Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Totti Kemppainen hyvässä vauhdissa kotivesillä

Lahtelainen taistelee ratamoottoriveneilyn GT30-luokan SM-sarjan hopeasta. MM-kultaa jahtaava Tuukka Lehtonen näytti ajamisen mallia F4:ssä.

Stella, 11, Niilo ja Filipp, 10, ovat Seliön kilpaveneilevää sukua. Kasvamassa on vielä lisää vauhdikkaita Seliöitä. Kuva: Sami Kuusivirta

Tuukka Lehtonen, 22, varmisti Vesijärvellä Messilä RaceWKNDin avauspäivänä ratamoottoriveneilyn F4-luokan Suomen mestaruuden. Lehtonen on Suomessa niin omassa kastissaan, että mestaruuteen olisi riittänyt maaliin ajaminen. Hän voitti startin ylivoimaiseen tapaan.

SM-sarjan päätösviikonloppu käy MM-sarjan johtajalle kelpo harjoituksesta ja testirupeamasta.

– Ensi viikonloppuna ajetaan MM-sarjan kaksi viimeistä osakisaa Ranskan Maconissa. Mikä on tämän parempaa testiä, kun saa ajaa kilpaa, hän sanoi.

F4 on ratamoottoriveneilyn kolmanneksi korkein luokka. Sen yläpuolella ovat F2 ja F1.

Jos jatkan ajamista, tuskin könyän enää tässä luokassa. CT-30-kuljettaja Totti Kemppainen

Lehtonen kertoi kausibudjettinsa olevan 15 000–20 000 euroa.

– Matkat maksavat eniten. Vene lastataan laivaan Ruotsiin tai Viroon riippuen siitä, mihin suuntaan mennään. F4 on vielä halpaa moottoriurheilua, kun on vakiokoneet ja kestävät veneet. Suurin kertasatsaus on runko. Se maksaa noin 20 000 euroa.

" F4 olisi iso askel ylöspäin"

GT30-luokassa Lahden Totti Kemppainen, 17, ei saanut otetta sarjaa hallitsevasta Suomen mestarista Jarno Vilmusesta, mutta ajoi kahdesti toiseksi.

Kemppainen jahtaa SM-sarjan kakkospaikkaa. Hyvän avauspäivän jälkeen se näyttää todennäköiseltä.

Lahtelainen ajaa GT30:ssä kolmatta kautta. Viime vuonna hän oli SM-sarjassa neljäs. Hän sanoi, että luokka alkaa olla nähty.

– Ensi kausi on täysin auki. Jos jatkan ajamista, tuskin könyän enää tässä luokassa. F4 olisi iso askel ylöspäin. Sinne ei voi lähetä huvikseen kiertämään. Jostain pitäisi löytää lisää harjoittelumotivaatiota, mutta ehkä uusi luokka ja uudet kujeet sytyttäisi kipinän uudelleen.

Totti Kemppainen (oikealla) on kiinni SM-hopeassa harjoitusvesillään Messilän edustalla. Kuva: Sami Kuusivirta

Seliöt turvaavat tulevaisuutta

GT15-luokassa Max Möller voitti päivän molemmat startit. Nuorimpien luokassa, SJ10:ssä, Filipp Seliö oli ensimmäisen lähdön nopein ja toisessa kolmas. Toisen lähdön voitti Eemil Kaipio, joka oli ensimmäisessä kolmas. Molemmissa lähdöissä toiseksi kurvaili Stella Seliö.

Nimi Seliö on erottamaton osa suomalaisen ratamoottoriveneilyn tarinaa. Sami Seliö on lajin kuninkuusluokan F1:n kaksinkertainen maailmanmestari ja Samin isä Niilo Seliö kilpaveneilyn pioneeri.

– Stella on Samin tytär ja Filipp on uudesta liitostani. Filipp on Stellan setä, vaikka on tätä vuoden nuorempi. Eikä tässä kaikki. Samin poika Sisu saa ajaa ensi vuonna, ja on minullakin vielä yksi, joka pääsee ajamaan seuraavana vuonna. Kaikkemme olemme tehneet, että lajin tulevaisuus olisi turvattu, suvun lupauksia varikolla paimentanut ”Nipa” Seliö sanaili.

Sami Seliö, 43, ajaa edelleen F1-veneiden MM-sarjaa, ja on sarjassa toinenkin suomalainen: Filip Roms.

– Samilla on koneet paukkuneet. Tekniikkamurheita on tällä kaudella riittänyt, mutta toivotaan, että ne ovat jo takana. Mestaruusmahdollisuus on enää teoreettinen.

MM-sarjaa ehkä Kotkassa 2021

Lahdessa ajettiin kuninkuusluokan MM-sarjaa 2008 ja 2009. Jatkostakin oli sopimus.

– Molempina vuosina oli hyvin yleisöä, mutta oheistapahtumat eivät kiinnostaneet. Näkemykseni on, että kilpailujen ympärillä järjestettiin tarpeettoman suureellista oheisohjelmaa. Kun huippuesiintyjät eivät saaneet kansaa liikkeelle, yhtälö ei kannattanut taloudellisesti, “Nipa” Seliö totesi.

Race WKND -kiertuetta järjestävän Liquid Level Promotionsin promoottori Kurt Möller uskoo, että Suomessa nähdään F1-veneitä jälleen kesällä 2021.

– Kotkan kaupungin kanssa on tehty diiliä. Ensi vuonna Kotkassa järjestetään GT30-luokan MM-kilpailu ja F4:n MM-osakilpailu. Seuraavana vuonna on tarkoitus ajaa F2:n ja vuotta myöhemmin F1:n osakilpailu, hän kertoi.

Messilä RaceWKNDin päätöspäivä ajetaan lauantaina. Ensimmäinen kisastartti kello 13.

Tuukka Lehtonen on F4-luokassa maailman terävintä kärkeä. Hän haluaa ajaa vielä joskus F1:ssä. Kuva: Sami Kuusivirta
RaceWKND

Kilpailuluokat

8–12-vuotiaille.

10-hevosvoimainen Yamahan, Mercuryn tai Tohatsun nelitahtinen vakiomoottori.

Vene: yksityyppinen “Speedrace”.

Pituus: 3,10 m.

Paino: min. 140 kg (sis. kuljettajan).

Nopeus: n. 45 km/h.

GT15

10–16-vuotiaille.

15-hevosvoimainen Tohatsun tai Suzukin nelitahtinen vakioperämoottori.


Yksirunkovene: Dominator, Seaflyer, Winrace.

Pituus: min. 3,10 m.

Paino: min. 210 kg (sis. kuljettajan).

Nopeus: n. 60 km/h.

GT30

Kilpailemisen voi aloittaa 14-vuotiaana.

30-hevosvoimainen Tohatsun, Mercuryn tai Evinruden nelitahtinen vakioperämoottori
.

Vene: yksirunkovene: Dominator, Seaflyer, Winrace.

Pituus: min. 3,50 m.

Paino: min. 250 kg (sis. kuljettajan).

Nopeus: n. 80 km/h

F4

Kilpailemisen voi aloittaa 14-vuotiaana.

60-hevosvoimainen Mercuryn nelitahtinen vakiomoottori.

Vene: Baba, Molgaard.

Pituus: min. 3,90 m.

Paino: min. 350kg (sis. kuljettajan).

Nopeus: n. 120 km/h.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X