Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Älä unohda laiskotella – 8 vinkkiä stressittömään lomaan

Unohda työ, muista huvi ja lepo – siinä on hyvä alku mahdollisimman rennolle lomalle. Kuva: Timo Filpus

Kesälomasi on kenties alkanut tai ainakin nurkan takana. Ihanaa – vai onko? Joskus käy nurinkurisesti, ja loma aiheuttaakin enemmän paineita kuin rentouttaa. Poimi tästä vinkit mahdollisimman leppoistavaan lomaan.

1. Ennakoi

Tee ennen lomaa valmiiksi työt, jotka on saatava tehtyä ennen vapaita.

Kaikkea ei tarvitse tehdä, joten priorisoi. Listaa valmiiksi, mihin töihin tartut heti lomalta palattuasi, niin lomalla ei tarvitse vaivata päätään töillä.

2. Mitä tekisit mieluiten?

Mieti, mitä haluat lomaltasi. Älä tee minuuttiaikataulua, mutta tuumi vaikkapa pari tavoitetta: haluatko nähdä ystäviä ja sukulaisia tai käydä pienellä matkalla.

Tee vaikka pieni lista lempiasioistasi ja poimi sieltä ideoita lomalle toteutettavaksi sopivan hetken tullen.

3. Lorvaile

Laiskottelu ja oleskelu on enemmän kuin sallittua.

Loikoile, lue, katso televisiota tai ulkoile – mikä mieltäsi parhaiten rauhoittaakaan. Unohda keskeneräiset työt, sulje työpuhelin äläkä availe työsähköpostia.

4. Tee heti alkuun irtiotto

Yksi hyvä keino irtautua kunnolla arjen rutiineista on tehdä pieni matka tai retki heti loman alussa.

Kun vaihdat maisemaa, unohdat helpommin työn ja kiireen.

5. Lomaile tarpeeksi

Pidä kerralla tarpeeksi pitkä loma, vähintään 2–3 viikkoa.

Tutkimusten mukaan työntekijän hyvinvointi lisääntyy noin kahdeksan ensimmäisen lomapäivän aikana. Sen jälkeen parempivointisena jaksaa olla aktiivinen ja tehdä virkistäviä asioita, jotka palauttavat hyvin levon lisäksi.

6. Huomioi itsesi ja muut

Ota lomalla aikaa myös itsellesi. Kaikkea lomatekemistä ei ole pakko tehdä yhdessä esimerkiksi puolison tai perheen kanssa.

Muut täytyy toki huomioida eli erilaisten lomatoiveiden suhteen on tehtävä perheen sisäisiä kompromisseja.

7. Liiku ja lepää

Hyvinvointiin merkittävästi vaikuttavia asioita ovat liikunta, ulkoilu ja uni, niin arkena kuin lomalla.

Alkoholinkäyttö on hyvä pitää kohtuullisena myös lomatunnelmissa, sillä alkoholi vaikuttaa esimerkiksi kehon palautumiseen ja unen laatuun.

8. Tartu hetkeen

Kokeile jotakin uutta. Mistä olet haaveillut jo pitkään?

Olisiko lomalla hyvä hetki toteuttaa joku unelma? Tai toteuta joku yhtäkkinen, hauska päähänpisto – lomallahan on mahdollisuus tehdä mitä vain!

Lähteet: Työterveyslaitos ja Mielenterveysseura

Milja Kungas
milja.kungas@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi