Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Räväkät olympia-asut jakavat mielipiteitä - "Asut eivät ole perinteisen suomalaisen pukeutumiskulttuurin mukaisia", katso video!

Freestylehiihtäjä Joona Kangas, jääkiekkoilija Minttu Tuominen, mäkihyppääjä Julia Kykkänen ja hiihtäjä Ristomatti Hakola esittelivat olympia-asuja keskiviikkona. Kuva: Antti Aimo-Koivisto

Pyeongchangin olympialaisten alkuun on tänään keskiviikkona 100 päivää aikaa ja sen kunniaksi Suomen olympiakomitea esitteli Helsinki-Vantaan lentoasemalla osan olympia- ja paralympiajoukkueiden kisa-asuista.

Räväkkä vaatemallisto on Luhta Sportswear Companyn käsialaa ja tuotemerkki on Icepeak.

- Nämä asut eivät ole perinteisen suomalaisen pukeutumiskulttuurin mukaisia. Varmasti ne jakavat mielipiteitä, ennakoi Sport divisioonan johtaja Juha Luhtanen, ja oli oikeassa.

Jo mediatilaisuuden aikana asut alkoivat keräämään kommentointia sosiaalisessa mediassa, niin vastaan kuin puolestakin.

Varsinkin Kiinassa on vahva panostus talviurheiluun ja me haluamme olla siinä kasvussa mukana. Sport divisioonan johtaja Juha Luhtanen

- Suomalaiset ovat pukeutumisessa perinteisiä, Euroopassa asut ovat paljon värikkäämpiä ja aasialaiset rakastavat palastelua, selitti Luhtanen.

Kisa-asut ovat hyvinkin palasteltuja ja niissä kuvataan siniristilippujen sijaan suomalaista luontoa, kelohonkia, revontulia ja lumikiteitä.

Eri vaateparret on nimetty suomalaisten olympiavoittajien kotipaikkojen mukaan. Nimiä ovat muun muassa Simpele, Kitee, Sotkamo, Espoo ja Vantaa.

Keskiviikkona esillä oli viisi asumallia, kun niitä kaiken kaikkiaan tulee olemaan jokaisella kisajoukkueen jäsenellä lähes 30 "yksikköä" eli kahden matkalaukullisen verran, laskeskeli myyntipäällikkö Pasi Luumi.

Luhta teki noin vuosi sitten Olympiakomitean kanssa vaatesopimuksen, joka kattaa myös vuoden 2020 Tokion kesäkisat ja Pekingin talvikisat 2022. Lisäksi sopimukseen kuuluvat universiadit sekä nuorten olympiapäivät.

- Aasia on meille äärimmäisen tärkeä markkina-alue ja tämä on meille valtava investointi. Varsinkin Kiinassa on vahva panostus talviurheiluun ja me haluamme olla siinä kasvussa mukana, perusteli Luhtanen.

Yhtiöllä on jo nykyisin Kiinassa 70 Icepeak-liikettä.

 

Juha Hölttä
juha.holtta@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi