Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Jukolan viesti

Hajonnat luovat jännityksen viestisuunnistukseen, mutta mistä ihmeestä niissä on kyse?

Viestisuunnistuksen suola ovat hajonnat, jotka pitävät huolen siitä, että maaliin ei päästä vain muita seuraamalla. Ratamestarien harteilla on suunnitella hajonnoista kaikille tasaiset. Miten tähän on viikonloppuna järjestettävässä Jukolassa pyritty?

Juhani Jaskari on tämän vuoden Jukolan viestin pääratamestari. Kuva: Mirja Hussain

Suunnistajat ja suunnistuksen ystävät tietävät, että hajonnat ovat viestisuunnistuksen suola.

Hajonnoilla tarkoitetaan sitä, että kilpailijat voivat juosta yksittäisiä lenkkejä, radanosia tai rastivälejä eri järjestyksessä, mutta kuitenkin niin, että kokonaisuutena kaikki juoksevat saman radan. Viimeistään maaliin tultaessa kaikki joukkueet ovat kiertäneet samat rastit ja rastivälit.

Hajonnat pitävät huolen siitä, että jokainen kilpailija joutuu tekemään itsenäistä työtä ja suunnistamaan itse. Maaliin ei pääse ainoastaan muita seuraamalla, koska kaikkien joukkueiden radat eivät etene identtisessä järjestyksessä.

Hajontojen avulla kilpailijat hajautetaan eri reiteille, joita vaikkapa tavallisessa SM- tai AM-viestissä on usein kaksi tai kolme per osuus.

Lue myös: Jukola-grillipihvi, pidennetyt aukioloajat, mökkikylä täynnä norjalaisia – näin Lahden ja Hollolan yrittäjät varautuvat yleisöryntäykseen
 

Maailman suurimmassa viestisuunnistustapahtumassa Jukolan viestissä on venlat mukaan lukien vuosittain lähes 20 000 suunnistajaa, joten on selvää että hajontoja viesteihin tarvitaan enemmän kuin kolme. Se, miten hajonnat suunnitellaan, miten niistä saadaan tasapuoliset ja miten niillä voidaan vaikuttaa viestin kulkuun on ratamestarien harteilla.

– Hajonnat ovat avainasemassa ratojen suunnittelussa heti prosessin alusta saakka. Ensinnäkin ratamestarin on mietittävä paljonko hajontaa hän haluaa tehdä. Mitä enemmän viestissä on hajontaa, sitä vähemmän letkoja syntyy, sanoo Lahti-Hollola Jukolan viestin ratamestari Juhani Jaskari.

– Tähän liittyy olennaisesti myös se, millaista viestiä ratamestari haluaa rakentaa. Jos esimerkiksi haluaa, että kilpailu säilyy viestinomaisena ja mahdollisimman moni joukkue on yhdessä loppuun saakka, hajontarasteja ei kannata olla liian montaa, Jaskari jatkaa.

Suunnistajia odottaa Lahti-Hollola Jukolassa "maaginen suppamaasto". Kuva: Mirja Hussain

Tämän jälkeen on syytä pohtia sitä, millaisille alueille hajontarasteja on mahdollista sijoittaa.

– Koska viestiä käydään yön aikana ja valoisuusaste maastossa vaihtelee, hajontarastien on oltava samankaltaisessa maastossa. Ei ole tasapuolista, että yksi hajontarasti on tiheikössä ja toinen aukealla paikalla. Tällöin se jolle tiheikön hajontarasti osuu esimerkiksi ensimmäisellä osuudella joutuu pimeässä raivaamaan urat. Se, joka käy samalla hajontarastilla vasta kolmannella osuudella pääsee nauttimaan kahden edellisen osuuden luomista urista, Venlojen viestin ratamestari Ville Kauppi puolestaan sanoo.

Jukolan hajontamenetelmä sekoitus eri menetelmiä

Välillä viestikilpailun jälkispekuloinneissa kuulee puhuttavan, että hajonta ratkaisi kilpailun. Jaskarin ja Kaupin mukaan tämä ei pidä paikkaansa, jos hajonta on tehty oikein.

– Oleellista ei ole se, ovatko eri hajonnat pituudeltaan samanlaisia, vaan se, että ne ovat ajallisesti tasa-arvoisia, Kauppi sanoo.

Oikein tehtynä kaikki siis juoksevat yhtä paljon ja kilpailu on tasapuolinen, vaikka kaikki eivät samaa reittiä koko aikaa juoksekaan.

Hajonnat ovat avainasemassa ratojen suunnittelussa heti prosessin alusta saakka. Lahti-Hollola Jukolan viestin ratamestari Juhani Jaskari

– Hajontojen tasapuolisuus testataan koejuoksuissa, joiden jälkeen ratoihin voidaan tehdä muokkauksia. Koejuoksujen avulla voidaan määritellä myös osuuksien ihanneajat, testata erilaisten reitinvalintojen pituudet ja onnistumiset.

Jaskari ja Kauppi eivät luonnollisesti paljasta millaista hajontasysteemiä tänä vuonna käytetään.

Jaskarin mukaan ratamestari on onnistunut silloin, kun kilpailija kommentoi maalissa radan kinkkisyyttä, mutta toisaalta on myös nähnyt maastossa kilpakavereitaan. Kilpailijoita ei siis ole hajotettu totaalisesti.

– Yleensä Jukolan viestin hajontamenetelmä on sekoitus kaikkia eri menetelmiä. Ratamestarit voivat luoda sellaisen systeemin kuin itse haluavat. Se on tässä tehtävässä parasta, Kauppi päättää.

Aino Kattilakoski
aino.kattilakoski@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Asiasanat:

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X