Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Pippon karting-radalle puuhataan suomalaisen moottoriurheilun Hall of Famea – näytteille povataan ralli- ja F1-mestareiden kalustoa

Jos Pippon karting-rata säilyy, uuteen päärakennukseen tulisi mahdollisesti museo. Kehittämishankkeen vetäjät eivät paljasta, onko Pippon kasvatilla Valtteri Bottaksella on jonkinlainen taustarooli.

Valtteri Bottas luovutti viime vuonna Flying Finn 100 -kartingauton Lahden FK-kerholle Pippossa. F1-tähden kotirataa odottaa myllerrys lähitulevaisuudessa. Kuva: Juha Tanhua

Lahtelaisella moottoriurheiluväellä on suuria suunnitelmia Pippon moottoriradan kehittämiseksi, jos rata saa jatkaa elämäänsä Lahden eteläisen kehätien rakentamisen jälkeen.

Pippon radasta olisi tarkoitus tehdä kansainväliset mitat täyttävä kilpailupaikka, jossa olisi mahdollisuus järjestää EM- ja MM-tason karting-kilpailuja. Tarkoitus on kuitenkin kehittää aluetta muutenkin kuin karting-ratana, sanoo hankkeen puuhamiehiin kuuluva Tomi Veijalainen.

– Tulisi isompi tila, jossa olisi suomalaisen moottoriurheilun Hall of Fame, Veijalainen kertoo.

Tomi Veijalainen on yksi Pippon kehittämishankkeen vetäjistä. Jääkiekkoseura Pelicansinkin omistajiin aiemmin kuulunut Veijalainen on innokas moottoriurheilun ystävä. Kuva: Mirja Hussain

Museona toimivassa kunniagalleriassa olisi pysyviä ja vaihtuvia näyttelyesineitä.

– Näytteillä olisi rallin ja rata-autoilun maailmanmestareiden kalustoa. Tällä hetkellä ne eivät ole missään julkisesti esillä. Omistajilla on mielenkiintoa ja tahtotilaa siihen, että kalusto olisi nähtävillä muillekin, Veijalainen sanoo.

Veijalaisen mukaan Pippo ei kilpaile isommille ajoneuvoille tarkoitetun Iitin Kymin Ringin kanssa.

– On annettava nuorille tytöille ja pojille mahdollisuus harrastaa kartingia omalla alueellaan.

Suurkauppa olisi etusijalla

Pippon rata sijaitsee Helsingin-moottoritien ja rakenteilla olevan Lahden eteläisen kehätien risteyskohdassa.

Radan tulevaisuus on ollut uhattuna kehätien rakentamisen vuoksi. Varmaa on, että Pippon nykyinen varikkoalue joudutaan purkamaan kehätien rampin tieltä.

Ilman kunnollisia varikkorakennuksia Pippossa on mahdoton järjestää korkean tason karting-kisoja. Varikkoalue on toiminnassa vielä elokuussa ajettavissa SM-kisoissa, mutta sen jälkeen se poistuu käytöstä.

Radan toisella puolella olisi tilaa uusille rakennuksille. Sinne kunniagalleriakin tulisi.

Uhkana on, että rata purettaisiin kokonaan uuden kauppakeskittymän tieltä.

Kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Juha Rostedt (kok.) on "varovaisen toiveikas" Pippon moottoriradan säilymisen puolesta. Kuva: Mirja Hussain

Lahden kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Juha Rostedt (kok.) sanoo olevansa ”varovaisen toiveikas” moottoriradan säilymisen puolesta. Hän aikoo ottaa asian esiin seuraavassa valtuustoryhmien puheenjohtajien kokouksessa heti lomien jälkeen. Rostedt oli aiemmin Suomen autourheilun keskusjärjestön AKK:n liittovaltuuston jäsen ja tunnustautuu moottoriurheilun ystäväksi.

Toistaiseksi mikään suuri kauppaketju ei ole ilmaissut julkisesti kiinnostustaan aluetta kohtaan.

– Kukaan ei halua työpaikkoja tyrmätä, mutta jos radalla on mahdollisuus siihen jäädä, se jää, Rostedt sanoo.

Rakentaminen yksityisellä rahalla

Karting-seura Lahden FK-kerhon puheenjohtaja Risto Salosen mukaan tilanne on epävarma ja epämukava, mutta hän on toiveikas toiminnan jatkumisen suhteen. Neuvotteluyhteys kaupungin kanssa on hänen mukaansa hyvä.

FK-kerhon sopimus Pippon käytöstä jatkuu kolmen kuukauden pätkissä.

Pippon alue sijaitsee nelostien ja tulevan eteläisen kehätien risteyskohdassa. Kuva: Anssi Hietamaa

– Jos huonosti käy, niin tuskin homma kuitenkaan vielä ensi vuonna loppuu. Uskon, että ensi vuosi mennään vielä joka tapauksessa, Salonen sanoo.

Varikko- ja muiden rakennusten vaatimat tilat olisivat Rostedtin mukaan lohkaistavissa kaupungin tontilta. Rakentaminen tapahtuisi yksityisellä rahalla.

– Ymmärtääkseni tähän on myös halukkuutta, Rostedt sanoo.

Kaupungingeodeetti Juha Helminen ei spekuloi uuden varikkorakennuksen sijainnilla, koska rakentamisen mahdollistavaa kaavaa ei ole tehty.

– Kyllä se omat ympäristölupansa edellyttää, Helminen sanoo perusedellytyksistä.

Yrityspomoja taustalla

Pippon kehittämishankkeen takana on moottoriurheilusta kiinnostuneita liike-elämän toimijoita. Maanrakennusyhtiö Marakonin yrittäjä Tomi Veijalainen kertoo olevansa yksi hankkeen ”puuhamiehistä”, mutta FK-kerhossa hänellä ei ole muodollista roolia muuten kuin harrastajajäsenenä.

Taustajoukoissa on myös Kemppi-konsernin entinen johtokasvo Jouko Kemppi, joka tunnetaan yhtenä Valtteri Bottaksen suomalaisista päätukijoista.

Lue myös: Kujalan logistiikka-alue saa vauhtia kehätiestä – Pipon kartingradan käyttäjät löysässä hirressä
 

Bottas on Pippon kasvattina usein korostanut radan merkitystä hänen urheilu-uralleen.

Veijalainen ei kerro, onko Nastolan F1-tähti jollakin tavalla mukana Hall of Fame -hankkeen taustalla.

– Asiasta on keskusteltu, Veijalainen tyytyy sanomaan.

Mikael Hoikkala
mikael.hoikkala@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X