Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

MotoGP-kuskit pääsivät kunnolla vauhtiin sateisen avauspäivän jälkeen – "kisapäivä on jo tiedossa, mutta en voi sitä sanoa"

Aprilian Bradley Smith kehui rataa laadukkaaksi, vaikka korjattavaakin löytyi. Kuva: Lauri Ilola

Iitin KymiRing-moottoriradalla käytyjen virallisten MotoGP-testien toinen ja viimeinen ajopäivä sujui maanantaita paremmin selkeän sään ansiosta.

Hyvien olosuhteiden myötä kuljettajille kertyi runsaasti testikierroksia. Ilman vesipisaroita ei toisenakaan päivänä jääty. Maanantailta tuttu sade saapui kuljettajien kiusaksi iltapäivällä. Ennen radan kastumista KTM:n suomalaiskuljettaja Mika Kallio kiersi KymiRingin 36 kertaa.

Rata parani sitä mukaa, kun kuljettajat kiersivät sitä. Asfaltin pintaan jäi kumia ja pidon parantuessa myös kierrosajat nopeutuivat.

Kuuden tehdastallin kuljettajista Aprilian Bradley Smith ajoi ensimmäisenä 4,6 kilometrin radan alle 1.50. Ennen sadetta Smithin ja samalla koko joukon nopein aika oli 1.47,540.

Joissain kohdissa mutkat ovat erittäin tiukkoja. Aprilian kuljettaja Bradley Smith

Aprilian brittikuski ajoi radan iltapäivään mennessä 30 kertaa ympäri. Ajamisen välissä Smith ehti antaa radasta rehellisen arvion. Uusi rata vaatii vielä totuttelua niin kuljettajalta kuin pyörältä.

– Eilinen meni vielä vetisissä olosuhteissa. Se vaikeutti testaamista, varsinkin kun kyseessä on uusi rata. Totuttelu on tosin normaalia, sillä yleensä uuden radan kanssa kestää 6–8 kuukautta ennen kuin ajaminen sujuu sillä kunnolla, Smith kertoi.

– Joissain kohdissa mutkat ovat erittäin tiukkoja. Radan yleinen ilme on hyvä, mutta on myös kohtia, joissa muuttaisin esimerkiksi ajolinjoja. Rata on yleisesti korkeatasoinen, ainoastaan yhdessä kohdassa oli töyssy, jota oli vaikea hallita, Smith kuvaili.

Moni kuljettajista pitää rataa teknisesti haastavana. Samaa mieltä oli suomalaisässä Kallio ja Smithin oli helppo liittyä joukkoon mielipiteessään. Brittikuski ei näe radan hitaita kurveja silti automaattisesti huonona asiana.

– Uskon, että erityisesti Moto2- ja Moto3-luokan kuljettajat tulevat nauttimaan radasta. MotoGP:lle rata tuntuu hieman tekniseltä. Toisaalta se on koko MM-sarjan idea, että meillä on 20 erilaista rataa ympäri maailmaa, Smith muistutti.

Mika Kallio kiersi rataa ahkerasti tiistaina. Kuva: Lauri Ilola

Nuorilta erilaiset arvosanat

Testitapahtumassa on mukana kahdeksan kuljettajan kansallinen ryhmä. Kotimaisista kuljettajista nuorten Kimi Patovan ja Kenny Koskisen ensikokemukset radasta vaihtelivat.

Ram Racing -tiimiä Yamahalla edustava Patova, 17, pääsi ajamaan aamupäivällä kuivissa olosuhteissa. Kokemukset radasta olivat Patovan mielestä positiiviset. Radan kouluarvosanaksi Patova antoi 8,5.

– Tykkään rataprofiilista. Ensin on pitkä suora ja sen jälkeen mutkissa tehdään erot kuskien välillä. Todella erilainen rata verrattuna moneen muuhun, Patova kehui.

Kimi Patova pääsi ottamaan tuntumaa uuteen rataan. Kuva: Lauri Ilola

Kallio Racingin alla niin ikään Yamahaa ohjastava Koskinen oli kriittisempi. Arvosanaksi jäi kutonen.

– Rata on tosi hieno ja siinä on paljon korkeuseroja. Se on myös osittain kovavauhtinen. Miinusta siitä, että ajetaan paljon samaa vauhtia ja ainakin vielä rata tuntuu tosi liukkaalta. Se tosin paranee varmasti, Koskinen toivoi.

Kisapäivä on jo päätetty

KymiRing-hankkeessa vahvasti alusta saakka mukana ollut Timo Pohjola on testipäiviin pääosin tyytyväinen. Palautetta kerätään ajajayhdistyksen, kansainvälisen moottoripyöräilyliiton ja lajin promoottorin Dornan kautta. Tapahtuman ja palveluiden sujuvuutta arvioidaan tapahtumatuottaja Lahti Eventsin kanssa. Oleellisin eli tulevan kilpailupäivän vahvistus on Pohjolan mukaan jo tehty.

– Kisapäivä on jo tiedossa, mutta en voi sitä sanoa. Se tulee sitten virallisia tietoja aikanaan.

Rataan ei tehdä enää muutoksia. Pohjolan mukaan tämä johtuu siitä, että rata on suunniteltu sekä FIM:n että kansainvälisen autoliitto FIA:n yhteisten vaatimusten mukaisesti.

– Yleinen tahtotila on, että kaarrenopeuksia pitää saada pienennettyä. Se tarkoittaa, että tehdään jyrkempiä kaarteita. Se on turvallisuuteen liittyvä kysymys, ja se on ollut suunnittelun lähtökohta. Radassa on nopea ja tekninen osuus, minkä lisäksi rata on fyysinen. Tämä takaa sen, ettei pelkkä pyörä ratkaise, vaan myös kuljettaja pystyy vaikuttamaan lopputulokseen, Pohjola perusteli.

Myös kansainvälisen moottoripyöräliiton puheenjohtaja Jorge Viegas vahvisti kilpailun MotoGP:n nettisivuilla.

Kenny Koskinen toivoo, että rataan saadaan ajan kanssa lisää pitoa. Kuva: Lauri Ilola
Lauri Ilola
lauri.ilola@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi