Vanhat mestarit iskussa Monte Carlossa, Rovanperällä tuskainen päivä – Loeb johtaa kauden ensimmäistä MM-rallia vajaan kymmenen sekunnin erolla Ogieriin

Ranskalainen rallilegenda Sebastien Loeb järjesti melkoisen näytöksen Monte Carlon MM-rallissa perjantaina. Liki puolentoista vuoden tauon jälkeen MM-sarjaan palannut Loeb ajoi neljä pohja-aikaa ja johtaa kisaa 9,9 sekunnin erolla ennen Toyota-kuski Sebastien Ogieria. Tällä kaudella valikoituja MM-ralleja ajavista multimestareista varsinkin Loebin suoritus oli iso yllätys, mutta vahva vauhti todistaa myös brittitiimin uuden Ford Puma Rally1 -auton vahvuuden.

– En ihan tätä osannut odottaa. Toivon toki, että saan hyvän fiiliksen, mutta oli vaikea arvioida, mihin vauhtimme riittää. Olen tosi onnellinen, ensi kuussa 48 vuotta täyttävä Loeb hehkutti.

– Ogier puskee varmasti huomenna (lauantaina) kovaa. Ero ei ole kovin iso, joten kova taistelu on luvassa. Rengastaktiikka on lauantaina tärkeässä roolissa, sillä Sisteronin pätkällä on lunta.

Kolmantena kisassa oleva Toyotan Elfyn Evans on jäänyt Loebista 22 sekuntia. Seuraavilla sijoilla ovat Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak.

Rovanperällä luotto hukassa

Toyotan suomalaiskuski Kalle Rovanperä oli kaukana kärkivauhdista perjantain erikoiskokeilla. Jyväskyläläinen on kisassa vasta yhdeksäntenä yli kahden minuutin päässä kärjestä.

Rovanperä ei löytänyt luottoa uuteen Rally1-hybridiautoon. Varsinkin aamupäivän pätkillä eroa kertyi valtavasti.

– Oli todella haastava päivä. Vähän me saimme autoa muutettua paremmaksi, ja sitä kautta pystyin vähän sopeuttamaan ajotyyliäni. Näissä olosuhteissa on tosi vaikea pärjätä, jos autossa ei ole balanssia ja itseluottamus on hukassa, Rovanperä kertoi.

Uusissa Rally1-autoissa ei ole aktiivista keskilukkoa, ja tasauspyörästön lukkovaihtoehtoja on muutenkin vähemmän. Rovanperä oli ykköskorin kuskeista eniten hukassa uuden auton ajettavuuden kanssa.

– Lukoissa kun ei ole oikein vaihtoehtoja, on pakko tehdä kompromisseja. Kallen osalta nähtiin, että luottoa on vaikea löytää, kun auto ei sovi käteen. On vain yritettävä tottua autoon, sillä säätöjen puolelta ei oikein apuja eikä työkaluja ole, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala valotti.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä arkisin ja viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut