Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Hälvälän ampumarata sai ympäristöluvan, mutta Lahden Ampumaseuran rahat menivät

Nyt voi, ja pitää investoida, mutta Lahden Ampumaseura tuskailee vielä haulikkoradan vaatimien uudistusten rahoituksen kanssa.

Antti Virolainen ja Heikki Keskitalo finaaliradan toisella väliseinällä, joka saa uuden pinnoitteen maailmancupiin mennessä. Kuva: Janne Ranne

100-vuotista taivaltaan tänä vuonna juhliva Lahden Ampumaseura ja sen haulikkojaosto on ajautunut kiperään tilanteeseen. Seura pääsi viime syksynä "löysästä hirrestä", kun Hollolan kunnan valvontajaosto myönsi Hälvälän haulikkoradalle toistaiseksi voimassa olevan ympäristöluvan.

Nyt Ampumaseuralla on mahdollista investoida ja kehittää haulikkorataa, joka oli jäänyt pitkälti vuoden 2002 MM-kisojen aikaiseen kuosiinsa. Määräaikaisilla luvilla toimittaessa rataan ei ole kannattanut satsata, koska toiminnan jatkumisesta ei ole ollut varmuutta.

Toistaiseksi voimassa olevan ympäristöluvan ansiosta radan tulevaisuus on turvattu ja sen ajanmukaistaminen nielee elokuuhun mennessä "jokusen satatuhatta" euroa.

Nopea investointi on pakollinen, sillä LAS järjestää Hälvälässä niin ikään 100 vuotta täyttävän Suomen ampumaurheiluliiton kanssa elokuussa haulikkolajien maailmancupin kilpailut, joissa jaetaan viimeiset maapaikat ensi vuoden Tokion olympialaisiin.

Lainarahaa tarvitaan ja omille taskuille on jo menty, että päästään liikkeelle. Projektipäällikkö Antti Virolainen

Nurinkuriseksi tilanteen tekee se, että seuran haulikkojaoston rahat ovat viime vuosien aikana menneet lupaprosesseihin.

– Viimeiset neljä vuotta on tehty ympäristöluvituksia ja rahat ovat huvenneet sekä niihin että konsulttiselvityksiin. Onneksi sentään saimme ympäristöluvan, sanoo LAS:n ratahankkeen projektipäällikkö ja maailmancupin kisojen päätuomari Antti Virolainen.

– Aiemmin investointeihin ei ole saanut tukea, kun ympäristölupa ei ole ollut riittävän pitkälle voimassa.

Valmistuessaan uusi meluvalli nousee nykyisen penkan päällä olevan suoja-aidan takana näkyvien puiden latvojen korkeudelle. Kuva: Janne Ranne

Meluvallille korkeutta 18 metriä

Rataprojektin näkyvin osa tulee olemaan meluvallin korotus. Korkeuseroa kuudelta ampumapaikalta penkan päälle tulee 18 metriä. Työt aloitettiin jo viime kesänä, ja ne ovat jatkuneet talven yli.

– Se on niin iso projekti, että vie useamman vuoden. Vallin rakentamisen pitäisi maksaa itse itsensä, sanoo Virolainen.

Maailmancupin kisoihin mennessä radat on saatava vastaamaan kansainvälisiä vaatimuksia ja ratojen väliseinät sekä penkka on päällystettävä uudestaan. Lisäksi finaaliradalla noin puolen hehtaari ala vaatii nurmetusta.

– Kiirettä pitää. Tässä on kolme hommaa, jotka etenevät rinnakkain. On vallityömaa ja ratojen kunnostus, jotka ovat Ampumaseuran velvoitteena sekä kisajärjestelyt ja -rakentaminen, joista vastaa järjestelytoimikunta, toteaa maailmancupin kisojen tekninen johtaja Heikki Keskitalo.

– Kaikki liittyy kaikkeen, kaikkea viedään yhdessä eteenpäin ja välillä vallitsee täysi kaaos, naurahtaa Virolainen.

Rakentamistuki toistaiseksi nolla euroa

Kisaorganisaatio on saanut Lahden kaupungilta 20 000 ja Hollolan kunnanlta 10 000 euroa kisajärjestelyihin, mutta niitä ei voi käyttää radan kunnostukseen.

– Esimerkiksi finaaliradan tulostaulun tingitty hinta on 23 000 euroa ja viidelle perusradalle vaadittavat taulut maksavat yli 8 000 euroa kappale. Lisäksi yksi tarvittava 15 heittimen setti maksaa 50 000 euroa, kuvailee Keskitalo.

– Kustannuksista puolet menee ratalaitteisiin ja elektroniikkaan, loput rakentamiseen. Liikuntapaikkarakentamiseen saatu tuki on tällä hetkellä pyöreä nolla, Virolainen huomauttaa.

LAS haki viime vuonna Leader-rahoitusta sekä avustusta opetusministeriöltä ja Hollolan kunnalta, mutta Leader-rahoitukset oli jo jaettu ja hakemukset hylättiin.

– Nyt yritämme uudestaan, mutta lainarahaa tarvitaan ja omille taskuille on jo menty, että päästään liikkeelle, toteaa Antti Virolainen.

Ammunta

Haulikkolajien maailmancup

Kilpailut järjestetään Hälvälän haulikkoradalla Hollolassa 14.–22. elokuuta 2019.

Lahden Ampumaseuran ja Suomen ampumaurheiluliiton 100-vuotisjuhlakilpailu.

Yhdeksän kilpailupäivää, viisi finaalia (miesten ja naisten trap, parikilpailu sekä miesten ja naisten skeet).

Jaossa yhteensä kahdeksan maapaikkaa Tokion olympialaisiin 2020.

Mukana noin 80 maata, 500 urheilijaa ja 200 valmentajaa, joiden arvioidaan jättävän Lahteen ja Hollolaan noin 1,5 miljoonaa euroa.

Kisaorganisaatiossa 60–80 henkilöä. LAS on esimerkiksi kouluttanut yli 20 kansainvälistä ratatuomaria.

Tv-lähetysten arvioitu katsojamäärä noin 60 miljoonaa, televisiointi Suomeen vielä avoin.

LAS järjestää Hälvälässä vuosittain kansainvälisen Polar GP:n keväällä ja kotimaisen superfinaalin syksyllä.

Maailmancupia varten haulikkoradalle rakennetaan muun muassa väliaikaistilat kilpailijoille, medialle, ravintolateltta yleisölle, 500 hengen katsomo finaaliradalle, wc-tilat sekä tietoliikenneyhteydet.

Juha Hölttä
juha.holtta@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 5,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
5,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi