Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

"Ensi vuonna tallissa on varmasti sellaisia kuskeja, joita voin katsoa ylöspäin" – Jaakko Hänninen lähtee kohti hohdokkaampia näyttämöjä

TWD-Länkenin helmi on siirtymässä ammattilaiseksi. Alle 23-vuotiaiden MM-pronssi sai useamman tallin kiinnostumaan suomalaislupauksesta. Haussa on talli, joka rakentaa nuorille lupauksille sopivan ohjelman.

Jaakko Hännisen ura jatkuu todennäköisesti ammattilaisympyröissä. Kuva: Mirja Hussain

Mennyt kausi oli lahtelaisen TWD-Länkenin maantienielijän Jaakko Hännisen uran toistaiseksi paras. Hän kampesi monien yllätykseksi pronssia alle 23-vuotiaiden MM-kisoissa, ja kausi oli muutenkin menestys.

Hänninen voitti Ranskan amatööritason korkeimman tason kilpailuja, kuten Tour Tarentais'n ja Tour du Chablais'n sekä nousi Ranskan alle 23-vuotiaiden amatöörirankingin kärkeen.

Onnistuminen tasokkaissa kilpailuissa paransi oleellisesti Hännisen asemaa tulevan kauden tallipaikasta neuvoteltaessa.

– Neuvotteluja käytiin jo ennen MM-kisoja, mutta pronssi räjäytti pankin. Joukkuevaihtoehdot tuplaantuivat tai jopa kolminkertaistuivat, Hänninen sanoo.

Ensi vuonna tallissa on varmasti sellaisia kuskeja, joita voin katsoa ylöspäin. Pyöräilijä Jaakko Hänninen

Hänninen aikoo ajaa ensi kaudella ammattilaisena. Kilpailu kovenee, mutta tallin puolelta on odotettavissa enemmän tukea.

– Homma toimii ammattilaistalleissa kaikessa isommin. On fysioterapeuttia, lääkäriä ja ravintoterapeuttia, henkistä valmennusta ja mekaanikot sun muut. Ensi vuonna tallissa on varmasti sellaisia kuskeja, joita voin katsoa ylöspäin. Saan treenaamisen mallia kokeneemmilta ja kehitettyä pelisilmää ammattilaiskilpailuihin.

Päättyneellä kaudella Hänninen edusti Espoir Cycliste Saint-Etienne Loirea, joka oli ajajien keski-iällä mitaten Ranskan amatööritason nuorin tiimi.

Veikkanen viimeinen ympäriajoissa

Suomalaismiestä ei ole nähty kisaamassa suurissa ympäriajoissa sitten TWD-Länkenistä ammattilaiseksi nousseen Jussi Veikkasen ja vuoden 2015. Hänninen on lähimpänä tehdä tempun seuraavaksi, mutta aikaa siihen vielä menee.

– Seuraava steppi on päästä ammattilaishommaan sisään. Henkisesti ja fyysisesti pitää kehittyä sille tasolle, mitä ammattilaiselta vaaditaan.

Valmentaja Karhun mukaan Hänninen on hyvä vastaanottavainen valmennettava, joka osaa myös haastaa. Kuva: Mirja Hussain

Maantiepyöräily on joukkuepeliä. Ammattitallissa on noin 30 ajajaa. Sooloilemalla ei tallin hierarkiassa edetä.

– Ensin ajetaan kapteeneille apukuskina. Kun saavuttaa joukkueen luottamuksen, voi päästä kapteeniksi ja sitä kautta mahdollisuudet pärjätä kilpailuissa paranevat. Ennen kuin voi ajatella pääsevänsä ajamaan maailmancupin kilpailuja tai isoja ympäriajoja, pitää pärjätä matalamman tason ammattilaiskilpailuissa, Hänninen muistuttaa.

Hän matkustaa Ranskaan neuvottelemaan sopimuksesta marraskuun lopulla. Managerina neuvotteluissa toimii entinen ammattikuski Joona Laukka.

Kilpailukausi alkaa helmikuussa.

Nastat alle talveksi

Hänninen polki kauden viimeisen kisansa Ranskassa lokakuun puolivälissä. Maantiepyöräilijän loma on lyhyt. Pohjien teko tulevalle kaudelle on jo alkanut.

– Haetaan voimaa kuntosalilta ja ajetaan pitkää rauhallista. Kiitos valmentajan (Teppo Karhu) harjoitusohjelma on aika monipuolinen. Tekee korvienvälille hyvää treenata erityyppistä. Kilpailukaudella harjoittelu on niin lajinomaista.

Hännisen koti Suomessa on Ruokolahdella, jossa hän hän ajaa pohjia maasto- tai cyclocrosspyörällä. Lumi ei ole ongelma.

Teppo Karhu ja Esko Lummelampi hoitavat lupauksen asioita kotimaassa. Kuva: Mirja Hussain

– Vaihdetaan vaan nastat alle. Ranskassakin on niin monenlaista olosuhdetta. Saint-Étienne, jossa ajoin tämän kauden, on kalsahko paikka. Se jää vähän vuorten varjoon. Siellä pystyisi talvella ajamaan maantiepyörällä, mutta lämpötila ei kuitenkaan olisi optimi. Lihaksistolle tekisi hyvää treenata lämpöisemmässä.

Kilpapyöräilijä uskoo, että talvehtimisesta Suomessa on enemmän hyötyä kuin haittaa.

– Hyöty Suomesta on henkistä. Kun olen täällä kerralla pitempään, ehdin viettää aikaa perheen kanssa sekä tavata sukulaisia ja kavereita. Ranskassa painan itsekseni suurimman osan vuodesta, Hänninen sanoo.

Mäkiajan vahvuuksia kehitetään

Maantiepyöräilyssä kuskeilla on erilaisia rooleja, kuten ylämäkispesialisti, kiritykki ja yleisajaja. Jaakko Hänninen kuuluu ensimmäiseen kategoriaan.

– Jaakko on vahva mäkiajaja. Sillä hän pystyy menestymään ja voittamaan. Sitä vahvuutta yritetään kehittää edelleen. Huipputason kirimiestä hänestä ei saada tekemälläkään, valmentaja Teppo Karhu sanoo.

Tuleva tallivalinta on erittäin tärkeä Hännisen uran kannalta.

– Siinä ei ajatella vain yhtä vuotta, vaan koko uraa. On tärkeä pohtia sitä, miten talli suhtautuu nuoriin ajajiin. Minkälaista ohjelmaa se rakentaa nuorille? Ohjelman pitää olla sen tyyppinen, että se vie uralla eteenpäin. Jos ajatetaan vain tasamaata, ei Jaakolla ole sellaisessa tallissa mitään tekoa, sanoo TWD-Länkenin voimahahmo Esko Lummelampi.

Talvi on välinetestauksen aikaa. Kuva: Mirja Hussain

Valmentaja Karhu muistuttaa, että kilpaileminen on parasta treeniä. Maantiepyöräilyssä kilpailusuoritusta ei pysty toistamaan harjoituksissa samalla tapaa kuin pituushypyssä.

– Kisoissa sinulla on 150 ajajaa ympärillä, ja kaiken näköistä tapahtuu, mihin pitää osata reagoida. Kilpailemaan oppii vain kilpailemalla, hän sanoo.

Ulkomailla kisoja on enemmän, ja taso on kova. Siinä on parempien ajo-olosuhteiden ohella syitä, miksi Suomesta pyritään jo nuorena ulkomaille.

– Kilpailut Suomessa eivät enää kehitä Jaakkoa. Se ei tarkoita, että Jaakko olisi niissä ylivoimainen, mutta kisat Ranskassa ovat kovempia, kovempivauhtisia, Karhu toteaa.

Jos Ranskassa kilpailee, siellä kannattaa asua, koska matkustaminen kuormittaa. Hänninen valitsi Ranskan tukikohdakseen hyvistä syistä.

– Ranskan reitit ovat kaltaiselleni kevytrakenteiselle ajajalle sopivampia kuin esimerkiksi Hollannissa tai Belgiassa, jossa on enemmän tasamaata. Sekin vaikutti, että Veikkasen Jussi ja Joona (Laukka) tuntevat Ranskan kuviot ja ovat ottaneet aiemmin samat stepit. He pystyvät auttamaan ja auttavat mielellään. Heistä on ollut merkittävää apua, Hänninen kiittelee.

Kuka?

Jaakko Hänninen

Syntynyt 16.4.1997.

Pituus 177 cm ja paino 58–61 kg.

Maantiepyöräilijä.

Seurahistoria: Tainionkosken Tähti 2006–2015, Team Fincycling 2014–2015, TWD-Länken 2016–, AC Bisontine, Ranska, 2017, Espoir Cycliste St Etienne Loire, Ranska, 2018.

Paras saavutus: alle 23-vuotiaiden maantieajon MM-pronssi syyskuussa 2018. Saavutuksen arvoa nostaa se, että hän oli kisan ainoa suomalainen. Kisassa oli mukana 178 kuskia 52 maasta.

Siirtyi maantiepyöräilyyn maastopuolelta. Harrastanut myös partiota, salibandya, viulunsoittoa ja yleisurheilua.

Puhuu suomen, englannin ja ruotsin lisäksi saksaa ja ranskaa.

Neljä vuotta vanhempi veli Juho Hänninen on hänkin maantiepyöräilijä ja edustaa niin ikään TWD-Länkeniä.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi