Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Fiksu kuljettaja oppii virheistään – "Viime kauden vastoinkäymiset ovat varmasti koulineet ja kasvattaneet Valtteri Bottasta"

Formula 1 -asiantuntija Ossi Oikarinen uskoo, että Bottaksella on onnistuessaan täysi mahdollisuus ajaa maailmanmestaruudesta, jos Mercedeksellä on voittaja-auto. Ohituksia ja viikonloppuna Australian Melbournessa alkavan sarjan mielenkiintoa pyritään lisäämään uusilla säännöillä.

Uusi painosääntö suosii Valtteri Bottasta, kun kuljettajan ja istuimen yhteispainon on oltava 80 kiloa. Kuva: Lluis Gene

Formula 1 -kausi pyörähtää käyntiin viikonloppuna Australian Melbournessa. Kaudesta povataan jälleen kahden suuren, Mercedesin ja Ferrarin, kauppaa. Kiilaa kärkikaksikkoon yrittää lyödä Red Bull Racing, joka viime kaudella pystyi jo neljään osakilpailuvoittoon.

– Talvitestien perusteella Ferrari vaikuttaa todella vahvalta ja Red Bull hyvältä. Mersu on tyypillisesti tässä vaiheessa piilotellut suorituskykyään, mutta auto on silti ollut heti ekoissa kisoissa nopea. Ferrari ja Mersu ovat valinneet täksi kaudeksi erilaisen aerokonseptin. Se vaikeuttaa voimasuhteiden hahmottamista, kun niitä ei ole tosipaikassa eli kisoissa testattu, sanoo C Moren lahtelainen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen.

Aerokonseptien eroavuus näkyy ulospäin autojen erilaisissa etusiipiratkaisuissa. Jompikumpi saa sillä mahdollisesti ratkaisevan edun toiseen.

Huippuvauhdin löydyttävä heti

Valtteri Bottas aloittaa kolmannen kautensa Mercedeksellä. Viime kaudella nastolalainen putosi pahasti tallikaverinsa, viidennen maailmanmestaruutensa voittaneen Lewis Hamiltonin kyydistä.

Uusi kausi kaiken muuttaa voi, uskoo Oikarinen.

– Kaikki Valtterin viime kauden ongelmat eivät olleet hänen syytään, mutta muutama kisa olisi pitänyt ajaa paremmin ja aika-ajoissa olisi pitänyt olla nopeampi.

Bottaksen on löydettävä huippuvauhtinsa heti kauden alussa tai kaudesta tulee vaikea.

– Jos Mercedeksellä on voittaja-auto, Valtterin pitää olla vähintään Hamiltonin iholla viiden osakilpailun jälkeen, että hän saa tallilta reilun mahdollisuuden ajaa maailmanmestaruudesta.

Pari asiaa puhuu Oikarisen mukaan Bottaksen puolesta.

– Viime kauden vastoinkäymiset ovat varmasti koulineet ja kasvattaneet häntä. Myös uusi painosääntö, jonka mukaan kuljettajan ja istuimen yhteispainon on oltava 80 kiloa, suosii Valtteria. Hän pystyy treenaamaan fysiikkaa ihan eri tavalla, kun ei tarvitse vetää painoa niin alas.

Alfa Romeolle Ferrarilta siirtyneen Kimi Räikkösen mestaruus on Oikarisen mukaan yhden osakilpailun podium-paikka.

– Se vaatii kärkitalleilta täydellistä kompurointia, mutta onhan näitä nähty. Kolme tallia eli kuusi autoa on niin paljon edellä keskikastia, että Räikkönen ajaa MM-sarjassa seitsemännestä sijasta.

Ossi Oikarisen mielestä uudet säännöt ovat askel viihdyttävän kilvanajon suuntaan. Kuva: Katja Luoma

Säännöillä nopeusetua takaa-ajajalle

Sarjan kilpailullisuutta ja mielenkiintoa on pyritty lisäämään sääntömuutoksin, joiden tarkoitus on helpottaa ohittamista. Uusien sääntöjen vaikutus näkyy muun muassa kilpurien leveämmissä ja yksinkertaisimmissa etusiivissä sekä suuremmissa takasiivissä.

– Etusiipi ei ole enää niin herkkä edellä ajavan auton ilmavirralle. Nopeissa mutkissa pitäisi nyt pystyä ajamaan lähempänä edellä olevaa. Kun suoralle päästään lähempänä, pitäisi ohittamisen olla helpompaa, Oikarinen sanoo.

Uusien sääntöjen mukainen etusiipi ei myöskään ohjaa likaista ilmaa niin paljon auton sivuille kuin vanha.

– Ohittavalla autolla pitäisi olla nyt parempi downforce ja hieman puhtaampaa ilmaa.

Takasiipiin tehdyn muutoksen pitäisi niin ikään helpottaa ohittamista.

– Ajatus on, että liikuteltavasta DRS-siivestä saadaan suurempi hyöty. Siivessä on korkeammalle nouseva elementti, joka avaamisen toivotaan tuovan entistä enemmän nopeusetua takana ajavalle.

Askel viihdyttävämpään kilvanajoon

Ossi Oikarisen mukaan F1-sarja on sääntömuutosten kanssa oikealla tiellä.

– Monta vuotta mentiin samalla konseptilla, kun voittajatallit eivät halunneet luopua saavutetuista eduistaan. Tämä on ensimmäinen askel viihdyttävän kilvanajon suuntaan. Vuodeksi 2021 on suunnitella vielä suurempia muutoksia tähän suuntaan.

Sääntömuutosten toimivuudesta ei kuitenkaan kannata tehdä suuria johtopäätöksiä kauden ensimmäisen kilpailun perusteella.

– Australiassa on niin vaikea ohittaa, että siellä tuskin parasta käsitystä muutosten vaikutuksista saadaan, Oikarinen sanoo.

Janne Urpunen

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista FC Lahden tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi