Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Unohda dieetit, muista kohtuus ja rentous – lue kolmen treenibloggarin vinkit kuntoiluun ja syömiseen

Treenibloggarit Eveliina Tistelgren, Jari Autere ja Aino Rouhiainen listasivat kuntoilun ja syömisen tärkeimmät trendit tälle vuodelle.

Eveliina Tistelgren pitää suoliston hyvinvointia hyvinvoinnin perustana. Kuva: Mikko Pekkarinen

Ammattiurheilijan, valmentajan ja palkitun hyvinvointivaikuttajan Eveliina Tistelgrenin mielestä dieetit ja laihduttaminen ovat vanhanaikainen tapa hallita painoa. Siksi hän kiinnittäisi huomiota kolmeen muuhun asiaan syömisessä. Hän bloggaa nimellä Eevsku.

Ravintotrendit

1. Suoliston hyvinvointi

Pidän suoliston hyvinvointia hyvinvoinnin perustana, sillä se vaikuttaa meihin kokonaisvaltaisesti. Sillä on vaikutusta muun muassa hormoneihin, mielialaan, suorituskykyyn, keskittymiseen, painoon ja uneen.

Jos ei ole aiemmin keskittynyt vatsan hyvinvointiin, voi suoliston hyvinvointia parantamalla ottaa ison loikan omassa hyvinvoinnissa.

Muutama yksinkertainen vinkki: pureskele ruoka kunnolla, syö tietoisesti äläkä hotki, juo mieluummin vesi ja muut ruokajuomat ruokailujen välissä, syö kerralla kohtuullisesti ja syö kuitupitoisia ja suoliston bakteerikantaa parantavia ruokia kuten kasviksia, marjoja, sieniä ja hapankaalia.

2. Kokonaisvaltaisuus ja ravintorikkaus

Ravinto on muutakin kuin kaloreita ja makrojakaumia. Mitä ravintorikkaampaa ruokaa syö, sitä paremmin voi. Toki pitää myös syödä tarpeeksi, mutta se on harvoin ongelma – päinvastoin. Syömme kyllä paljon, mutta emme välttämättä tarpeeksi ravintorikasta ruokaa.

Vinkki: valitse lautaselle paljon värejä eli kasviksia, marjoja, juureksia, yrttejä ja kohtuullisesti hedelmiä. Syö myös laadukkaita eläinperäisiä tuotteita (kananmuna, liha) ja hyviä rasvoja, joita saa muun muassa pähkinöistä (saksanpähkinä, manteli, macadamia), avokadosta tai hyvälaatuisesta oliiviöljystä, kookosöljystä tai voista. Valitse lautaselle myös kasvisperäisiä proteiinilähteitä, kuten nyhtökauraa, kikherneitä, härkistä tai tempehiä.

3. Rentous ja tavoitteen mukaan syöminen

Erilaiset ”dieetit” ovat ”so last season”. Ruoasta saa nauttia, mutta toki kohtuullisesti ja oman tavoitteen mukaisesti.

Jos tavoite on pudottaa painoa, vaatii se erilaisia valintoja kuin se, että tavoite on olla hyvinvoiva ja terve.

Kyse on aina siitä, että tekee koko ajan niitä ”parempia valintoja”. Samalla rakentuu kestävä elämäntapa, jolloin ei tarvita dieettejä tai kuureja ja voidaan nauttia elämästä ja ruoasta sekä voidaan hyvin. Myös terveelliseen ruokavalioon ja urheilijan elämään mahtuu herkkuhetkiä, mutta kannattaa opetella kohtuullisuutta.

Treenaamisen trendit

1. Palautuminen

Stressin kokonaiskuorman käsittäminen on tärkeää, jos haluaa saada treenaamisesta parhaat hyödyt irti.

Palautuminen on kaiken a ja o. Jos muussa elämässä on paljon stressiä, on treeneissä hyvä tehdä kevyempää ja palauttavaa harjoittelua. Tällaista on esimerkiksi jooga, venyttely, metsässä kävely, rauhallinen aerobinen harjoittelu (uinti, hiihto, pyöräily) tai lyhytkestoiset treenit kuntosalilla. Palauttavat harjoitukset ja -kaudet sekä hengityksen tärkeys ovat nousseet suureen rooliin omassa urheilijan ja valmentajan roolissani.

2. Kokonaisvaltaisuus ja toiminnallisuus

Tämä on ollut trendi jo hetken aikaa ja onneksi se jatkuu! On mahdollista muokata kehoa, mutta olla silti toiminnallinen ja treenata kokonaisvaltaisesti.

”Jollekin voi olla tärkeätä treenata porukassa, josta saa motivaatiota ja energiaa. Hyvinvointivaikuttaja Eveliina Tistelgren

Tämä tarkoittaa, että huomioidaan keho kokonaisuutena; ei siis vain painojen nostelua, vaan myös hengityselimistön harjoittamista, liikkuvuusharjoittelua ja taitojen oppimista. Tällainen kokonaisuus palvelee paremmin kehoa ja mieltä, ja treeneissä säilyy mielekkyys.

Jollekin voi olla tärkeätä treenata porukassa, josta saa motivaatiota ja energiaa. Tärkeintä on aina löytää itselleen sopivin tapa liikkua.

3. Taitojen harjoittelu ja kehonhallinta

Itselleni mielekkäintä on ollut lapsesta saakka taitojen harjoittelu. Innostun edelleen, kun opin jonkin pienenkin asian lisää, vaikkapa käsilläseisonnan.

Taitojen opettelu on pitkäjänteistä puuhaa, mutta todella palkitsevaa! Parasta on, että sitä voi tehdä melkein missä ja milloin tahansa, eikä muuta tarvita kuin oma keho treenivälineeksi.

Taitoja opettelemalla kehonhallinta, liikkuvuus ja voima lisääntyvät kuin itsestään, ja tällainen harjoittelu auttaa kaikessa muussakin treenissä. Suosittelen kokeilemaan!

Olen opettanut viime vuosina sekä netin kautta että workshopeissa muun muassa päällä- ja käsilläseisontaa ja kehon painoharjoittelua aikuisille. Ne ovat olleet todella suosittuja.

Jari Autere muistuttaa, että kaikkea saa syödä, mutta kohtuudella ja sen kummemmin asiaa stressaamatta. Kuva: ei tiedossa

Jari Autereen suositusta Metallisydän-blogista löytyy huumorin sävyttämiä kirjoituksia treenistä, ruuasta, lisäravinteista ja elämästä yleensä. Jari Autereen trendilistat:

Syömisen trendit

1. Jaksotusruokavalio

Jos tuntuu raskaalta syödä yltiöterveellisesti ihan koko ajan, voi syömisiään hieman jaksottaa. Voi esimerkiksi syödä kolmena päivänä vähähiilihydraattisesti ja neljäntenä päivänä runsaammin hiilihydraatteja.

2. Kieltäytymisruokavalio

Joku kieltäytyy gluteenista, toinen maitotuotteista ja niin edelleen. Toki, jos vatsa ei kestä jotain ruoka-ainetta, ei sitä kannata syödä. Muodin vuoksi kieltäytyminen on kuitenkin vain ja ainoastaan hölmöä.

3. Kohtuullisuusruokavalio

Kaikkea saa syödä, mutta kohtuudella ja sen kummemmin asiaa stressaamatta. Tämä tunnetaan myös nimellä maalaisjärkiruokavalio.

Treenaamisen trendit

1. Perinteinen kuntosalitreeni

Tämä on nostanut päätään hurjan ryhmäliikunta-trendin, crossfitin ja fitnessbuumin jälkeen. Salilla tehdään taas ihan perinteistä painoharjoittelua, mikä on mielestäni kiva juttu.

2. Toiminnallinen treenaaminen

Tämä on noussut selkeästi esiin. Kehosta halutaan toimiva, ei ainoastaan lihaksikas tai kireä. Kärrynpyörät ja käsilläseisomiset ovat alkaneet kiinnostaa treenaajia.

Aino Rouhiainen pitää pakaroiden treenaamista yhtenä tämän hetken trendinä. Kuva: ei tiedossa

Aino Rouhiainen on Vaasassa asuva ryhmäliikuntaohjaaja ja personal trainer, joka kirjoittaa päivittäin muun muassa ravinnosta ja liikunnasta Ainon tarinoita treenaamisesta -blogissa. Tässä hänen listansa:

Syömisen trendit

1. Kasvisruokavalio

Erilaiset kasviproteiineista valmistetut lihan korvikkeet ja yleisesti kasvisruokavalio ovat yleistyneet todella paljon viime aikoina. Myös esimerkiksi kikherneistä, pavuista ja linsseistä valmistetut pastat ja ruokatuotteet ovat nousseet ihmisten tietoisuuteen.

2. Rennompi ote ruokailussa

Tämä on noussut pintaan! Pari vuotta sitten erilaiset rajoittavat ruokavaliot olivat muodissa, mutta nyt ollaan menossa takaisin rennompaan suuntaan. Ihmiset eivät enää välttele ”turhaan” tiettyjä ruoka-aineita, kuten maitotuotteita tai vehnää.

3. Kulhot, erilaiset smoothiet ja salaattibowlit

Kulhoruoat ovat tällä hetkellä kovassa nosteessa.

Treenaamisen trendit

1. Voimaharjoittelu

Monet ihmiset ovat ymmärtäneet, miten salitreenillä voi muokata kehoaan haluamallaan tavalla. Etenkin nuoret naiset ovat innostuneet tästä erityisen paljon.

2. Tehotreenit – intervallitreenit ja harjoitukset

Näissä haastetaan monipuolisesti kehoa nostamalla sykettä ja haastamalla lihaksia.

3. Pakaroiden treenaaminen

Tänä päivänä pakaroiden treenaamiseen löytyy harjoituksia sekä liikkeitä vaikka millä mitalla. Etenkin vastuskuminauhalla tehtäviä liikkeitä näkee salilla tehtävän päivittäin.

Teija Varis
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi