Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Vaihdevuodet heikentävät vääjäämättä veren rasva-arvoja – liikunnalla haittoja voi kuitenkin lieventää

Kokonaan ei heikkenemistä pysty korvaamaan.

Sira Karvinen venyttelee lihaksia juoksulenkin jälkeen. Kuva: Marko Kauko

Vaihdevuodet ovat siitä kurja juttu, että ne vääjämättä heikentävät veren rasva-arvoja. Kokonaiskolesterolin, triglyseridien ja niin sanotun pahan kolesterolin määrä kasvaa, mikä lisää valtimosairauksien riskiä.

Käsiä ei kuitenkaan tarvitse nostaa pystyyn, sillä jotain voivat naiset kuitenkin tehdä; liikkua. Liikunnalla ei pysty kokonaan korvaamaan hormonimuutoksen tuomia haittoja, mutta arvoja voi kohentaa. Tämä todettiin Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa.

– Liikunnan on hyvä olla säännöllistä, reipasta vapaa-ajan liikuntaa kuten esimerkiksi kävelyä, uintia, hiihtoa tai pyöräilyä, tutkijatohtori Sira Karvinen kertoi.

Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa oli mukana 886 naista, iältään 47–55-vuotiaita.

– Tässä tutkimuksessa naiset olivat perusterveitä ja he arvioivat liikkuvansa reippaasti noin 45 minuuttia päivässä, Karvinen kertoi.

Vaikka vapaa-ajan liikunta olikin suotuisaa veren rasva-arvojen kannalta, Karvinen oli jopa hieman pettynyt siitä, että vaikutus ei ollut aivan niin merkittävä kuin hän oli odottanut.

– Vaikka liikunnan vaikutus jäi tällä noin 45 minuutin päivittäisellä reippaalla liikkumisella oletettua pienemmäksi, parantuivat rasva-arvot silti, Karvinen muistutti.

Koska arvot heikkenevät joka tapauksessa kaikilla naisilla, on erityisen tärkeää viimeistään keski-iässä pyrkiä omalla toiminnalla lieventämään muutoksia. Huonot rasva-arvot lisäävät muun muassa diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Vaihdevuodet alkavat naisilla keskimäärin 51 vuoden iässä, mutta alkamisikä vaihtelee paljon. Liikunta taas on hyödyllistä läpi elämän, eli kenenkään ei kannata odottaa vaihdevuosiin ennen kuin lähtee lenkille tai ajatella, että vaihdevuosien jälkeen ei enää kannattaisi ryhtyä liikkumaan.

– Tutkimuksessa oli mukana naisia, jotka lähestyivät vaihdevuosia, olivat menopaussivaiheessa tai olivat ohittaneet sen. Osa naisista ohitti menopaussivaiheen tutkimuksen aikana, ja he muodostivat pitkittäisaineiston.

Joka ryhmässä liikunnalla oli suotuisa vaikutus rasva-arvoihin.

– Liikunnalla on tutkitusti myönteisiä vaikutuksia myös muun muassa muistiin ja toimintakykyyn. Liikkumattoman ihmisen lihasmassa vähenee ja lihaksen ominaisuudet heikkenevät, Karvinen muistutti liikunnan merkityksestä.

Karvinen arvioi, että aikuiset naiset eivät saa riittävästi tietoa vaihdevuosien hormonaalisista vaikutuksista ja siitä, että esimerkiksi veren rasva-arvot heikkenevät.

– Arvojen huononemista ei voi kokonaan estää, mutta aktiivinen vapaa-ajan liikunta voi lieventää sydän ja verisuonitautien riskitekijöiden tason huononemista, Karvinen sanoi.

Tutkimuksessa suurempi vapaa-ajan liikunnan määrä oli yhteydessä matalampiin veren kokonaiskolesteroli-, LDL-, triglyseridi- ja paastoverensokeriarvoihin ja kasvaneeseen HDL-tasoon. Vaihdevuosien eteneminen taas oli yhteydessä korkeampiin veren kokonaiskolesteroli-, LDL- ja triglyseriditasoihin.

Kansanomaisesti sanoen LDL-kolesteroli on terveyden kannalta ”huonoa” kolesterolia ja HDL ”hyvää”.

Karvinen pitää vanhenemiseen liittyvää blogia osoitteessa ikakriisi.home.blogit. Hän on tutkinut työssään geeniperimän ja liikunnan vaikutusta elinikään.

Eeva Salminen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi