Mitä kuuluu Pelicansin kunnianhimoisille lupauksille hiilineutraalisuudesta? "Kyllä me tullaan se saavuttamaan"

Pandemia hidasti Pelicansin ympäristöohjelmaa, mutta seura aikoo painaa hiililukemansa nollaan tämän vuoden loppuun mennessä. Ekoteot eivät ole pois urheilulta, sillä vastuullisuus kiinnostaa sponsoreita.

Pelicans pelasi viime kaudella kaksi ottelua erikoispaidoilla Lahti Green City -teemalla. Paidat huutokaupattiin keväällä ja tuotot lahjoitettiin juniorityöhön. Tomi Natri / All Over Press
Mikael Hoikkala

Mikael Hoikkala

Tammikuussa 2019 Pelicans julkisti näyttävän kampanjan, johon kuului kunnianhimoinen tavoite: Pelicans aikoisi olla maailman ensimmäinen hiilineutraali jääkiekon ammattilaisjoukkue. Lanseerauksesta on kulunut kaksi ja puoli vuotta. Missä nyt mennään?

– Tavoitetta kohti ei ole edetty ihan aikataulussa, johtuen pandemiasta, mutta on edetty kuitenkin koko ajan, Pelicansin kehitysjohtaja Jesse Pyykkö vastaa.

Pelicans haluaa eroon päästöistään – joukkueen pukukopissa ympäristöpuhetta ei pidetä "viherhörhöilynä"

Seuran itse itselleen asettama takaraja on jo lähellä. Tavoite on saavuttaa hiilineutraalius kuluvan vuoden loppuun mennessä.

– Kyllä me tullaan se saavuttamaan, Pyykkö vakuuttaa.

Alkuperäinen tavoite oli päästä tavoitteeseen jo aiemmin tänä vuonna Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden kunniaksi.

– Koronan myötä tulivat tietyt vaikeudet ja mahdottomuudet, eikä ollut kovin relevanttia laittaa rahaa kompensaatiopalveluihin, kun oli kyse seuran olemassaolosta, Pyykkö sanoo.

– Olisimme kyllä olleet hiilineutraaleita, jos seuran toiminta olisi päättynyt, mutta koettiin tärkeämmäksi jatkaa.

Lahti on tänä vuonna Euroopan ympäristöpääkaupunki. Valinta tehtiin Oslossa kesällä 2019 eli puoli vuotta Pelicansin oman kampanjajulkistuksen jälkeen. Päättävään kokoukseen oli Lahden delegaatioon valittu kolme Pelicansin pelaajaa tuomaan suotuisia pr-vaikutuksia.

Kenties Pelicansin mukanaolo ei ratkaissut kisaa millään tavoin, mutta joka tapauksessa seura ja kaupunki hyötyivät omissa kampanjoissaan toistensa vetoavusta.

Lahden ympäristöpääkaupunkihankkeen ohjelmajohtaja Saara Vauramo näkee, että Pelicansin hiilineutraalisuushankkeen suuri arvo tulee jo siitä, että sanoma tavoittaa eri kohderyhmiä kuin ympäristöhankkeissa yleensä.

Hän sanoo suoraan tarkoittavansa miehiä, erityisesti keski-ikäisiä.

– Meidän ympäristöpääkaupunkihankkeen viesti ei juurikaan kohdistu siihen porukkaan, edelleenkään. Se, että Pelsun pelaajat puhuvat näistä asioista, on merkityksellistä, Vauramo sanoo.

Pelicansin ravintolatoiminnoissa käytetään vielä tällä kaudella muovituotteita, sillä tavaraa on varastossa eikä tuhoaminen olisi ekologista, sanoo kehitysjohtaja Jesse Pyykkö. Juha Peurala

Lista Pelicansin aikaansaannoksista on hiilipäästöjen leikkaamiseksi on pitkä. Hanketta seuraa LUT-yliopiston tutkimusryhmä, jonka keväällä antaman väliraportin mukaan leikkauksissa on edetty suunnitelmien mukaisesti.

Isoin lähde on ollut liikkuminen. Pelicans on luopunut lentämisestä Oulun-vieraspelimatkoillakin, ja joukkueen bussi kulkee biodieselillä. Pelaajien ja muun henkilöstön autoista osa on hybridejä ja täyssähköisiä, ja joukkueella on yhteiskäyttösähköauto, jota voivat käyttää ne pelaajat ja toimihenkilöt, joilla ei ole omaa autoa.

– Autokanta on 35 prosenttia vähäpäästöisempää kuin aiemmin. Aina, kun autokanta vaihtuu, päivitämme sitä vähäpäästöisempään, kehitysjohtaja Pyykkö kertoo.

Nykyisellään latauspisteiden määrä jäähallilla on rajallinen, mutta lisää on tulossa. Ensi vuonna niitä on määrä tulla muutamia myös yleisön käytettäväksi.

Yleisö on jääkiekkoseuran päästöjen lähteistä suurin. Siinä seuran keinot vaikuttamiseen ovat rajalliset. Pyykön mukaan on kokeiltu esimerkiksi bussilinjoja, jotka toisivat pelipäivinä lähikunnista jopa Hartolasta myöten katsojia peleihin, mutta vähäisen suosion takia kokeilu jäi toistaiseksi lyhyeksi. Muita kannustimia yksityisautoilun välttämiseksi on kuitenkin olemassa ja suunnitteilla.

Lahden vihreä harppaus lähtee metsästä: tällainen on metsähakkeen matka hakkuuaukealta Lahti Energian Kymijärven voimalaan ja edelleen tuottamaan lämpöä lahtelaisten koteihin, katso video

Joissakin asioissa päästövähennykset eivät ole seuran omaa ansiota.

–  Lahti Energian luopumisella kivihiilestä oli yllättävän iso vaikutus meidän hiilijalanjälkeemme, Pyykkö myöntää.

Ravintolatoiminnoissa Pelicansilla on vielä varastot täynnä mukeja ja muuta muovitavaraa, jotka jäivät viime kaudella käyttämättä hallien ollessa säpissä yleisöltä. Tuotekantaa ollaan Pyykön mukaan päivittämässä biohajoaviin versioihin, mutta vanhat käytetään ensin pois.

– Ei se olisi yhtään ympäristöystävällisempää, jos tuhoaisimme ne käyttämättöminä.

Seuran autokanta on 35 prosenttia vähäpäästöisempää kuin aiemmin.

Pelicansin kehitysjohtaja Jesse Pyykkö

Täysin hiilipäästöttömäksi jääkiekkojoukkueen toimintaa ei saa. Hiilineutraalisuus saavutetaan maksamalla hiilikompensaatioita, joilla päästöt hyvitetään.

Pyykön mukaan Pelicans aikoo suorittaa maksut loppuvuodesta, kun on nähty, kuinka paljon kompensoitavaa nykyisten leikkaustoimien jälkeen vielä jää. Ennakkolaskelmien mukaan summa ei ole jäämässä kovin suureksi.

– Ei ole sellaista, että uhraamme joukkueelta hyökkääjän ollaksemme hiilineutraaleja. Saamme sen kuitattua kohdennetulla, ulkopuolisella rahoituksella.

Hankkeeseen on siis saatu täsmärahoitusta siinä missä yksittäisiin pelaajahankintoihinkin?

– Tämä on kiinnostanut tosi monia yhteistyökumppaneita. Isoimmat neuvottelut ovat vielä kesken, mutta tässä on sellaisia tahoja, jotka ovat juuri tämän hankkeen takia kiinnostuneet kumppanuudesta meidän kanssamme, Pyykkö vihjaa ja ennakoi syksyn tarjoavan uusia julkistuksia.

Kommentoi

Mainos: Etelä-Suomen Sanomat

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kahdesti päivässä arkisin ja kerran päivässä viikonloppuisin.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut