Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Ruotsissa ja Norjassa massahiihdot menestyvät – Naapureilla erilainen kuntourheilukulttuuri, arvioi Sami Jauhojärvi

Sami Jauhojärvi uskoo, että kulttuurierot ovat perimmäinen syy siihen, miksi massahiihdot vetävät osanottajia Ruotsissa ja Norjassa, mutta mennään alaspäin. Kuva: Janne Laakkonen

Pitkien matkojen massahiihtojen ylivoimainen ykkönen on perinteisesti ollut Ruotsin Vasaloppet, jossa pääpäivänä oli tänä talvena reilut 15 000 osanottajaa ja koko Vasaloppet-viikon kymmenessä tapahtumassa tehtiin lähes 53 000 suoritusta. Ensi vuoden paikat pääkisaan menivät 10 minuutissa.

Norjan Birkebeiner-rennetissä oli kuukausi sitten noin 8 500 osanottajaa ja viikon muissa tapahtumissa yhteensä moninverroin enemmän.

– Esimerkiksi Björn Dählie hiihti matkan perjantaina, kun reitille pääsi vapaalla lähdöllä. Birkebeinerissäkin oli laskeva trendi osanottajamäärissä, mutta sitten organisaatio reagoi siihen ainakin markkinointia tehostamalla, sanoo Birkebeinerin maaliskuussa hiihtänyt Sami Jauhojärvi, joka osallistui muutama vuosi sitten myös Vasaloppetiin.

– En ole huomannut, että naapurimaissa asiat olisivat jotenkin paremmin. Järjestelyt toimivat hyvin ja tehokkaasti. Finlandiaan en ole osallistunut, mutta onhan täällä rutinoitunut organisaatio.

Jos naapuri esittää haasteen, siihen yleensä vastataan. Hiihtoasiantuntija Sami Jauhojärvi

Jauhojärvellä on kuitenkin selitys sille, miksi länsinaapureissa massahiihdot vetävät enemmän osanottajia kuin Suomessa.

– Ruotsissa ja Norjassa on täysin erilainen kuntourheilukulttuuri kuin Suomessa. Suomi on paljon kilpailuhenkisempi yhteiskunta, jossa myssy kiristää päässä paljon enemmän kuin naapureissa. Kulttuurierosta minä lähtisin purkamaan kysymystä osanottajamääristä, hän sanoo.

Suomalaiset kaipaavat haasteita

Naapurimaat ovat Jauhojärven mielestä enemmän orientoituneet ulkoiluun ja retkeilyyn, kun taas suomalaiset kaipaavat haasteita.

– Jos naapuri esittää haasteen, siihen yleensä vastataan, hän vertaa.

Vuosi sitten aktiiviuransa lopettanut Jauhojärvi ihastutti olympiatalvena Ylen hiihtoasiantuntijana ja työt lisääntyvät ensi talvena, kun hiihdon maailmancupit siirtyvät Ylen kanaville. Viime syksystä lähtien hän on toiminut myös Rukka-vaatemerkin tuotekehityksessä ja teki äskettäin sopimuksen tuotekehittelystä myös Fischerin kanssa.

– Kehittelin monoja jo silloin, kun hiihdin Fischerillä. Yrittäjän pitää kerätä elantonsa useista puroista, mutta nyt työtilanne on niin hyvä, että jostain pitää kohta karsia. Ei voi valittaa, hän naureskelee.

Juha Hölttä
juha.holtta@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi