Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Kiemurat, korkeuserot ja portaat testaavat cyclocross-kuskien taidot Radiomäellä lauantaina

Cyclocrossin HEL CX Cupin osakilpailu ajetaan lauantaina Lahdessa, ensimmäistä kertaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella. "Koko ajan tapahtuu jotain, rytmi muuttuu, kiihdytetään, jarrutetaan, käännetään. Tämä laji mittaa parhaiten monipuolisuutta", sanoo ratamestari Sami Tyynelä Lahden Pyöräilijöistä.

Oskari Heinikainen treenaa kymmenen tuntia viikossa, syyslomalla jopa 16 tuntia. Kuva: Mirja Hussain

Radiomäen polut haastavat suomalaiset cyclocross-kuskit lauantaina. Viimeistään vanhoissa puuportaissa Urheilukeskuksen puoleisessa päässä pyöräilijät etenevät juosten pyörää kantaen.

Jalkautuminen kuuluu lajin erityispiirteisiin, ja sitä vaaditaan kansainvälisen pyöräilyliitto UCI:n cyclocross-säännöissä.

– Niitä portaita ei pysty ajamaan, ratamestari Sami Tyynelä vakuuttaa.

Lahden Pyöräilijät järjestää lauantaina cyclocrossin HEL CX Cupin osakilpailun Radiomäellä. Se on ensimmäinen kerta, kun HEL CX Cupia ajetaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella, ja ensimmäinen kerta, kun cyclocrossissa kisataan Lahdessa. Se ei ole ensimmäinen kerta, kun Radiomäellä ajetaan kilpaa.

– Se ei ole ehkä perinteinen pyöräilyalusta, mutta tarinan mukaan 1960–70-luvuilla Radiomäen kentällä on ajettu pyöräkisoja. 90-vuotiaana seurana haluamme kunnioittaa perinteitä, Lahden Pyöräilijöiden Sami Tyynelä sanoo.

Lahden Pyöräilijöiden juniori Oskari Heinikainen kokeili cyclocrossia ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja johtaa nyt alle 16-vuotiaiden sarjaa HEL CX Cupissa. Kuva: Mirja Hussain

Rata sopii kaupungin profiiliin

Katsojaystävälliselle cyclocrossille Radiomäki on sopivasti ihmisiä lähellä oleva paikka. Ajamista 2,6 kilometrin "mahdollisimman syheröisellä" radalla on helppo seurata. Radiomäen ulkoilureiteillä kulkeva rata poikkeaa tavanomaisesta krossiradasta, joka kulkee yleensä puistoissa ja pääosin nurmialustalla. Ratamestari uskoo, että radasta silti pidetään.

– Lahti on mäkikaupunki, ja radalla on enemmän korkeuseroja kuin puistoalueilla. Yleensä nousut ovat lyhyitä penkereitä, mutta nyt on enemmän yhtäjaksoista nousua. Se on poikkeava elementti, mutta sopii Lahden profiiliin, Sami Tyynelä sanoo.

Lähtö ja maali ovat Radiomäen kentällä. HEL CX Cupissa on kymmenen osakilpailua, ja niissä on ollut tänä syksynä 100–120 osanottajaa. Saman verran odotetaan myös Lahteen.

Seurattavaa riittää. Homman nimeen kuuluvat kuraisina maaliin saapuvat kuskit. Kuskeilta testataan pyörän käsittelytaidot, mutta teknisyys ei riitä. Kun yleisessä sarjassa reittiä kierretään noin tunnin verran, vaaditaan myös vauhtia ja kestävyyttä.

– Koko ajan tapahtuu jotain, rytmi muuttuu, kiihdytetään, jarrutetaan, käännetään. Tämä laji mittaa parhaiten monipuolisuutta, Sami Tyynelä sanoo.

Keli on Lahden osakilpailun puolella. Vaikka kyse on eurooppalaisesta talvilajista, syksyinen Radiomäki sopii lajiin jäistä paremmin. Lumi tai pakkanen ei estä harrastamasta lajia, ja SM-kilpailujen ajankohta on lajin kansallisten mestaruuskisojen tapaan tammikuussa.

Laji vei junnun mennessään

Krossi on voittamassa kiinnostavuudessa maasto- ja maantiepyöräilyn Oskari Heinikaisen mielestä. Lahtelainen on tutustunut lajiin tänä vuonna menestyksekkäästi ja johtaa alle 16-vuotiaiden sarjaa HEL CX Cupissa.

– Maastossa ajetaan samanlaista polkua tai maantiellä tasaista. Tässä on paljon uutta ja erilaista, neljä vuotta pyöräkisoja kiertänyt Oskari Heinikainen sanoo.

Hän kiinnostui lajista heti, kun katsoi netistä videoita. Nyt hän tuntee lähimaastojen polkujen lisäksi niin portaat kuin liukkaat, mutaiset ja jyrkät mäet. Hän on rakentanut esteen, jonka ylitystä voi harjoitella kotona. Rakennetut ja luonnon esteet ovat selvästi laji ydin.

– Perinteinen este on pehmeä rantahiekka. Olen käynyt harjoittelemassa sen ajamista Messilässä. Pääosin esteet pitää juosta pyörän kanssa.

Lahden Pyöräilijät järjesti Radiomäellä harjoituspäivän aiemmin syksyllä.

– Sinne saa hyvän radan, joka on varmaan paljon nopeampi kuin tavallisesti, koska ajetaan paljon hiekkateitä. Kiemurteleva alamäki on vaikea, ja siinä on kiviä, Oskari Heinikainen kuvailee.

Lauantaina isäntäseuran edustajista kärkinimiä on myös Susanna Laurila, joka on lajin hallitseva Suomen mestari.

HEL CX Cupin osakilpailu Radiomäellä lauantaina klo 9.30.

Cyclocross

Pyöräilijöiden talvilaji

Laji tulee Hollannista ja Belgiasta, jossa se on perinteisesti ollut maantiepyöräilijöiden syys- ja talvikauden harjoitus- ja kilpailulaji.

Nykyisin se on maailmancupeineen ja MM-kisoineen oma lajinsa, johon osa kuskeista erikoistuu.

Suomessa suosio on kasvussa.

HEL CX Cupin osakilpailujen määrä on lisääntynyt ja tänä vuonna niitä on kymmenen.

HEL CX Cupia Radiomäellä lauantaina: Klo 9.30 juniorit U8–U12, klo 10.05 juniorit U14–U16, klo 11.05 miehet cat 3, harraste, klo 12.35 naiset elite ja cat 2, klo 14.05 yleinen ja miehet cat 2.

Radiomäellä ajetaan 2,6 kilometrin rataa. Ajoaika yleisessä sarjassa noin 60 minuuttia, muissa lyhyempi. Kierrosmäärä ilmoitetaan osallistujille kilpailun aikana.

Suvi Lempinen
suvi.lempinen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi