Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Ei juureksia, marjoja tai hedelmiä, ja kasviksistakin vain vihreitä – Satu Sjöholm noudattaa ketogeenista ruokavaliota, jota hän aikaisemmin piti vankilana

Satu Sjöholm kärsi viivästyneistä allergioista, jonka lisäksi hänellä on geeniperimässään kohonnut riski sairastua sekä ykkös- että kakkostyypin diabetekseen. Hän noudattaa tiukkaa ruokavaliota, mutta ei kuitenkaan suhtaudu ruokaan palvoen: "Ei se saa mikään uskonto olla."

Satu Sjöholm sanoo, että ruoanlaittoon menee nykyisin vähemmän aikaa. Hän syö päivittäin kaksi tai kolme kertaa entisen viiden sijasta. Kuva: Tiina Mutila

Huhtikuun lämpöaalto vaatii jäätelöä, ja sitä jyväskyläläinen Satu Sjöholm, 48, tekee ja tarjoilee vierailleen. Suussa sulavaa suklaaherkkua ja tiukkaa erityisruokavaliota ei äkkiseltään yhdistäisi toisiinsa. Mutta soijakermasta, koivusokerista, raakakaakaojauheesta ja tummasta suklaasta pyöräytetty vähähiilihydraattinen jäätelö sopii Sjöholmin mukaan mainiosti hänen ketogeeniseen ruokavalioonsa.

– Teen vähähiilarisia herkkuja, mutta mausta en tingi koskaan.

Sjöholm kertoo rajoittaneensa hiilihydraattien syöntiä jo vuosikymmeniä. Muutama vuosi sitten ruokavalio muuttui gluteenittomaksi ja tänä keväänä ketogeeniseksi ja maidottomaksi. Uuden elämänmuutoksen syynä olivat allergia- ja geenitestien tulokset.

– Saan viivästyneitä allergiaoireita muun muassa vehnästä ja gluteenista. Mutta isompi syy ruokavaliomuutokseen oli geeniperimässäni oleva kohonnut riski sairastua sekä ykkös- että kakkostyypin diabetekseen. Lääkärin mukaan on ihme, ettei diabetes ole vielä puhjennut. Autoimmuunisairauksista kilpirauhasen vajaatoiminta minulla jo on.

– Uuden ruokavalion syynä on siis halu ennaltaehkäistä sairastumista, ei painonpudotus.

Alunperin epilepsian hoitokeino

Ketogeenisesta ruokavaliosta puhutaan uutena trendiruokavaliona, jota varsinkin laihduttajat suosivat. Se kehitettiin kuitenkin epilepsian hoitoon jo 1920-luvulla. Lääkehoidon kehittyminen syrjäytti sen useiksi vuosikymmeniksi, mutta se palasi hoitokäyttöön 1990-luvulla.

Ketogeeninen ruokavalio tarkoittaa runsasrasvaista ja vähä­hiilihydraattista ruokavaliota. Päivän aikana syödyn ruoan energiasta 70 prosenttia tulee rasvasta, 20 prosenttia proteiineista ja 5–10 prosenttia hiilihydraateista.

Vähähiilihydraattinen suklaajäätelö onnistuu ilman jäätelökonetta. Ohje löytyy Satu Sjöholmin Kutsu vapauteen -blogista. Kuva: Tiina Mutila

Ruokavalion tavoitteena on ketoosi. Se tarkoittaa aineenvaihdunnan tilaa, jossa keho polttaa hiilihydraattien sijasta rasvoja. Kun rasvaa käytetään energiaksi, se auttaa esimerkiksi verensokeria pysymään matalana.

– Olen aiemmin sanonut, että ketogeeniselle en lähde missään tapauksessa. Se rajoittaa syömistä niin paljon, että siihen vankilaan en halua, Sjöholm muistelee.

– Geenitesti pisti ajatukset uusiksi. Olen jo vuosia välttänyt tavallista leipää, pastaa ja perunaa, joten ajattelin, että ehkä voin sittenkin kokeilla. Nyt tuntuu, että jatkan tätä ruokavaliota lopun ikääni, jos se sopii minulle.

Marjat kielletty, kasviksistakin vain vihreät sallittuja

Sjöholmin mukaan ensimmäiset kolme päivää olivat kamalia.

– Himoitsin yhtäkkiä höttöhiilareita, ja minulla oli koko ajan nälkä. Toisaalta kuidun puute aiheutti ohimenevää ummetusta, ja närästyskin vaivasi aluksi.

Pian olo kuitenkin tasoittui ja energiaa alkoi virrata. Isoin muutos oli juuri väsymyksen ja myös migreenin häviäminen.

Sjöholm syö päivittäin kaksi tai kolme kertaa entisen viiden sijasta.

Lue myös: Heinolalainen Anne Lehtokoski yrittää päästä kakkostyypin diabeteksesta muuttamalla ruokavalionsa – "Olen pärjännyt hyvin ilman leipää ja makaronilaatikkoa"

– Liikun paljon päivittäin ja jos käyn aamulla hikilenkillä, syön aamupalaksi vihersmoothien.

Myöhäisellä lounaalla hän syö yleensä voissa ja oliiviöljyssä paistettuja vihreitä kasviksia sekä kanaa, kalaa tai lihaa. Iltapalaksi hän valitsee esimerkiksi itse tehtyä siemennäkkäriä ja sardiinia.

Kiellettyjen ruoka-aineiden lista on pitkä ja sisältää myös juurekset, marjat ja hedelmät. Kasviksistakin käyvät vain vihreät.

– Eniten kaipaan marjoja. Joskus teen tyrnimarjoista shotin ja tankkaan sillä C-vitamiinia.

– Kaikkia ravintoaineita tästäkään ruokavaliosta ei saa mitenkään. Sen vuoksi otan esimerkiksi D-vitamiinia ja kalsiumia purkista.

"Ruoka on tärkeää, mutta ei se saa mikään uskonto olla"

Satu Sjöholm on koulutukseltaan hallintotieteiden maisteri, liikuntatieteiden ylioppilas ja joogaohjaaja. Hän työskentelee aluehallintovirastossa liikuntatoimen ylitarkastajana. Vapaa-aikanaan hän kirjoittaa Kutsu vapauteen -blogia.

Ravitsemus on kiinnostanut häntä aina, mutta terveydenhoitoalan asiantuntijaksi hän ei rupea.

Ketogeenisen ruokavalion lounas tai päivällinen voi näyttää tältä:: lohta, parsaa, valkokaalia ja siemennäkkäriä. Kuva: Tiina Mutila

– En anna kenellekään sellaisia terveyteen liittyviä neuvoja, jotka kuuluvat lääkärille. Jollekulle sopiva ruokavalio voi sairastuttaa jonkun toisen. Jokainen toivottavasti tietää, mikä on hänelle itselleen parasta.

Sjöholm kertoo myös inhoavansa sitä vastakkainasettelua, jota julkisuudessa käydään ruokavalioiden ja virallisten ravitsemussuositusten välillä.

– Kaikkein älyttömintä ovat erilaiset terveyden ympärillä liikkuvat salaliittoteoriat ja uhkailut. Ruoka on tärkeää, mutta ei se saa mikään uskonto olla.

Plussia, miinuksia

Laihdutuksen vauhdittamiseen

Ketogeeninen ruokavalio voi sopia lihavuuden hoitoon, mutta normaalipainoiselle Terveystalon johtava ravitsemusterapeutti Mikko Rinta ei sitä kovin kevyin perustein suosittele.

– Perusteltua se on silloin, kun halutaan vauhdittaa painonpudotusta. Mutta erityisesti ruokavalion pitkäaikainen noudattaminen vaatii ammattilaisen tukea ja ohjeita, jotta se olisi turvallinen ja laadultaan oikeanlainen, sanoo Terveystalon johtava ravitsemusterapeutti Mikko Rinta.

Plussapuoliin lukeutuu se, että ketogeeninen ruokavalio suojaa lihaskudosta voimakkaassa laihduttamisessa paremmin kuin moni muu dieetti, sillä elimistön kudosten proteiinien käyttö on energianlähteenä vähäisempi. Ketoosissa nälän aistiminen muuttuu, ja tämän vuoksi ketogeenisen noudattaminen on usein helpompaa.

Riskinä on, että ravintoaineita ja kuituja saa liian vähän.

– Hiilihydraattien voimakas rajoittaminen vähentää todennäköisesti myös kuidun saantia ja sitä kautta heikentää muun muassa  suolistoterveyttä, Rinta toteaa.

Hänen mielestään ketogeeninen ruokavalio ei sovi myöskään kovaa harjoitteleville aktiiviliikkujille. Jotta treenit kulkevat, kehitystä tapahtuu ja treeneistä palautuminen on mahdollisimman tehokasta, keho tarvitsee pääasiallisena energianlähteenä hiilihydraatteja.

Myös rasvan ja proteiinin laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Pehmeät rasvat, vaalea liha ja kala sekä kasvisproteiinit ovat hyviä valintoja.

Eija Marja-aho
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi