Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Hevosvoima

Uusi tähti syttyi konkareiden käsissä Suur-Hollolassa

Jorma Kontio ajoi 11. voittoonsa Suur-Hollolassa vasta 11. kertaa startanneella Hachiko De Veluwella.

Hachiko De Veluwe (nro 3) päästi Ranch Kellyn rinnalle mutta ei ohi lämminveristen Suur-Hollola-ajon finaalissa. Kuva: Katja Luoma

Suur-Hollola-ajon onnennumero oli tänä vuonna 11, vaikka ei ehkä Toto-pelien kannalta. Jorma Kontion uran 11. voitto lämminveristen Suur-Hollola-ajossa oli Hachiko De Veluwen uran 11. startti. Suur-Hollolan 120 000 euron ykköspalkintoa vähättelemättä 5-vuotiaan ruunan huippuhetket ovat mitä todennäköisimmin vasta edessäpäin.

Vaikka raviurheilussa pääkilpailija on hevonen, näytti sunnuntaina Jokimaalla vahvasti siltä, että ihmisten nimillä on yhtä suuri merkitys. Hachiko De Veluwen ihmiset ovat tuttuja useammankin menestyshevosen taustalta, Ruotsissa valmentava Timo Nurmos, ohjastaja Jorma Kontio ja hevoskasvattaja-Ingmanit. Viime vuoden Derby-voittajan on kasvattanut ja omistaa Lars Ingman oy ab.

Parasta ei ole vielä nähty

Derby-voitosta huolimatta Hachiko De Veluwe on ollut tähän asti suurelle suomalaiselle raviyleisölle hieman tuntematon. Parhaiten se on tunnettu yli miljoona euroa tienanneen Brad De Veluwen pikkuveljenä. Brad on Hachikon tavoin Ingmanien kasvatti emästä Amazing Ride. Nyt pikkuveljellä on omia meriittejä. Siinä missä jalkavaivaan uransa päättänyt Brad juoksi suurimmat rahansa 3–4-vuotiskausilla, Hachikon ura on vasta alussa.

– Se parantaa vielä. Se on parantanut joka starttiin, ja tällaiset kilpailut kehittävät hevosta, Jorma Kontio sanoi.

Hänkin ihmetteli Nurmoksen taitoa tehdä huippuhevosia pienellä kilpailutuksella.

– Onhan se uskomatonta, että hevonen voittaa tuollaisella rutiinilla, Kontio sanoi.

Ranch Kelly pystyi haastamaan

Ei tarvitse olla edes paras hevonen, kunhan se haluaa juosta ja on terve. Timo Nurmos, valmentaja

Sisäradan Benjamin Evo laukkasi lähtökiihdytyksessä, mutta Kontio uskoo, että Hachiko olisi mennyt muussakin tapauksessa hyvällä lähtönopeudellaan keulaan. Viime vuoden voittaja Ranch Kelly laittoi nuoren ruunan kuitenkin koville. 11-vuotias tamma tuli koko matkan Hachiko De Veluwen rinnalla. Kelly on pärjännyt kuolemanpaikalta, mutta nyt voiton uusiminen ei onnistunut. Ranch Kellyn esitys osoitti kuitenkin tamman olevan yhä huippukunnossa.

Voittoaika oli voittajan oma ennätys 11,6a, ja viimeiset 500 metriä tultiin aikaan 1.07.

– Vauhti kiihtyi vaan. Viimeiset 400 metriä oli vielä kovempaa. Kaikki oli pelissä. Ranch Kelly ansaitsee kunnioituksen, Kontio sanoi ja kuvaili muuten matkavauhtia ”ihan sopivaksi”.

Treeni vaatii myös huilia

Kokemus on osoittanut Timo Nurmoksen valmennusfilosofian toimivaksi. Hänen hevosensa eivät juokse ”melkein harva se viikko kuten tavalliset hevoset”. Hachiko starttasi yhdeksän kuukauden tauon jälkeen ensi kertaa kesäkuun alussa Suur-Hollola-karsinnoissa ja siitä seuraavaksi Suur-Hollola-viikonloppuna.

– Se sai alkuerän jälkeen taas huilata. Kun treenataan johonkin kisaan ja sen jälkeen huilataan, silloin hevoset haluavat juosta. Ei tarvitse olla edes paras hevonen, kunhan se haluaa juosta ja on terve, Nurmos paljasti menestysreseptiään.

Hänen hevosensa viettivät Suur-Hollola-viikonlopun jälkeen yön Suomessa ennen lauttamatkaa Ruotsiin, ihan vain palautumisen ja levon vuoksi. Pitkät kilpailumatkat, kuumahko keli ja kaksi päivää kilvanajoa vaatii huilin.

Hachiko De Veluween Nurmos on luottanut varsasta asti. Se oli kuitenkin vilkas nuori, joka ei ollut henkisesti valmis vielä 3-vuotiaiden lähtöihin. Ruunaus auttoi, ja nyt Kontio kuvailee hevosta letkeäksi, rennoksi ja rauhalliseksi. Merkittävää hevosessa on vahva kilpailupää, joka ratkaisi Suur-Hollola-ajonkin. Kelly pääsi rinnalle, mutta ohi ruuna ei muita päästä. Anders Ingman kertoo kilpailupään tulevan isäori Timokolta.

– Timoko on äärimmäisen kova ja kovapäinen hevonen. Kilpailupää on minun mielestä iso ominaisuus, se että hevonen haluaa voittaa, Ingman sanoi.

Voittajan ura jatkunee Ruotsissa 5-vuotislähdöissä ja jossain vaiheessa myös Ranskassa, ainakin Pariisin legendaarisella Vincennesin radalla.

– Se on hevonen, joka vaatii hyvän pidon, ja esimerkiksi Vincennesin rata on hyvä rata sille, Nurmos suunnitteli. 

Suvi Lempinen
suvi.lempinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi