Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Tiede ja tekniikka

Myötätuntokykyä voi parantaa harjoituksilla – "Siinä ollaan rauhallisessa keskittyneisyyden tilassa"

Omaa myötätuntokykyä voi koettaa kohentaa tekemällä mielenharjoituksia. Ylivoimaisesti yleisimmin käytetty menetelmä on myötätuntomeditaatio, jonka tehosta on eniten näyttöä.

Omaa myötätuntokykyä voi yrittää kohentaa meditaation avulla. Kuva: Arkisto/Mirja Hussain

Omaa myötätuntokykyä voi koettaa kohentaa tekemällä mielenharjoituksia. Ylivoimaisesti yleisimmin käytetty menetelmä on myötätuntomeditaatio, jonka tehosta on eniten näyttöä.

– Yksinkertaistetusti kuvattuna siinä ollaan rauhallisessa keskittyneisyyden tilassa ja herätellään myötätunnon tunteita esimerkiksi perheenjäseniä, tuttuja tai kaikkia maailman ihmisiä kohtaan, kuvaa Oulun yliopiston professori Mirka Hintsanen.

Myös empatian lisääminen saattaa edesauttaa myötätuntokykyä.

– Empatiaharjoittelussa pyritään suuntaamaan huomio negatiivisesta itsetarkkailusta siihen, että huomaisi toisen tunteet, ja harjoitetaan kykyä asettua toisen asemaan esimerkiksi videoiden avulla.

Myötätuntoa on pyritty parantamaan myös tekemällä hyviä tekoja muille.

Tuomas Massinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi