Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Urheilu

Kiinalaisdelegaatio MM-kisoissa: Etsii yhteistyökumppaneita jättimarkkinoille

World Snow & Ice Forumin pääsihteeri Annamari Lammassaari vietti kiinalaisdelegaation kanssa lauantai-iltaa Lahden mäkimontussa. Kuva: Katja Luoma

Kun Krista Pärmäkoski ja kilpakumppanit hiihtivät lauantaina MM-kisojen pisintä matkaansa, Sibelius-talolla keskityttiin bisnekseen.

Lahdessa vieraili yli 20 hengen kiinalaisdelegaatio hieromassa suomalaisisäntien kanssa keinoja, millä tavalla suomaista talviurheilu- ja liikuntaosaamista voitaisiin viedä Kiinaan.

Pekingin vuoden 2022 talviolympialaisten vanavedessä Kiinaan on aukeamassa valtavat, 300 miljoonan asiakkaan, markkinat.

Suksijoiden määrä on kasvussa ja heitä on jo nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Kiina aikoo rakentaa 700 uutta hiihtokeskusta ja 2 000 jäähallia.

"Pohjoismaisella osaamisella mahdollisuudet menestyä"

Koillisosassa sijaitseva Heiliongjiangin maakunta on yksi Kiinan talviurheilun edelläkävijöistä.

- Kiinnostus talviliikuntaa kohtaan on levinnyt meiltä kohti Tiibetiä, kertoo maakunnallisen lumen ja jään teollisuutta kehittävän instituutin presidentti Zhang Guihai.

Mahdollisia tarjokkaita Kiinan markkinoille on aina Pohjois-Amerikkaa ja Keski-Eurooppaa myöten.

- Pohjoismaisella osaamisella on niiden joukossa suuret mahdollisuudet. Suomalaisten tulee kuitenkin löytää paikkansa markkinoillamme, Guihai sanoo.

Mahdollisuuksia on tapahtumapaikkojen suunnittelusta ja rakentamisesta hiihtokeskusten ja talviurheilutapahtumien johtamiseen.

Kolmipäiväisessä World Snow & Ice Forum (WSIF) -seminaarissa osaamistaan esittelee tänä viikonloppuna 20 suomalaisyritystä.

Lahdessa puitiin kestävän kehityksen ratkaisuja, ja äänessä oli esimerkiksi lahtelainen energia-alan yritys Oilon oy, jonka liikevaihdosta kolmannes tulee Kiinan markkinoilta.

Sunnuntaina Tuusulassa esitellään arkkitehtuuria ja muotoilua.

Perjantaina Tampereella keskityttiin teknologiaan.

"Ei mennä noin vain rakentamaan"

Guihai vakuuttelee, että heillä on aito halu helpottaa suomalaisten yritysten pääsyä Kiinan markkinoille. Se vaatii kuitenkin paljon töitä.

Kiinalais-suomalaista yhteistyötä edistämään perustetun WSIF ry:n puheenjohtaja Arto Ojala kertoo, että suurimmat ponnistukset tarvitaan rakennusalalla.

- Sinne ei mennä noin vain rakentamaan, vaan ensin pitää löytää yhteistyön muoto. Onko se esimerkiksi projekti, konsultointi vai mitä, sitä yritämme selvittää, Ojala sanoo.

Koulutusta on sen sijaan helpompi viedä. Se voi olla esimerkiksi hiihto- ja jääkiekkovalmennuksen kouluttamista. Tällä matkalla kiinalaisille on näytetty, miten jäähallia hoidetaan.

Näytön paikka suomalaisille ja muillekin yrityksille on tulossa syyskuussa, jolloin järjestään talviurheilun messut Pekingissä.

Kiina

Satojen miljoonien suksijoiden markkinat

Pekingin talviolympialaiset 2022 -hanke tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle tapahtumapaikkojen suunnittelusta ja rakentamisesta hiihtokeskusten ja talviurheilutapahtumien johtamiseen.

Kisojen vanavedessä Kiinaan on kasvamassa suuret talviliikunnan ja -urheilun markkinat.

Kiinan kansallisessa hankkeessa 300 miljoonaa ihmistä kannustetaan aloittamaan hiihto- tai lasketteluharrastus.

Maahan rakennetaan 700 hiihtokeskusta ja 2 000 jäähallia.

World Snow & Ice Forum ry toimii verkostoijana keskittyen neljään päätoimialueeseen: rakentamiseen, hiihtokeskusten johtamiseen, tapahtumajohtamiseen ja urheilijan polkuun harrastajasta kilpaurheilijaksi.

Lähde: WSIF ry
Teemu Leppänen
teemu.leppanen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X