Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Hypyt ja isot painot tarjoavat naisille suojaa vaihdevuosien aikana

Vaihdevuodet kiihdyttävät ikäviä muutoksia naisen kehossa. Ne voi helposti kampittaa liikunnalla.

Marjut Fredriksson liikkuu vapaa-ajallaan monipuolisesti. Hän tietää, kuinka tärkeää naisten luustolle on iskutusta sisältävä liikunta. Kuva: Tuire Punkki

Keskimäärin se on naisella edessä 51 vuoden iässä. Hikoilua, kuumia aaltoja ja mielialan vaihteluita.

Muun muassa edellä kuvailtuja oireita pitää sisällään vaihdevuodet, joka on ajanjakso, kun naisen munasarjojen toiminta heikkenee ja lopulta sammuu.

Sen sijaan, että keskustelu vaihdevuosista pyörii negatiivispainotteisesti mielialan ympärillä, pitäisi sitä ohjata Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan akatemiatutkija Eija Laakkosen mielestä myös kehon muutoksiin.

On tutkittu, että vaihdevuosien aikana muun muassa luuntiheys heikkenee ja lihasmassa sekä -voima vähenevät. Muutokset tosin tapahtuvat pikkuhiljaa, eikä niitä huomaa helposti.

– Osa on ikääntymismuutoksia, jotka naisilla näyttäisivät vaihdevuosien aikana kiihtyvän ainakin hetkellisesti.

– Vaihdevuosiin liittyy myös kehon rasvaisuuden muuttuminen ja jakautuminen kehossa. Se muuttuu enemmän miehiseen suuntaan, eli rasvaa kertyy enemmän keskivartalon alueelle. Tyypillisesti rasvaa on naisilla enemmän lantion seudulla.

Vaihdevuodet alkavat yleensä 45–55 ikävuoden välillä. Vaihteluväli on jopa 40:stä 60:een vuoteen. Menopaussin alkaminen on selkeästi periytyvää. Tyttären vaihdevuosien alkamisen ajankohdan voi ennustaa oman äidin aikataulusta.

Luille lääkkeeksi iskuttava liikunta

Luun heikentyminen menopaussin aikana on tunnettu jo pitkään, ja Laakkosen mukaan sen myötä osteoporoosiriski kasvaa huomattavasti.

Paras luustoa vahvistava elämäntapalääke on iskuttava liikunta.

– Se voi olla esimerkiksi lenkkeilyä, pallopelejä, pomputusta ja hyppimistä sisältäviä ryhmäliikuntatunteja. Ne kaikki ovat todella hyviä luustolle.

Luuston lisäksi lihaksisto vastaa tarjottuun ärsytykseen. Joten liikunnalla pystyy vaikuttamaan paljonkin vaihdevuosien aikana kehossa tapahtuviin muutoksiin.

– Lihasmassan kokoa ylläpitävän tai jopa kasvattavan liikunnan taas pitäisi olla voimakkaasti kuormittavaa. Tyypillisesti se on kuntosaliharjoittelua riittävän isoilla painoilla, Laakkonen tietää.

Voimantuotto heikentyy kestävyyttä enemmän

3198956.jpg

Sen sijaan kestävyysominaisuus ei näyttäisi Laakkosen mukaan heikentyvän vaihdevuosien aikana yhtä selkeästi kuin esimerkiksi luuntiheys.

– Toki voi olla, että kestävyyttä ylläpidetään tyypillisesti paremmin kuin muita ominaisuuksia. Naiset harrastavat esimerkiksi uintia ja pyöräilyä enemmän kuin nopeaa voimantuottoa kehittävää liikuntaa.

– Nopea voimantuotto näyttäisi heikentyvän nopeammin erityisesti vaihdevuosien aikana, Laakkonen jatkaa.

Vaihdevuosien ERMA-tutkimuksen ja EsmiRs-tutkimuksen johtaja muistuttaa, että liikunnallisesti aktiivinen nainen pystyy hyvin ylläpitämään voimantuottoaan myös ikääntyessään.

Esimerkiksi aikuisyleisurheilua harrastavan vaihdevuosi-ikäisen naisen pituushyppytulokset pysyvät paremmin samoina kuin ei harrastavan, jonka suoritukset sen sijaan rapistuvat nopeaakin tahtia.

Vaihdevuosien aikana tarvitaan armollisuutta

Liikunnallisesti aktiivinen elämä on edullista kaikessa iässä. Laakkosen mukaan viimeistään vaihdevuosi-iässä naisen olisi hyvä pysähtyä kuulostelemaan omaa kehoaan ja mielialaansa.

– Miettiä, mikä auttaisi jaksamaan.

Laakkonen kuitenkin muistuttaa armollisuudesta. Vaihdevuosien tyypillisimmät oireet kuten hikoilu, mielialan vaihtelut, uniongelmat, nivelten kolotukset ja sydämen tykytystunteet saattavat väsyttää paljon.

Vaihdevuosioireet eivät siis välttämättä poistu liikunnalla, mutta se voi auttaa paremmin jaksamaan niitä. Tutkija Eija Laakkonen

Lisäksi noin 50-vuotiaan naisen elämänvaiheessa voi olla meneillään paljon muutakin. On työelämä, lapset kenties muuttamassa pois ja mahdollinen omien vanhempien kasvava tarve apuun

– Silloin ei välttämättä kerta kaikkiaan jaksa liikkua. Toisaalta taas, jos pääsee liikkeelle, tuottaa se tutkimusten mukaan mielihyvää ja aktiivisuutta. Vaihdevuosioireet eivät siis välttämättä poistu liikunnalla, mutta se voi auttaa paremmin jaksamaan niitä.

Liikunta auttaa jaksamaan arjessa

Kuopiolainen Marjut Fredriksson hakee jumppatunneilta juurikin naisille suositeltua iskuttavan liikunnan tarvetta.

– Luusto saa hyppimisen kautta voimaa ja kestävyyttä.

Liikunta on kuulunut hänen arkeensa aina. Fredriksson kertoo urheilleensa kilpamielessä nuorempana, aikuisiällä se on muuttunut tärkeäksi harrastukseksi.

– Liikunta tuottaa hyvänolontunnetta ja auttaa jaksamaan arjessa. Se on tärkeää myös oman terveyteni kannalta, Fredriksson luonnehtii.

Hänellä todettiin teini-iässä luustoon liittyvä sairaus, skolioosi, jolla tarkoitetaan selkärangan käyryyttä tai vinoutta. Liikunnan harrastaminen on antanut eväät normaaliin, lääkkeettömään elämään.

– En ole erityisesti perehtynyt vaihdevuosien aiheuttamista muutoksista luustossa, mutta skolioosin myötä aihepiiri on tuttu.

Outi Poikonen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi