Kaarrenopeudet KymiRingillä kasvavat – kansainvälinen liitto hyväksyi radan turvasuunnitelman

Uudet reunakiveykset mahdollistavat KymiRingillä loivemmat ajolinjat, jolloin kaarrenopeudet kasvavat. Viime kesän MotoGP-testeissä kiveyksiä ei vielä ollut. Juha Peurala

ESS

Kansainvälinen moottoripyöräliitto, FIM, on hyväksynyt odotusten mukaisesti KymiRingin turvallisuussuunnitelman ratamoottoripyöräilyn MotoGP-luokan MM-osakilpailun järjestämiseksi. Suunnitelmassa keskitytään erityisesti kilpailijoiden turvallisuuteen.

Kaarteiden numerointi, reunakiveykset, radan reunukset, turva-alueet ja niiden pinnoitteet ovat sisällytettynä FIM:in hyväksymään yleissuunnitelmaan. Turva-alueiden pinnoitteina käytetään asfalttia, betonia, turva-aluesoraa sekä nurmikkoa, kertoo KymiRing tiedotteessaan.

Kaarteiden lukumäärä on nostettu kahdeksastatoista kahteenkymmeneenkahteen uuden määrittelyperusteen mukaisesti. Lisääntyneet reunakiveykset mahdollistavat loivemmat ajolinjat, mikä merkitsee sitä, että kaarrenopeudet radalla kasvavat.

Turva-alueiden muutostyöt ovat olleet käynnissä koko talvikauden ajan ja valmistuvat käyttökuntoon toukokuun lopussa.

Suunnitelmassa on myös esitetty tarkat ratatuomari ja -toimitsija pisteet. Ratavalvojia lähes 4,6 kilometrin pituisella radalla on yhteensä 234. Näiden lisäksi ratatoimitsijoihin kuuluu pelastus- ja puhdistushenkilöstöä.

Suomen MotoGP MM-osakilpailu ajetaan Iitin KymiRingillä 10.–12. heinäkuuta.

Pääseekö KymiRingin radalle ajamaan siviiliautolla, ratajohtaja Timo Pohjola?

KymiRingille myyty jo 20 000 pääsylippua – Lahden seudulla ei ole välivuosia suurtapahtumista

Kommentoi

Mainos: Lahden Diakonialaitos

Heidi kamppaili oman jaksamisensa kanssa, kunnes sai avukseen Sinin

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut