Autourheilufanin kirjavinkit jouluksi: Latvalan ja Laudan elämäkerrat tarjoavat kaksi erilaista lukukokemusta

Miksi lukijoiden pitäisi olla kiinnostunut Niki Laudasta, joka lopetti kilpailemisen 35 vuotta sitten? F1-legendan elämäkerta antaa vastauksia.

Jari-Matti Latvala voitti urallaan 18 MM-rallia. Emmi Korhonen / Lehtikuva

Ari Mäntylä

Autourheilijoista ei julkaista kirjoja kovin tiuhaan, mutta tänä syksynä niitä on kertynyt pöydälle pinoksi asti. Jari-Matti Latvalan ralliuraa käsittelevä kirja Elämän erikoiskoe ja Maurice Hamiltonin elämäkerta Niki Laudasta keskittyvät yhteen henkilöön, kun F1-mestarit Fangiosta Räikköseen -kirja käsittelee nimensä mukaisesti kaikki 33 formula ykkösten maailmanmestaria. Kolme kirjaa ja kolme erilaista lukukokemusta.

Itävaltalainen Niki Lauda on kolminkertainen formula ykkösten maailmanmestari, joka vetäytyi F1-radoilta vuonna 1985. Samana vuonna syntyi Jari-Matti Latvala, joka ei ole voittanut maailmanmestaruutta, mutta 18 MM-rallia sentään.

Kaikki nuoremmat lukijat eivät ehkä muista Laudaa, joka kruunattiin formula ykkösten maailmanmestariksi vuosina 1975, 1977 ja 1984.

Miksi heidän pitäisi olla kiinnostunut kuljettajasta, joka lopetti kilpailemisen 35 vuotta sitten? Miksi Laudasta julkaistiin jälleen yksi elämäkerta lisää?

Vanhemmat lukijat ovat puolestaan ihmetelleet syytä julkaista kirja 35-vuotiaasta Latvalasta. Vaikka Elämän erikoiskoe ei ole elämäkerta, niin kyllä siinä Latvalan elämää kerrataan biografisella tyylillä.

Arvatkaapa, kummanko autourheilijan elämäkerta on kiehtovampi lukukokemus?

Sekä Laudan että Latvalan uralla on kilpailuja, jotka ovat muuttaneet heidän uriensa suuntaa ja jotka muistetaan vielä vuosien tai vuosikymmenten jälkeen.

Laudalla niitä ovat Nürburgringin, Monzan ja Fujin F1-kisat vuonna 1976, Latvalalla Ruotsin ralli vuonna 2008, Puolan ralli vuonna 2009 sekä Saksan ralli vuonna 2014.

Lauda ajoi rajusti ulos Nürburgringin F1-kisassa vuonna 1976. Hän sai pahoja palovammoja ja hänelle annettiin jo viimeinen voitelu sairaalassa.

Lauda kuitenkin toipui ja palasi F1-kisoihin verissäpäin Monzassa kuusi viikkoa myöhemmin. Hän taisteli MM-tittelistä James Huntin kanssa vielä kauden päätöskilpailussa Fujissa, mutta Lauda ajoi Japanissa varikolle, koska piti kilpailun ajamista liian vaarallisena sateen takia.

Formulakaudesta 1976 on kirjoitettu useita kirjoja ja tehty elokuvakin (Rush). Vaikka tapahtumat ovat tuttuja, onnistuu Hamilton kertaamaan ne koukuttavalla tavalla. Jälleen kerran. Kauden 1976 tapahtumia ja sen jälkimaininkeja käsitellään kirjassa noin 80 sivun verran.

Eikä senkään jälkeen pääse nukkumaan, sillä Laudan toinen MM-vuosi 1977, vetäytyminen F1-radoilta kauden 1979 päätteeksi, paluu vuonna 1982 ja kolmannen maailmanmestaruuden voittaminen vuonna 1984 pitävät otteessaan pikkutunneille saakka.

Niki Lauda voitti kolme F1:n maailmanmestaruutta ja yhteensä 25 GP-kisaa. B.Smith / UPI

Latvala voitti Ruotsin MM-rallin 22-vuotiaana vuonna 2008. Tuohon kilpailuun päästään Elämän erikoiskokeessa sivulla 97. Yhtä Latvalan uran kohokohtaa käsitellään kirjassa neljän sivun verran.

Yksi Latvalan uran pohjakosketuksista saa kirjasta tilaa kymmenen sivua. Latvala keskeytti Puolan MM-rallin viimeiselle erikoiskokeelle vuonna 2009. Nämä kymmenen sivua ovat sitä mitä kirjassa olisi suonut olevan enemmänkin: omakohtaista analyysiä uran pohjamudista tai kohokohdista.

Samaan päästään niillä viidellä sivulla, joilla käsitellään johtoasemasta ulosajoon päättynyttä Saksan rallia vuonna 2014.

Jari-Matti Latvalasta Toyotan tallipäällikkö – intohimo japanilaisautoihin kiinnitti jo varhain Akio Toyodan huomion

Urheilijoiden elämäkerroissa on oltava tarinaa urasta sekä uran jälkeisestä tai uraa edeltävästä elämästä sopivassa suhteessa. Hamiltonin kirjassa mennään suoraan asiaan ja F1-kilpailuissa viihdytään sivulle 256 asti.

Sen jälkeen kerrotaan Laudan perustamasta lentoyhtiöstä Lauda Airista ja sen painajaisesta, kun 223 ihmistä menehtyi yhtiön lentokoneen pudottua Thaimaassa vuonna 1991.

Sivulla 275 päästään jälleen F1-maailmaan. Lauda toimi elämänsä viimeisinä vuosina Ferrarin, Jaguarin ja Mercedesin F1-tallien neuvonantajana sekä saksalaisen RTL-kanavan tv-kommentaattorina. Lauda menehtyi keuhkosairauden uuvuttamana 20. toukokuuta 2019.

Latvalan elämäkerrassa käsitellään paljon hänen perhettään ja suhdetta some-julkkis Maisa Torppaan. Parisuhteen ruotiminen ei enää parin vuoden päästä kiinnosta, mutta joku voi vielä vuosien päästä etsiä kirjasta vastausta kysymykseen: Miksi Jari-Matti Latvala ei voittanut rallin maailmanmestaruutta? Silloin voi kahlata sivuille 166 ja 174, joista alkavat luvut Menestys kariutuu itsekkyyteen ja Pahin vastustaja – oma pää.

Lokakuussa suomennettuna ilmestynyt F1-mestarit Fangiosta Räikköseen on ns. sohvapöytäkirja formula ykkösten maailmanmestareista.

Teoksen nimi on sikäli harhaanjohtava, että argentiinalainen Juan-Manuel Fangio ei ollut F1-historian ensimmäinen maailmanmestari, eikä Suomen Kimi Räikkönen viimeisin.

Englanninkielisen alkuperäisteoksen nimi on Formula One: The Champions, 70 years of Legendary F1 Drivers. Suomeksi siis Mestarit, legendaariset F1-kuljettajat 70 vuoden ajalta.

Formula ykkösten MM-sarja alkoi vuonna 1950 ja tuona vuonna maailmanmestaruuden voitti italialainen Giuseppe Farina Alfa Romeon ratissa. Teoksessa on mukana myös vuoden 2020 maailmanmestari, vaikka Lewis Hamilton varmisti tämän vuoden mestaruutensa vasta kirja julkaisun jälkeen. Hamilton kun on vienyt MM-tittelin myös vuosina 2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019. Siis F1-mestarit Farinasta Hamiltoniin.

Kirja on kuvateos, jonka pääosassa ovat Bernard ja Paul-Henri Cahierin valokuvat. Maurice Hamiltonin tekstiä on jokaisesta F1-mestarista vain lehtijutun verran, mutta Hamilton on onnistunut kaivamaan jokaisesta kuljettajasta pari mielenkiintoista tarinaa.

Kirja kattaa kaikki F1-historian 33 maailmanmestaria. Jokainen F1-mestari esitellään samalla rakenteella: avausaukeamalla iso henkilökuva ja pieni ajokuva, sitten 4–6 sivua lisää kuvia ja vähän tekstiä.

Kirjan parasta antia ovat valokuvat ja erityisesti otokset varhaisilta F1-ajoilta.

Kirjassa ei esitellä kuljettajien saavutuksia kattavasti, eikä heitä ole haastateltu. Kuljettajilta on kelpuutettu mukaan vain yksi sitaatti.

Tätäkin teosta on luettava kännykän tai tietokoneen kera, koska lukijalle tulee väistämättä tarve selvittää kuljettajien saavutuksia ja formulakausien tuloksia.

F1:n ja rallin MM-sarjan tilastot puuttuvat myös Niki Laudan ja Jari-Matti Latvalan elämäkerroista, ja se ärsyttää. Tulokset ja tilastot eivät olisi mistään näistä kirjoista monta sivua vieneet.

Maurice Hamilton: Niki Lauda, formulalegendan elämänkerta. 381 s, Minerva Kustannus Oy 2020.

Riikka Smolander-Slotte: Jari-Matti Latvala, elämän erikoiskoe. 256 s, Kustannusosakeyhtiö Otava 2020.

Maurice Hamilton: F1-mestarit Fangiosta Räikköseen. 240 s., Docendo 2020

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut