Formula ykkösten ensi viikonloppuna alkavaan kauteen lähdetään kysymysmerkkien kera, sillä autot muuttuvat täksi kaudeksi. Ajokit ovat muun muassa huomattavasti painavampia kuin ennen, ja Red Bull -tallin päällikkö Christian Horner uskoo sen myötä ultranopeiden varikkopysähdysten jäävän historiaan.
Red Bull -pomo Horner on saanut olla ylpeä tiiminsä varikkotyöskentelystä. Viime kaudella talli kirjasi kahdeksan nopeinta varikkostoppia, ja nopein niistä vei aikaa vaivaiset 1,88 sekuntia.
– Pysähdykset ovat hieman hidastuneet. Renkaat ovat raskaampia, ja niissä on umpinaiset vanteet nyt. Joten epäilen, että emme näe alle kahden sekunnin stoppeja. Toivottavasti kuitenkin päästään lähelle kahta sekuntia, se olisi tosi hyvä juttu, Horner miettii Autosport-sivuston mukaan .
Varikkoporukan ohella lisähaastetta isommista autoista saavat tietysti myös kuljettajat.
– Autot ovat massiivisia, ne ovat kuin veneitä, etenkin hiljaisemman vauhdin käännöksissä. Autot painavat lähes 800 kiloa, 50 kiloa enemmän kuin viime vuonna, ja ne ovat isompia ja pidempiä. Nopeissa käännöksissä ne ovat ehkä jopa hieman nopeampia kuin entiset, mutta hitaammissa mutkissa erot tulevat esiin. Totta kai (kuljettajilta vaaditaan) sopeutumista näihin kaikkiin muutoksiin, mutta on kyllä ihmeellistä, miten nopeasti he osaavat sopeutua, Horner jutteli.
Horner on ehtinyt kiinnittää huomiota myös muiden tallien tekemisiin. Hän tuo esiin pari potentiaalista haastajaa Mercedeksen ja Red Bullin hallinnalle.
– Ferrari on näyttänyt kilpailukykyiseltä koko ajan (testeissä ennen kautta), ja niin myös McLaren. Yllättäjiäkin on ollut, kuten Williams, Horner pohti.
– Ja Mercedes, luulen ettei se ole vielä paljastanut korttejaan. Heidän autonsa vaikuttaa kyllä hieman vaativalta ajaa.