Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Kammoja on elämänsä aikana joka toisella – näin fobiasta voi päästä eroon

Yleisiä pelkoja ovat esimerkiksi käärmeet, hämähäkit, koirat, korkeat tai ahtaat paikat sekä ukkonen.

Kuva: Timo Filpus

Aiheuttavatko hämähäkit tai koirat ylimääräisiä sydämentykytyksiä? Vältteletkö korkeita tai ahtaita paikkoja? Pyysimme Mieli ry:n asiantuntijapsykologia Juho Mertasta kertomaan, miten fobioista voisi päästä eroon.

Mistä fobiat johtuvat?

– Pelkääminen on lajinkehityksen kannalta järkevä mekanismi. Fobiat ovat kuitenkin suhteettoman isoja tai epärealistisia pelkoja: esimerkiksi ei voi mennä kesämökkiin ennen kuin joku on varmistanut, ettei siellä ole hämähäkkejä. Se aiheuttaa henkistä kuormitusta ja voi saada välttelemään asioita.

– Pelko syttyy nopeasti, ja yksikin voimakas kokemus voi jäädä kummittelemaan. Fobian voi laukaista itselle tapahtuva kokemus tai sen voi oppia sivusta katsomalla.

Kuinka yleisiä fobiat ovat?

– On tutkittu, että jopa puolella ihmisistä olisi jossain vaiheessa elämäänsä jonkinlainen elämää haittaava pelko, ja että joka kymmenennellä aikuisella on jokin asia, jota vältellään enemmän tai vähemmän. Voidaan myös päätellä, että iso osa niistä laantuu omia aikojaan, omien toimenpiteiden tai ammattiavun kautta. Jos motivaatiota on, hoito on tehokasta.

Lue myös: Kun kaksi perheenäitiä alkoi lääkitä keski-iän kriisiään punk-asenteella, syntyi DuoTV
 

– Yleisiä pelkoja ovat käärmeet, hämähäkit, koirat, korkeat ja ahtaat paikat sekä ukkonen. Lajinkehityksen varrella tulleet pelon kohteet tuntuvat olevan syvemmässä. Ne sammuvat ilmeisesti vähän hitaammin kuin modernimman maailman pelot. Oma kenttänsä ovat sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkikohtaukset avarilla paikoilla.

Miten fobioista pääsee eroon?

– Kannattaa tehdä jotakin, jos välttely haittaa itselle tärkeiden asioiden tekemistä. On hyvä pohtia, mitä pelko estää itseä tekemästä. Tiedetään, että pelossa keskeinen ylläpitävä ja voimistava mekanismi on vältteleminen. Vastalääke on hallittu altistaminen tai siedättäminen.

Ohje

Fobiasta eroon siedättämällä

Opettele kehon rauhoittamisen keinoja, esimerkiksi syvähengitystä.

Etsi itsellesi sopivat askeleet pelon haastamiseen. Mieti, mikä on pienin asia, jota voit sietää. Jos pelkäät koiria, voitko katsoa koira-aiheista tv-ohjelmaa tai koirien kuvia?

Altistuksella tulee ensin epämukava olo, mutta se poistuu pikkuhiljaa, kun keho huomaa, ettei mitään pahaa tapahtunut.

Altista sen jälkeen itseäsi vähän enemmän: mene esimerkiksi sellaisen puiston reunalle, jossa on koiria. Valmistaudu jälleen siihen, että olo on ensin epämukava. Jatka samalla tavalla itseäsi kuunnellen.

Jos on vaikeaa aloittaa omin voimin tai siedättäminen ei toimi, se voi olla helpompaa tuttavan tai ammattilaisen kanssa.

Lähde: asiantuntijapsykologi Juho Mertanen, Mieli ry
Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi