Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

MotoGP-unelma elää Iitissä – KymiRing sai uuden rahoittajan rakennusalalta

Valtatie 12 kunnostetaan KymiRingin kohdalla. Alkuperäisten osakkaiden seuraksi löytyi yksi uusi rahoittaja.

KymiRingin pääsuora idästä kuvattuna. Kuva: Ari Ollikainen

KymiRing osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja Kari O. Sohlberg myöntää, että hyvältä tuntuu. Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä 3,5 miljoonan euron valtionosuuden jatkorahoitus maistuu.

Onko hallituksen puheenjohtajan olo helpottunut?

– No joo, kyllä varmasti, mutta vastuu painaa ja tietoisuus siitä että tämä ei ole helppo hanke. Tässä on paljon hyviä ihmisiä tekemässä töitä, Sohlberg vakavoituu.

Opetus- ja kulttuuriministeriö esitti lisäkyselyjä aivan viime päiviin asti.

– Halusimme parista asiasta lisäselvityksiä. Niitä on varmisteltu tässä matkan varrella. Meillä on nyt yli 10 miljoonan euron edestä päätöksiä ja sitoumuksia, ministeriön nuoriso- ja liikuntapolitiikan osaston ylijohtaja Esko Ranto sanoo.

KymiRing on saanut mukaan uuden rahoittajan. Rakennusvarma oy on mukana vanhojen omistajien, AKK Sportsin, Suomen Moottoriliiton, A. Ahlström Kiinteistöjen ja Iitin kunnan rinnalla. KymiRing-hankkeen budjetti on 16,5 miljoonaa euroa, josta 10 miljoonaa on yksityistä rahoitusta.

– Rakennusvarma on ensimmäinen ulkopuolinen sijoittaja. Kaikki nykyiset osakkeenomistajat pääomittivat myös lisää. Näin täytettiin vaatimus, jota jo eduskunnan päätös edellytti, Sohlberg kertoo.

GP-rata toteutuu

Käytännössä valtion lisärahoitusosuus merkitsee sitä, että KymiRingin GP-rataosuus toteutuu. GP-radan vaatimusten täyttäminen puolestaan antaa mahdollisuudet kansainvälisen tason kilpailujen järjestämiseen.

– MotoGP-unelma elää ja siitä Dorna kertoo lisää elokuussa, Sohlberg sanoo.

KymiRing hakee GP-radalle luokitusta, joka kattaa pienin tarkennuksin korkeimman tason kilpailut sekä moottoripyörillä että autoilla.

– Mahdollisuudet ovat merkittävät, sillä tämä on Pohjoismaiden modernein rata, joka täyttää kansainvälisen kilpailun turvallisuusvaatimukset sekä kilpailijoiden että yleisön osalta, Sohlberg muistuttaa.

KymiRingin yhteydessä on puhuttu paljon juuri moottoripyöräilystä ja MotoGP:stä, eli ratamoottoripyöräilyn MM-sarjasta. Sohlberg muistuttaa, että GP-rata luo mahdollisuuden saada Suomeen myös Kansainvälisen autourheiluliiton (FIA) ratakisoja.

– FIA:n alla on sarjoja, jotka soveltuvat hyvin ajettavaksi Suomessa. Jossain siintää myös ajatus, että Suomessa voitaisiin ajaa F1-kilpailu, mutta se on kaukana, Sohlberg miettii.

Sohlberg sanoo, että F1-kisan mahdollisuus on kasvanut, kun sarjan oikeudet siirtyivät Bernie Ecclestonelta Liberty Medialle.

– Liberty Media haluaa uusia avauksia ja Suomi on yksi mielenkiintoisimpia maita, ei vähiten Venäjän läheisyyden vuoksi, Sohlberg muistuttaa.

Kansainvälisessä autourheilumaailmassa pitkään vaikuttanut Sohlberg esitteli viime kesänä projektipäällikkö Timo Pohjolan kanssa KymiRing-hanketta FIA:n puheenjohtajalle, Jean Todtille. Entinen Ferrarin tallipäällikkö oli vaikuttunut suomalaishankkeesta ja lupasi toimia välittäjänä KymiRingin ja liittojen välillä.

Valtatien kunnostus toteutuu

Haaveet ovat haaveita, joten Sohlberg haluaa keskittyä mieluimmin tähän hetkeen.

– Myös valtatie kahdentoista kunnostaminen on tässä mukana erikseen. Sehän on liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä hanke, Sohlberg muistuttaa.

Rahoitusratkaisun antaa mahdollisuuden valtatie 12:n perusparannukseen välillä Tillola–Keltti. Parannustöihin kuuluvat myös KymiRingin vaatimat tie- ja liittymäjärjestelyt.

– Se on liikenneturvallisuuden kannata hyvä ja tarpeellinen hanke, joka mahdollistaa myös suurkilpailujen yhteydessä liikenteen sujumisen, Sohlberg kertoo.

Sohlberg korostaa vielä kerran, että töitä riittää ja ongelmiakin on varmasti vielä edessä.

– Mutta nyt iloitaan hetki, sitten vietetään pääsiäistä ja sen jälkeen jatketaan töitä, Sohlberg sanoo.

Yhden asian hän haluaa vielä lisätä ennen pääsiäisen viettoon siirtymistä.

– Nyt Lahti mukaan tähän, Sohlberg laittaa viestin lahtelaispäättäjille.

Esa Rauhanlaakso
esa.rauhanlaakso@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X