Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Kesäyön unta häiritsevät valo ja kuumuus - toimi näin, jos haluat uinua sikeämmin

Lyhyt havahtuminen kuuluu tutkijan mukaan asiaan, jos unen päästä saa taas pian kiinni.

Suomalaisilla on kesäisin eniten univaikeuksia. Kuva: Timo Filpus

Makuuhuoneessa on tuskastuttavan kuuma, ikkunasta kuuluu hälyä, aamulla aurinko paistaa verhonraosta suoraan silmiin.

Ei kai ihme, suomalaisilla on tutkitusti eniten univaikeuksia kesällä.

Kysyimme uneen perehtyneeltä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessorilta Timo Partoselta, miten kesät vaikuttavat unen laatuun.

1 Valo pitää virkeänä.

Valoisat kesäillat virkistävät ja saavat ihmisen sisäisen kellon jätättämään vielä tavallistakin enemmän.

On yksilöllistä, kuinka herkästi valoon reagoi. Jopa tavallinen kodin keinovalaistus voi kuitenkin olla liikaa.

– Ei tarvita paljoa, että keinovalaistus alkaa häiritä nukkumista, Partonen sanoo.

Partonen vinkkaa, että valoa vastaan auttavat pimennysverhot tai silmämaski. Myös makuuhuoneen valaistusta kannattaa himmentää illalla, eikä älypuhelimia kannata käyttää 30–60 minuuttia ennen nukkumaanmenoa.

2 Kuumuus rasittaa kehoa.

Kuumuus rasittaa sydäntä ja keuhkoja ja vaikeuttaa nukkumista huomattavasti.

– Esimerkiksi hellejakso, jolloin yölläkin on kuuma, käy hyvin rasittavaksi kaikille. Sairauksien kanssa olo tulee tukalaksi vielä nopeammin, Partonen sanoo.

Moni pitääkin siitä, että makuuhuone on hieman muita huoneita viileämpi. Viilentäminen voi toki olla pahimmilla helteillä hankalaa.

3 Melu herättää vilkeunesta.

Melu häiritsee unta varsinkin aamun puolella. Ihminen nukkuu syvää unta erityisesti yön ensimmäisen puolen aikana, ja sen jälkeen vilke- tai REM-unta on enemmän. Se taas on herkkä häiriöille, kuten melulle, kivulle, kuumalle tai kylmälle.

Partonen kuitenkin lohduttaa, että lyhyt havahtuminen kuuluu asiaan, jos unen päästä saa taas pian kiinni.

+ Unta tarvitaan kesällä ja talvella yhtä paljon.

Kesällä saattaa tuntua siltä, ettei unta tarvitse yhtä paljon kuin talvella. Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen mukaan nukkumisen määrässä on kuitenkin eroa vuodenaikojen välillä alle kymmenen minuuttia.

Yksilöllistä vaihtelua silti on. Talvella kaamosoireet saattavat johtaa ylipitkiin uniin, jotka vähenevät kesällä. Toisaalta kesän lomajakson aluksi saatetaan nukkua univelka pois, jonka jälkeen nukutaankin taas normaalisti.

– Kannattaa myös miettiä, miten käyttää aikaa ennen nukkumaanmenoa. Ilmapiiri on hyvä rauhoittaa 30 minuuttia tai tuntia ennen nukkumista. Voi olla aktiivista rentoutumista ja iltarutiineja, Partonen vinkkaa.

Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi