtoehtoina ovat 50, 32 ja 20 kilometriä, kaikki perinteisellä ja vapaalla tyylillä.

Mikael Hoikkala
mikael.hoikkala@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi