Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Mika Kallio ei sateista säätä säikähtänyt KymiRingin testeissä – "Pitää olla plan b valmiina"

Mika Kallion näyte märällä KymiRing-radalla. Kuva: Juha Peurala

Iitin moottoriradalla tehtiin historiaa maanantaina, kun ensimmäiset Suomessa järjestetyt MotoGP-luokan viralliset testiajot käynnistyivät. Kaksipäiväinen testirupeama on tuonut kaikki sarjan kuusi tehdastallia Iittiin.

Maanantain virallisessa lehdistötilaisuudessa ei vielä varmistettu KymiRingin paikkaa MotoGP:n tulevassa kilpailukalenterissa. MotoGP-sarjan promoottori Dornan Carlos Ezpeletan mukaan kaikki näyttää silti hyvältä.

– Asiaan saadaan vastaus seuraavien viikkojen kuluessa. Työ, jota on tehty, on laadukasta, minkä lisäksi Suomessa moottoriurheilulla on pitkät perinteet, Ezpeleta kehui.

Kallio radalle sateesta huolimatta

Ensimmäinen testipäivä käynnistyi sateisessa säässä. Märkien olosuhteiden vuoksi ensimmäisen testipäivän aikataulua muutettiin lennosta niin, että MotoGP-kuljettajien ajoaika alkoi kaksi tuntia suunniteltua myöhemmin.

KTM-tallin testikuljettajana ajava Mika Kallio ei muutoksista hätkähtänyt.

– Joka tapauksessa mennään radalle, oli keli mikä tahansa. Ei tämä mitenkään normaalista poikkeavaa ole. Mekaanikolle se tietää lisätöitä, koska aika likaiseksi pyörä menee tällä kelillä, Kallio hymähti.

– Aina pitää olla myös plan b, jos keli muuttuu niin kuin nyt. Sadekelillä koko laji muuttuu hieman erilaiseksi ja silloin pitää olla vaihtoehto valmiina. Vesikelillä ei pystytä esimerkiksi testaamaan kaikkia osia, koska niistä ei saada millään koko kuvaa, Kallio kertoi.

Kallio piti sanansa, sillä suomalaiskuski oli MotoGP-kuskeista ensimmäisenä radalla puolenpäivän jälkeen. 36-vuotiaan Kallion ensimmäinen ajatus muutamien kierrosten jälkeen oli, että rata tuntui "pirun liukkaalta".

– Hienoa päästä testaamaan, miltä rata vaikuttaa ja ylipäätään päästä ajamaan MotoGP-pyörällä Suomessa. Tietysti tämä on samalla yksi testi muiden joukossa ja päivän agenda on aika sama, mitä muissakin testeissä, Kallio tuumasi.

Radalla oli runsaasti vettä maanantaina. Kuva: Juha Peurala

Suunnitelmat uusiksi

Alun perin tehdastallien suunnitelmissa oli keskittyä uusien osien testaamiseen ja tuottaa rengastoimittajille tärkeää tietoa uudesta radasta. Sade pisti tallit soveltamaan päivän ohjelmaansa. Rennosti tilanteen ottanut Kallio näki vetiset olosuhteet osaltaan hyvänä asiana, vaikka aivan kaikkea suunniteltua ei voida toteuttaa.

– Ei tämä meille mikään huono tilanne ole, koska meillä on aika vähän vesikelin testaamista alla. Tietysti olisi ollut optimi, että oltaisiin ajettu kaksi päivää kuivalla kelillä ja saatu sitä kautta radan pintaan mahdollisimman paljon, Kallio totesi.

Puku ja pyörä huollettava

MotoGP-sarjan tehdastallit aloittivat rakentamistyönsä eilen. Tiimit ovat rakentaneet varikkopilttuunsa haluamanlaisikseen, minkä lisäksi moottoripyörät on kasattu valmiiksi testausta varten.

– Eilen päästiin itse asiassa aika helpolla ja saatiin kaikki nopeasti valmiiksi. Oma homma on varmistaa ajopuvut ja -varusteet. Ajovaatteet huolletaan ihan samalla tavalla kuin pyöräkin, Kallio valotti.

Kallion kiireet eivät rajoitu ainoastaan omaan testaamiseen. Kallio Racing -tiimissä ajava Kenny Koskinen on mukana kansallisessa ryhmässä, ja Kallio kävi vaihtamassa ajatuksia nuoren kuljettajalupauksen kanssa.

Joka tapauksessa mennään radalle, oli keli mikä tahansa. Mika Kallio

Mikan veli Vesa Kallio on pääasiallisesti vastuussa Kallio Racing -tiimin kuljettajista. Ajatusten vaihtamisella testausurakkaansa aloittava Mika Kallio sai tietoa radan ominaisuuksista ennen muita MotoGP-testikuskeja.

– Itse yritän olla mukana sen verran, mitä ehtii. Kun omat hommat alkavat niin keskittyminen on pelkästään tässä. Käyn Kennyltä kysymässä, miltä rata vaikuttaa ja saan sitä kautta informaatiota myös meidän tiimille, Kallio avasi.

Mikä?

MotoGP-testit Iitissä

Viralliset MotoGP-luokan testiajot ensimmäiset laatuaan Suomessa. Testejä ajetaan maanantaina ja tiistaina.

Kaikki MotoGP-sarjan kuusi tehdastallia ovat tuoneet testikuljettajan ja -kaluston KymiRingin radalle. Mukana ovat Aprilia, Ducati, Honda, KTM, Suzuki ja Yamaha.

KTM:n tehdastallin testikuljettajana ajaa suomalainen Mika Kallio.

Valmistuessaan KymiRing-moottorirata täyttää FIM:n ja kansainvälisen autoliitto FIA:n korkeimmat vaatimukset

Lauri Ilola
lauri.ilola@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi