Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Ratamoottoripyörät tulevat sittenkin ensi vuonna Iittiin - KymiRingin uutukainen rata joutuu kovaan testiin

Iitin KymiRingin radalla nähdään ratamoottoripyöräilyn GP-sarjan MM-osakilpailu vuonna 2020. Se sopii radan rakentajille paremmin kuin ensi vuosi, joka oli aiemmin nimetty mahdolliseksi kisa-ajankohdaksi. Paikkojen on silti oltava ajoissa valmiina, kun moottoripyörätallien testiajajat ilmestyvät Tillolan maisemiin. Lähikuukausina radan ympäristössä alkaa tapahtua muutakin mielenkiintoista.

Valtatie 12:ta parannetaan Iitin Tillolan ja Kouvolan Keltin väliltä, jotta moottoriradan tuomat liikennemäärät pääsisivät kulkemaan mahdollisimman sujuvasti. Valtatie saa rinnalleen myös upouuden paikallistien. Kuva: Sami Kuusivirta

Ratamoottoripyöriä nähdään KymiRingin moottoriradalla Iitin Tillolassa jo ensi vuonna, vaikka lajin kuninkuussarjan MotoGP:n MM-osakilpailu ajetaankin siellä hyvin todennäköisesti vasta vuonna 2020. Toinen vaihtoehto kilpailun järjestämiselle oli ensi vuosi, mutta siitä ollaan luopumassa.

Radan omistajahtiön KymiRing oy:n hankepäällikkö Timo Pohjola kertoo, että radalla ensi kesänä ajettavat testiajot kestävät 3–4 päivää. Mahdollinen toteutumisajankohta on elokuu, jolloin ratamoottoripyörätallit tuovat kalustonsa ja kuljettajansa Iittiin. Testiajosta huolehtiminen on MM-sarjaa järjestävän Dorna Sportsin tehtävä.

Testiajon järjestäminen tietysti edellyttää, että rata on ensi vuonna ajettavassa kunnossa. Nykyisen aikataulun mukaan siihen tavoitteeseen myös päästään.

Radan runko valmis

Päärata on rungoltaan käytännössä valmis eli jyrätty ja sepelillä päällystetty. Asfaltointi on loppuvaiheessaan, ja ensimmäisen päällystekerroksen pitäisi olla ajoradan pinnassa kesäkuun loppuun mennessä.

Toinen asfalttikerros peittää pääradan pintaa vuoden kuluttua. On mahdollista, että rata saa sen jälkeen vielä kolmannenkin päällystekerroksen.

Töiden painopiste on Pohjolan mukaan siirtymässä radan varsien turva-alueiden rakentamiseen. Turva-alueen sijainnista riippuu, kuinka suuri siitä tehdään, ja saako se pintaansa nurmikon, asfaltin vai soran.

Lisäksi alueelle on tehtävä suuria kaapelointi- ja johdotustöitä, jotta tietotekniikka ja televisiointi onnistuvat asianmukaisella tavalla. Dorna Sports rakentaa ensimmäistä kisaa varten tietoliikenneyhteydet, jotka samalla jäävät myöhempien rata-alueen tapahtumien käyttöön.

Tällä hetkellä ratatyömaalla ja viereisen valtatie 12:n työmaalla työskentelee yhteensä 50–60 henkeä.

Asuntoja alkaa nousta

Kymiringin pääradan ensimmäinen asfalttikerros on käytännössä valmis. Rata päällystetään toiseen kertaan ja mahdollisesti vielä kolmannenkin kerran. Edustusasunnot ja moottoriurheilu keskuksen oheispalvelut puuttuvat vielä kokonaan. Kuva: Sami Kuusivirta

Toistaiseksi karun keskeneräinen rataympäristö alkaa muuttua toden teolla, kun alueelle nousee myös edustusasuntoja. Niitä urakoi nurmijärveläinen Rakennusvarma oy, joka aloittaa työt kesän lopulla.

– Montako rakennetaan, se riippuu varausten määrästä, sanoo Rakennusvarman myynti- ja markkinointipäällikkö Eemeli Linna.

Linna vakuuttaa, että asunnot ovat herättäneet kiinnostusta. Taloyhtiömuotoisia huoneistoja nousee mahdollisesti 60. Yhtiö houkuttelee asunnoille ostajia muun muassa mahdollisuudella käyttää rataa neljä tuntia viikossa.

Kaksi- ja kolmikerroksiset parvekkeelliset huoneistot rakennetaan niin, että niistä on esteetön näkyvyys pääradalle. Asunnot ovat ehtineet ennakkomarkkinointiin.

Ravintolat pian vuorossa

Rakennusvarma alkaa lähikuukausina pystyttää alueelle myös ravintolatiloja.

– Kesän lopulla aloitetaan useitakin projekteja.Vielä en uskalla julkistaa, mitä aloitetaan, sanoo Eemeli Linna.

Ajoharjoittelurata puolestaan on ollut jo puolustusvoimien käytössä, mutta radan tekeminen on kesken.

– Ajoharjoittelurata on elänyt omaa elämäänsä ja sen osalta neuvottelut ovat käynnissä muun muassa Lahden ja Kouvolan kaupunkien kanssa, sanoo KymiRing oy:n hallituksen puheenjohtaja Kari O. Sohlberg.

Valmistautumiselle on aikaa

KymiRingin pomoportaassa on ehditty vakuutella tyytyväisyyttä siihen, että Dorna Sports on toteuttamassa MotoGP-tapahtuman vasta kahden vuoden kuluttua. Nyt valmisteluille on enemmän aikaa.

Tosin GP-osakilvan ajankohdasta ei ole tehty lopullista päätöstä, mutta järjestäjäyrityksen espanjalaisen pääjohtajan Carmelo Ezpeletan viesti suomalaisille ei jättänyt tulkinnanvaraa.

Iitin kunnanjohtaja, Kymiringin hallituksen jäsen Riku Rönnholm pitää myönteisenä, että radan historian ensimmäinen MotoGP-kisa päästään ajamaan valmiin näköisessä ympäristössä eikä rakennustyömaata muistuttavissa maisemissa.

Kari O. Sohlberg puolestaan huomauttaa, että valmistautumisaikaa ei nytkään ole liikaa.

– Kaksi vuotta menee nopeasti tällaisten hankkeiden yhteydessä.

Sopimus kertoo paljon

Voiko MotoGP:n MM-osakilpailu sitten siirtyä vielä vuodesta 2020 eteenpäin?

– Se ei ole meistä kiinni, vastaa hankejohtaja Timo Pohjola.

Hän muistuttaa, että Dorna Sports on tehnyt KymiRingin kanssa viisivuotisen yhteistyösopimuksen. Se on kova paperi, kun esimerkiksi englantilaisella Silverstonen radalla on vain kolmivuotinen sopimus. Pohjolan mukaan Kymiringin saama sopimus osoittaa, että Dorna Sportsin strategiaan kuuluu kisojen järjestäminen Suomessa.

MotoGP-kisojen järjestäjällä on useita sopimuksia yhtäaikaa ja MotoGP-ajojen kilpailuaikataulu on suunnitelteva vielä niin, että kaikki tapahtumat ovat järkevästi toteutettavissa.

– Dorna joutuu katsomaan asiaa paljon laajemmin. Kyse ei ole siitä, että meillä on asfalttilenkki, jonne tullaan ajamaan kilpaa, vaan kyse on globaalista (so. maailmanlaajuisesta) tapahtumasta, huomauttaa Pohjola.

Valtatie ehtii valmiiksi

MotoGP-osakilpailun ajankohta KymiRingillä sopii hyvin myös valtatie 12:n korjausaikatauluun. Tieremontti Kouvolan Keltin ja Iitin Tillolan väliseltä osuudelta ehtii valmistua ensi vuonna, mutta ensi kesäksi se ei olisi ollut valmis.

Tällä hetkellä tieurakka on keskittynyt Tillolan puoleiseen päähän, jossa tehdään kahta kiertotietä siltojen rakentamisen ajaksi. Kymiringin risteyssilta on otettu jo työn alle.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X