Historic-sarjan rallikausi päättyy Hartolassa – korona huomioitu järjestelyissä, katsojilta toivotaan yhteistyötä

Lammin Urheiluautoilijoiden Heikki Westerlund ja kartanlukija HeiUA:n Hanna Valonen starttaavat Jari-Pekka Ralliin historicien nuottimestaruus mielessään. Marko Kyöstilä

ESS

Tämän vuoden Historic Rally Trophy kutistui neljään osakilpailuun lumettomaksi jääneen talvikauden ja koronan aiheuttamien kalenterimuutosten takia. Alkujaan kansalliseksi kilpailuksi suunniteltu Jari-Pekka Ralli toimii monien vaiheiden jälkeen sarjan päätösosakilpailuna 19. syyskuuta lauantaina.

Heinolan UA:n järjestämään ralliin ilmoittautui 129 autokuntaa, joista 18 ajaa tasanopeuskilpailussa ja yksi näytösajoluokassa.

Asetettua tavoitekeskinopeutta havittelevat tasanopeuskilpailijat starttaavat reitille ennen ralliluokkien kilpailijoita, joita on mukana 110.

Kilpailukeskus on Hartolassa liikenneasema Jari-Pekassa, josta ensimmäinen kilpailija starttaa matkaan klo 12.01. Reitillä on kokonaismittaa 207 kilometriä ja se sisältää kuusi erikoiskoetta, joiden yhteismitta on 61 kilometriä. Kahden erikoiskokeen välein kilpailijat käyvät kilpailukeskuksessa huollossa ja maaliin ensimmäisiä odotetaan alkuillasta, pian klo 18 jälkeen.

Historic-kilpailijat ajavat viidessä eri kategoriassa ikäkausien mukaan ja niiden alla on suoritettu vielä jako luokkiin, jossa moottorin kuutiotilavuus on merkitsevä tekijä. Lisäksi on erikseen nuottisarjan luokat. Yleiskilpailun voittajaa ei erikseen palkita, eikä yksittäistä sarjavoittajaa, vaan mestareita löytyy useita, kategorioiden pistekärjet ovat kaikki mestareita.

Jari-Pekka Rallissa on mukana lisäluokissa myös yli 50 nykyautoja, kovimpina näistä R5-luokan ajokit, joilla ajetaan esimerkiksi SM-sarjan vauhdikkaimmassa SM1-luokassa.

Koronapandemian takia katsojille myytävissä kartoissa on erikoiskokeille merkitty numeroidut vyöhykkeet, jotka merkitään myös maastossa näkyviin. Katsojien toivotaan merkitsevän karttaan alueet, joilla ovat kilpailun aikana liikkuneet. Tällä helpotetaan esimerkiksi mahdollisten tartuntapolkujen jäljitystä.

Yhdessä koronavilkku-sovelluksen kanssa saadaan näin melko kattava verkko selvitystyöhön, johon kilpailunjärjestäjä tarvittaessa antaa oman panoksensa. Maastossa yleisön toivotaan myös sijoittuvan riittävän etäälle toisistaan ja eri seurueissa paikalle saapuneisiin. Jos katselupaikoilla alkaa tulla ahdasta, toivotaan mahdollisimman monien olevan kasvomaskilla varustautuneita.

Kilpailijoille suurimmat vaikutukset ovat siinä, että ilmoittautumiseen paikan päällä riittää vain toisen kuljettajan käynti kilpailutoimistossa, sekä se, että ajoneuvojen turvallisuustarkastus suoritetaan ulkotiloissa omalla varikkopaikalla.

Lisäksi palkinnot jaetaan maaliin saavuttaessa ehdollisten tulosten perusteella.

Tasanopeuskilpailijoille on oma kilpailukeskus Rauni Salmela oy:n pihassa, jolloin liikenneasema Jari-Pekan piha saadaan hieman väljemmäksi liikkua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.