Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Onko selkäsi jatkuvasti kipeä? Suosittu liikuntaharrastus tepsii vaivoihin

Pilatestyyppinen liikunta on nykyisin suosittu harrastus. Kuva: Johanna Erjonsalo

Pilatestyyppinen harjoittelu lieventää merkitsevästi selkäkipua, kertoo UKK-instituutin tutkimus.

Selän asennon ja liikkeen hallintaan tähtäävä pilatestyyppinen harjoitusohjelma vähensi selkäkivun voimakkuutta, työtä häiritsevää selkäkipua ja vaikeuksia rasittavassa hoitotyössä.

Myös selän liikehallinta ja vatsalihasvoima kohenivat.

Selkäkipu on tavallinen työikäisten vaiva varsinkin fyysisesti raskaissa ammateissa, kuten rakennus- ja hoivatöissä. Moni kärsii selkävaivoista toistuvasti.

Liikuntaa suositellaan selkävaivojen kuntoutukseen ja torjuntaan, mutta tutkijat eivät ole yhtä mieltä harjoittelun sisällöstä.

Tutkimukseen osallistui 219 naista, jotka työskentelivät fyysisesti raskaissa töissä Tampereen terveystoimessa ja yliopistollisessa sairaalassa. He olivat kärsineet selkäkivuista alle puoli vuotta.

UKK-instituutin tutkija Annika Taulaniemi kertoo, että selkäkipu lieveni merkittävästi hoitotyöntekijöillä, jotka harjoittelivat pilatestyyppisesti vähintään kerran viikossa.

Tuomas Massinen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi