Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Iskikö syysväsymys? Asiantuntijat kertovat, miten oireista pääsee eroon – Näinä kellonaikoina kannattaa harrastaa liikuntaa

Noin kolmasosa suomalaisista kärsii syysväsymyksestä. Kuva: Inka Matilainen/arkisto

Kun valon määrä vähenee syksyn myötä, noin kolmasosa suomalaisista kärsii eriasteisista väsymysoireista.

Parhaat keinot torjua tai ainakin lievittää syysväsymystä ovat hengästyttävä liikunta ja kirkasvalohoito, kertoo THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen.

– Tuoreimpien tutkimusten mukaan rasittavaa liikuntaa kannattaa harrastaa noin kello 7 tai kello 13–16. Kyse on perusfysiologiasta: näinä aikoina liikunnalla voidaan ehkäistä parhaiten sitä, ettei ihmisen sisäinen kello jää luontaisesti jälkeen muuttuvasta vuorokausirytmistä, Partonen selvittää.

Partonen viittaa University of Californian ja Arizonan Staten Universityn tutkimukseen, jonka tulokset julkaistiin huhtikuussa. Noin sata tutkittavaa ihmistä kuntoili juoksumatolla tunnin ajan useana vuorokaudenaikana. Tunnin liikuntatuokio auttoi väsymykseen, kun se aloitettiin kello 7, 13 ja 16, mutta muina tutkimusaikoina kuntoilusta ei ollut hyötyä.

Omalla toiminimellä työskentelevä kuntosaliohjaaja Arttu Pakkanen on samaa mieltä parhaista liikkumisajoista.

– Tällöin harjoittelu ei ajoitu liian myöhäiseen ajankohtaan, jolloin se vaikuttaisi nukkumisen laatuun, Pakkanen korostaa.

Partosen mukaan jotakin rasittavaa liikuntaa tulisi harrastaa kerrallaan 45–60 minuuttia 2–3 kertaa viikossa. Pakkasen mukaan kaksikin tällaista kertaa riittää, ja lisäksi tulisi liikkua kevyesti päivittäin 15–30 minuuttia. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kävelyä tai pyöräilyä.

– Kun säännöllisen liikunnan aloittaa, syysväsymyksen oireiden pitäisi lieventyä noin kuukauden kuluttua, Partonen kertoo.

Pakkasen mielestä suomalaisten yleiset syysväsymysoireet johtuvat osittain siitä, että monet meistä ovat äärimmäisyyksien ihmisiä.

– On niitä, jotka eivät liiku ollenkaan, ja niitä, jotka treenaavat liian kovaa. Molemmissa tapauksissa kroppa väsyy.

Vaikka liikunta on pätevä keino syysväsymyksen suitsimisessa, kirkasvalohoito tehoaa Partosen mukaan väsymykseen vielä nopeammin.

– Oireita voi torjua tai lieventää jo alle viikossa siten, että ottaa puoli tuntia tai tunnin kerrallaan kirkasvalohoitoa vähintään viitenä aamuna. Kirkasvalo käy hyvin myös masennuksen hoitoon.

– Tietysti tehokkain tapa puuttua syysväsymykseen on se, että yhdistää kirkasvalohoidon ja liikunnan, Partonen muistuttaa.

Pakkanen taas katsoo, ettei kirkasvalohoito ole paras keino ehkäistä syysväsymystä.

– Se voi kyllä auttaa, mutta sanoisin, että uni on kaiken lähtökohta. Jokaisen pitäisi nukkua vähintään kahdeksan tuntia yössä, jotta pysyy pirteänä päivän aikana.

On niitä, jotka eivät liiku ollenkaan, ja niitä, jotka treenaavat liian kovaa. Molemmissa tapauksissa kroppa väsyy. Arttu Pakkanen

Pakkasen mukaan syysväsymystä kannattaa ehkäistä monella tavalla: liikunnalla, kirkasvalohoidolla, riittävällä nukkumisella sekä säännöllisellä, terveellisellä syömisellä ja juomisella.

– Jokainen voi harrastaa liikuntaa, josta itse tykkää. Hyviä liikuntamuotoja ovat pallopelit, juoksu ja kuntosaliharjoittelu. Kun liikkuu riittävästi, nukkuu paremmin ja on päivällä virkeämpi, Pakkanen summaa.

Ruokavaliolla on myös merkitystä syysväsymyksen torjunnassa.

– Toki ruokavalion olisi hyvä olla terveellinen ja monipuolinen. Ihmisen pitäisi syödä ainakin aamupala, lounas ja päivällinen, Partonen kertoo.

– Päivällistä ei saisi jättää liian myöhäiseksi, vaan kello 19 olisi viimeisin hetki. Liian myöhäinen päivällinen voi heikentää unen laatua, Partonen toteaa.

Pakkanen taas sanoo, että iltaisin voi aterioida, mutta turhan raskaasti ei kannata syödä yöunien takia.

Syysväsymystä on tutkittu 1980-luvun alusta asti, mutta siihen ei ole onnistuttu keksimään mitään ihmelääkettä.

– Kaamosmasennukseen on kyllä saatavilla myös muita hoitokeinoja, kuten depressiolääkehoitoa ja lyhytpsykoterapiaa, Partonen toteaa.

Tuomas Massinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi