Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Pottumuusia, paahtopaistia ja pelailua – kiihdytysajoissa kilpaillaan ilman turhia paineita

Maailman nopeimman moottoriurheilulajin harrastajien kisaviikon­loppuun mahtuu muutakin kuin hurjastelua.

Kiihdytysautoilijat Helmi (vas.) ja Anton Oikarinen syövät isänsä Ossi Oikarisen valmistamaa lounasta kisalähtöjen välillä. Kuva: Ronja Koskinen

Entinen formula 1 -insinööri Ossi Oikarinen tyydyttää moottoriurheilu- ja kilpailunälkäänsä kiihdytysautojen parissa. Lahtelainen ajaa kilpaa Pro Street -luokassa ja luotsaa tallia, jossa ajavat myös hänen lapsensa, 10-vuotias Helmi ja 8-vuotias Anton Oikarinen.

– Tämä on kuin mökkielämää. Kaikki tarvittava on otettu kotoa mukaan. Kaupassa käydään korkeintaan kerran tai kaksi, tallipäällikkö kertoo perheen tavanomaisesta kisaviikonlopusta.

Kauhavan Nitro Nationalsin toisena kilpailupäivänä Oikarisen pilttuussa valmistaudutaan lounaalle.

Oikarinen sekoittaa pussimuusia kattilassa, ja paahtopaisti odottaa asfaltilla pienessä sähköuunissa.

– Kolmesti päivässä syödään. Uuni on siitä hyvä, että se pitää ruuan lämpöisenä, kun aina ei ehditä syömään samaan aikaan, hän sanoo.

Kuuden hengen tallin täydentävät mekaanikot Jyri Kröger, Lauri Kähäri ja Harri Sassi.

– Lapset syömään, huikkaa Oikarinen mekaanikoille ja alkaa ottaa paistia uunista.

– Tämä on päivän vaarallisin osuus.

Kiihdytysautoilu ainakin vielä Pro Street sekä Junior Dragster -luokassa, jota lapset ajavat, on Oikarisen mukaan turvallista hommaa.

Mekaanikko Kari Oksanen ohjaa Mico Ahosen lähtöalueelle. Kuva: Ronja Koskinen

SM-sarja vie voiton

Leppoisa tunnelma vallitsee myös Ahonen Racing Teamin (ART) leirissä. Pöytätennistä pelataan minipöydällä, ja osa tiimistä on ruokailemassa. Ruokapöydässä halutaan tietää, mitä Oikarisella syödään.

ART kisaa tällä kaudella ainoas­taan SM-sarjassa, kun tallipäällikkö pitää ajamisesta välivuotta.

– Voisin ajaa EM-sarjaa, mutta matkustamiset ja siirtymiset menisivät ristiin SM-sarjan kaluston kanssa. On se myös rahakysymys. Autoni ajattaminen on kaikkein suurin paukku, menestyneenä mäkikotkanakin tunnettu Janne Ahonen sanoo.

Hän kertoo, että yksi lähtö nitrometaanilla kulkevalla Top Fuel - luokan kilpurilla maksaa noin 5 000 euroa. Kisaviikonloppuna saattaa tulla kahdeksan lähtöä, joka tietää 40 000 euron laskua.

– Noissa hinnoissa on aika lailla kaikki kulut mukana edellyttäen, että mikään ei mene autossa rikki. Jos menee, yhden lähdön hinta voi olla satatuhatta euroa.

Maanantai on meille aina maanantai, meni kilpailuissa miten meni. Ossi Oikarinen, Pro Street -sarjan kuljettaja

Tosissaan, mutta rennosti

Janne Ahosen ART on Euroopan suurin kiihdytysajotalli. Se ajattaa tällä kaudella kahdeksaa autoa ja kuljettajaa. Henkilökunnan kokonaismäärä on noin 30.

Tallin ytimen muodostaa Ahosen perhe. Ahosen pojat, 17-vuotias Mico ja 11-vuotias Milo sekä poikien serkku Kim Jakobsson, 13, ajavat kilpaa. Jannen vaimolla Tiia Ahosella ja veli Pasi Ahosella on tallissa omat ruutunsa.

ART kilpailee tosissaan, mutta menestyspaineet eivät näy ulospäin.

– Mukavampi se on tietysti menestyä kuin ei. Micon kausi on lähtenyt odotuksia paremmin käyntiin. Kokeneemmilta junioreilta odotetaan jonkinlaista menestystä, ja nuoremmat vasta opettelevat, mutta hyviä sijoituksia sieltäkin on jo tullut, tallipäällikkö sanoo.

Tallinsa kilpureiden ohella Ahonen on kiinnostunut Kauhavalla oman luokkansa lähdöistä.

– Kun näen, että isot autot ajaa, polttelee kovasti. Mieli tekee ajamaan, mutta sen ajatuksen kanssa pärjään. Sen ajatuksen kanssa, että nämä muut eivät pääsisi ajamaan, en pärjäisi. Katsotaan sitten, kuinka ensi kesänä tehdään.

Janne Ahonen kiinnittää niskatukea pojalleen Mico Ahoselle ennen lähtöä. Kuva: Ronja Koskinen

Jokainen kymmenys on tärkeä

Pro Streetin hallitseva Suomen mestari Ossi Oikarinen on jo täydessä sotisovassa valmiina lähtöön, kun tulee tieto, että lähtö siirtyy Euroopan mestaruusluokkien edeltä.

– Kuuluu lajiin. EM-ryhmillä on etusija. PM- ja SM-luokat ajetaan niiden väleissä. Joskus kiirehditään odottamaan niin kuin armeijassa. Ruotsin Tierpissä odotin line-upissa (lähtöön valmistautumisalue) kolme tuntia sateen taukoamista ja radan kuivumista, hän sanoo.

Kiihdytysajajan on osattava ottaa hetkestä kiinni. Radalla käydään pari kolme kertaa päivässä, ja esimerkiksi Pro Street -luokan optimisuoritus kestää 7,6 sekuntia.

Sopiva kilpailujännitys lietsotaan vasta hetki ennen lähtöä. Startissa pitää olla hereillä, koska sekunnin kymmenesosan myöhästymiseen ei ole varaa.

– En jännitä ajamista, mutta pieni kihelmöinti pitää kropassa olla, kun istuu sekunnissa nollasta sataan kiihtyvän auton kyytiin.

Kiihdytysajoissa päästään parhaimmillaan jopa lähes 500 kilometrin tuntivauhtiin. Kuva: Ronja Koskinen

Turvallisuudesta huolehditaan hyvin

Oman tai lastensa terveyden puolesta Oikarinen ei pelkää.

– Lajin turvallisuuden eteen tehdään todella paljon. Moni palloilulaji on paljon vaarallisempi kuin meidän perheen harrastus.

Junior Dragsterissa kuljettaja istuu viisipistevöissä kestävän kromi­molybdeenihäkin ympäröimänä. Kuljettajan niskatuki on samanlainen kuin F1:ssä, ja kaikki ajovarusteet ovat tulenkestävää materiaalia.

– Auton runko on suunniteltu niin, että vaikka ajaisi betoniseinään, se ottaa impaktin vastaan niin, ettei kuljettaja ole vaarassa.

Suurin riski liittyy lähinnä siihen, että autot osuvat pareittain ajettavissa lähdöissä toisiinsa.

– Ei minun tarvitse lastenkaan puolesta jännittää. On pelkästään kiva, että meillä on yhteinen harrastus. Tämä on rento laji, jossa ollaan valmiita auttamaan kilpakumppania, eikä menestyksestä oteta turhia paineita.

– Maanantai on meille aina maanantai, meni kilpailuissa miten meni, Ossi Oikarinen sanoo.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi