Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Tuhat kilpailua kovaa menoa eri puolilla maailmaa – Kiina isännöi formula ykkösten MM-sarjan juhlatapahtumaa sunnuntaina

Suomalainen formula ykkösten supertähti Kimi Räikkönen on ajanut kuninkuusluokassa viiden tallin riveissä.

Vain yksi näistä viidestä oli mukana, kun ensimmäinen MM-osakilpailu F1-sarjassa ajettiin 13. toukokuuta 1950 Britannian Silverstonessa.

Moni lajitietäjä menisi tässä kohdassa vipuun, sillä maineikas Ferrari ei ollut lähtöviivalla MM-historian ensimmäisessä startissa.

Sen sijaan Räikkösen nykyinen työnantaja Alfa Romeo kilpaili neljällä autolla. Lisäksi mukana oli seitsemän Maseratia, neljä ERAa (English Racing Automobiles), viisi Talbot-Lagoa ja kaksi Altaa (Alta Car and Engineering Company).

Alfa Romeo porhalsi kolmoisvoittoon. Nopeimpana ruutulipulle ennätti Giuseppe "Nino" Farina, joka on myös lajin ensimmäinen maailmanmestari.

Ferrari, talli jossa Räikkönen on tehnyt kovimmat urotekonsa, tuli mukaan toiseen osakilpailuun, joka ajettiin Monacossa. Italian ori, Maranellon punainen, millä nimellä kukin Ferraria haluaakaan kutsua, on ainoa talli, joka on ollut mukana kaikilla F1-sarjan MM-kausilla.

Juan Manuel Fangion tyylinäyte vuodelta 1957 Saksan Nürbugringillä. Kuva: ALBERT RIETHAUSEN / EPA

Räikkönen, Ferrari ja Monza

Räikkönen, Ferrari ja Monza ovat asioita, jotka kannattaa mainita, kun F1-historiaa pohditaan suomalaisittain.

Monza on rata, jossa on ajettu eniten F1-kisoja, kun Monaco puuttui ohjelmasta muutaman kerran 1950-luvulla. Ainoastaan vuosi 1980 on jäänyt Monzalta väliin sarjan alun jälkeen, kun Italian gp ajettiin poikkeuksellisesti Imolassa.

Räikkönen, Ferrari ja Monza yhdistyvät siinä asiassa, josta formuloissa ennen kaikkea on kyse. Vauhdissa.

Suomalaisen formulaässän nimissä oli pitkään lajin merkittävin vauhtiin liittyvä ennätys. Räikkönen sai autolleen vauhtia Monzassa vuonna 2005 huimat 370,1 kilometriä tunnissa, joka oli 11 vuotta suurin mitattu nopeus kisassa. Viime kaudella Räikkönen puolestaan kirjasi Ferrarin puikoissa Monzassa yhden kierroksen keskinopeusennätyksen 263,587 kilometriä tunnissa, joka syntyi aika-ajoissa.

Räikkösen vauhtiennätys siirtyi sopivasti toiselle suomalaiselle, kun Valtteri Bottas kiihdytti tauluun luvut 372,5 kilometriä tunnissa Meksikossa vuonna 2016 Williamsilla.

Vain 33 maailmanmestaria

Kuninkuusluokassa on nähty kaikkiaan kahdeksan suomalaista. Onnistumisprosentti on ollut kova, sillä Räikkönen, Keke Rosberg ja Mika Häkkinen ovat ajaneet maailmanmestareiksi. Häkkinen jopa kahdesti.

Kaikkiaan F1-tittelin on valloittanut vähintään kerran vain 33 kuljettajaa.

Suomalaisittain MM-historian tuhannes kisa osuu oivaan paikkaan. Räikkönen on nauttinut poikkeavana persoonana koko uransa ajan suurta suosiota kannattajien keskuudessa. Jostakin syystä etenkin Aasiassa suomalaiset ovat olleet arvossaan.

Kiinan Shanghaissa sunnuntaina ajettavassa kilpailussa Räikkönen ei todennäköisesti kilpaile kärkisijoista, mutta siitä huolimatta suomalainen "Jäämies" on isoin tähti. Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel ovat nykykuljettajista saavutustensa perusteella lajin legendoja, mutta samanlaista suosiota kaksikko ei silti kerää Kiinassa kuin mystinen suomalainen sankari.

Häkkinen oli uransa aikaan myös hyvin suosittu ja myös Mika Salo etenkin Japanissa. Rosberg ajoi kilpaa hyvin toisenlaisella aikakaudella. Iisalmelaistaustainen kuljettaja nousi isoksi tähdeksi, mutta vastaavanlaista hurmosta hän ei saanut aikaiseksi kuin Häkkinen ja Räikkönen.

Vaara ja vauhti

Rosbergin, Häkkisen ja Räikkösen lisäksi neljäskin suomalainen on vastaanottanut kauden päätteeksi henkilökohtaisen MM-sarjan voittopokaalin. Nina Rindt (o.s. Lincoln) sai tämän kunnian vuonna 1970, kun hänen itävaltalainen miehensä Jochen Rindt oli sarjan ykkönen, vaikka hän kuolikin kilpailussa ennen kauden päättymistä. Nina Rindt muuten nimettiin vuonna 2011 italialaisen lehden La Gazzetta dello Sportin listauksessa kaikkien aikojen kauneimmaksi formulavaimoksi.

Vaara ja vauhti ovat ne tekijät, jotka saavat yleisömassat ratojen katsomoihin ja jopa 500 miljoonaa seuraajaa televisioiden ääreen kisaviikonloppuina.

Rindt ei suinkaan ole ainoa surmansa F1-kisaviikonlopuissa saanut rattitaituri. Rajuimmin lajia kolhaisi, kun yhä monissa papereissa kaikkien aikojen parhaaksi F1-kuljettajaksi arvostettu brasilialainen Ayrton Senna kuoli Imolan kilpailussa saamiinsa vammoihin vappuna vuonna 1994.

F1 oli pitkään erittäin vaarallista leikkiä kovilla vauhdeilla ennen kuin ennen kaikkea ratojen turvallisuuteen alettiin kiinnittää huomiota. Nykyään F1-kisoissa sattuu perin harvoin vakavia onnettomuuksia.

Miljoonia tarinoita

Senna on yksi lajin suurista, mutta löytyy monta muutakin nimeä, joita ei voi ohittaa. Juan Manuel Fangio oli 1950-luvun suuri sankari, Jack Brabham voitti omalla automerkillään maailmanmestaruuden, huippunopean Jim Clarkin ura päättyi ennenaikaisesti, "Professorina" tunnettu Alain Prost loisti taktisilla taidoillaan, Jackie Stewart voitti kolme kultaa sekä puhui 1970-luvulla merkittäviä asioita turvallisuuden parantamisesta, James Hunt muistetaan sarjan kaikkien aikojen playboina ja Michael Schumacher on peräti seitsemän maailmanmestaruuden mies.

Tuhat osakilpailua tulee täyteen, mutta tarinoita on ennättänyt kertyä kilometrien saatossa miljoonia.

Se on kuitenkin selvää, että nykyiset kisat ovat paljon tylsempiä kuin takavuosien ajot.

F1

Maailmanmestaruudet

7: Michael Schumacher Saksa.

5: Juan Manuel Fangio Argentiina ja Lewis Hamilton Britannia.

4: Alain Prost Ranska ja Sebastian Vettel Saksa.

3: Jack Brabham Australia, Jackie Stewart Britannia, Niki Lauda Itävalta, Nelson Piguet Brasilia ja Ayrton Senna Brasilia.

2: muun muassa Mika Häkkinen Suomi.

1: muun muassa Keke Rosberg Suomi ja Kimi Räikkönen Suomi.

Yhteensä 33 kuljettajaa on voittanut maailmanmestaruuden vähintään kerran.

Suomalaistilastoja

Maailmanmestaruudet: Mika Häkkinen 2, Keke Rosberg 1 ja Kimi Räikkönen 1.

Osakilpailut: Kimi Räikkönen 294, Mika Häkkinen 162, Valtteri Bottas 120, Keke Rosberg 114, Heikki Kovalainen 111, Mika Salo 110, Jyrki Järvilehto 62 ja Leo Kinnunen 1.

Osakilpailuvoitot: Kimi Räikkönen 21, Mika Häkkinen 20, Keke Rosberg 5, Valtteri Bottas 4 ja Heikki Kovalainen 1.

Paalupaikat: Mika Häkkinen 26, Kimi Räikkönen 18, Valtteri Bottas 6, Keke Rosberg 5 ja Heikki Kovalainen 1.

Wesa Koistinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi