KymiRing isännöi MotoGP-kisaa vasta ensi vuonna – "Rataa ei ole rakennettu vain yhtä kilpailua varten"

KymiRingin radalla kisataan MotoGP:n MM-sarjaa vasta ensi vuonna. Kilpailu oli määrä järjestää heinäkuussa. JUSSI NUKARI / LEHTIKUVA

STT

Ratamoottoripyöräilyn ystävien pitkä odotus Suomessa ajettavasta MM-osakilpailusta venyi vielä vuodella, kun Kansainvälinen moottoripyöräilyliitto FIM ja MM-sarjaa pyörittävä Dorna Sports kertoivat keskiviikkona KymiRingin, Saksan Sachsenringin ja Hollannin Assenin kilpailujen perumisesta.

Iitissä sijaitsevalla KymiRingillä piti ajaa 10.–12. heinäkuuta, mutta koronaviruksen aiheuttamien rajoituksien vuoksi kilpailua ei pystytä järjestämään.

Radan toimitusjohtaja Markku Pietilän mukaan saamatta jäävät yhden vuoden kilpailun vuokratuotot, mutta iloisena asiana hän pitää sitä, että Dornan kanssa tehty viisivuotinen sopimus säilyttää mittansa. Se lähtee nyt käyntiin vuodesta 2021 eli viides sopimuksen piirissä oleva kilpailu ajetaan 2025.

– Rataa ei ole rakennettu vain yhtä kilpailua varten, Pietilä muistutti STT:lle puhelimitse.

– Viranomaismääräyksien puitteissa radalle on mahdollista järjestää muuta toimintaa kesä-heinäkuuksi, Pietilä vastasi kysymykseen esimerkiksi testiajojen mahdollisuudesta.

Yli 500 ihmisen tapahtumat on Suomessa kielletty heinäkuun loppuun saakka, joten ratayhtiö noudattaa näitä määräyksiä uusia tapahtumia suunnitellessaan.

Elokuun lopussa KymiRingillä pitäisi ajaa motocrossin MM-osakilpailu.

– Se on MotoGP:tä pienempi tapahtuma. Mutta omasta puolestani minulla on vahva usko, ettei kielto (yleisötapahtumien järjestämisestä) tule poistumaan, Pietilä sanoo.

Kymmenien miljoonien eurojen yhteiskunnallinen vaikutus

Pietilä ei liikesalaisuuteen vedoten paljasta radan tämän vuoden osalta kärsimän tappion suuruutta eikä avaa sopimuksia tarkemmin.

Ratayhtiön vastuulla on infran rakentaminen kilpailua varten. Suomen osakilpailun järjestäjänä toimiva Lahti Events vastaa esimerkiksi lipunmyynnistä, oheisohjelmasta ja rataosuuksien ympärillä olevista tapahtuma-alueista.

Kilpailun taloudellisesta vaikutuksesta alueelle Pietilällä on selkeä kuva.

– Tapahtuman yhteiskunnallinen vaikutus viikonlopun aikana on yli 20 miljoonaa euroa. Sen merkitys on samaa luokkaa kuin Suomen MM-rallilla tai mitä Lahden MM-hiihdoilla oli kolme vuotta sitten, Pietilä vertailee.

Tämän vuoden kilpailuun oli myyty jo 37 000 lippua, joten kisavieraiden myötä alueen palvelut kuten ravintolat, hotellit ja kuljetusliikkeet olisivat saaneet suuren joukon asiakkaita. Ostetut liput kelpaavat myös ensi vuonna, mutta ensi vuoden kisapäivämäärät selviävät vasta syksyllä.

MM-osakilpailun viikonlopun työntekijöistä osa toimii KymiRingin ja osa Lahti Eventsin palveluksessa.

– Lisenssin suorittaneet ratatuomarit ja toimitsijat on hankittu yhteistyössä Suomen Moottoriliiton kanssa, Pietilä avaa asiaa ratayhtiön näkökulmasta.

– Lahti Eventsillä on suuri määrä muuta talkooväkeä eri tehtävissä, hän jatkoi.

Moottoriurheilutapahtumissa tarvitaan työntekijöitä myös esimerkiksi liikenteenohjaukseen, oheismyyntiin ja järjestyksenvalvontaan.

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaa ajettiin Suomessa edellisen kerran 1982 Imatralla, joten KymiRingin ensimmäisen kilpailun siirron myötä odotus venyy 39 vuoteen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa ESS.fi-uutiskirje, saat Päijät-Hämeen ajankohtaiset ja kiinnostavimmat uutiset sähköpostiisi kerran päivässä.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut