Aiheet
Terveys ja hyvinvointi

Lihastohtori haluaa haudata humpuukin ja kehottaa laittamaan treenauksen perusasiat kuntoon

Lihasten ja voiman kasvuun erikoistuneen tutkijan Juha Hulmin mielestä liialliseen hifistelyyn voi sortua tekemällä turhan monimutkaisia erikoisliikkeitä kuntosalilla tai mittaamalla asioita, joilla ei ole merkitystä.

Akatemiatutkija, Lihastohtori-kirjat kirjoittanut Juha Hulmi muistuttaa, että järkevä harjoittelu lähtee liikkeelle perusasioista: treeni, ravinto, uni, lepo ja terveet elintavat. Kuva: Colourbox

Harjoittelun ja ravinnon yhteydessä ei välttämättä puhuta valeuutisista, mutta liikuntafysiologian dosentti ja palkittu tieteen popularisoija Juha Hulmi tunnistaa vastaavan ilmiön itselleen tutusta maailmastakin.

– Somen avulla raflaava, mustavalkoinen ”tieto” leviää nykyään tehokkaasti.

Hulmi työskentelee akatemiatutkijana liikuntatieteellisessä tiedekunnassa Jyväskylän yliopistossa ja on erikoistunut tutkimuksissaan lihasten ja voiman kasvuun. Hän pitää suosittua Lihastohtori-blogia, ja hänellä on Facebookissa lähes 40 000 seuraajaa. Hulmi on huomannut, että hänen omat postauksensa eivät enää leviä yhtä hyvin kuin pari vuotta sitten, koska Facebook on muuttanut algoritmejaan.

– Nyt postaukselle on tultava välittömästi tykkäyksiä ja jakoja, mikä vaatii sitä, että se on raflaava ja aikaisemmasta poikkeava, mutta sellainen, jota ihmiset haluavat lähteä jakamaan. ”Meille on valehdeltu” -tyyliset jutut leviävät todella hyvin, asialliset perusjutut eivät, Hulmi sanoo.

Hifistely on yksi humpuukin muoto

Hulmin vuonna 2015 ilmestyneen Lihastohtori-kirjan jatko-osa Lihastohtori II: Hautaa humpuuki – tutkitulla tiedolla tavoitteisiin ilmestyi viime vuoden lopulla. Hulmi erottelee eriasteista ”humpuukia” ja korostaa, että on inhimillistä ja yksilön kannalta vaaratonta innostua esimerkiksi treenaamaan hömppälaitteella. Huomattavasti haitallisempaa on esimerkiksi joihinkin vaihtoehtohoitoihin liittyvä harhaanjohtaminen.

– Usein väitetään, että elintarvike- ja lääketeollisuus ovat valtavia bisneksiä, mikä on totta, mutta se ei ole mikään argumentti sille, että toinen puoli on parempi. Päinvastoin, vaihtoehtohoitojen katteet ovat ihan käsittämättömän suuret, kun siellä ei tarvitse esimerkiksi laittaa miljardia euroa lääkkeen tutkimiseen.

Liiallinen hifistely on Hulmin mukaan yksi humpuukin muoto. Siihen voi sortua esimerkiksi tekemällä turhan monimutkaisia erikoisliikkeitä kuntosalilla tai mittaamalla asioita, joilla ei ole juuri merkitystä. Hulmi korostaa, että tarkoituksenmukaista mittaamista pitää harrastaa, jotta voi seurata, onko haluttu ominaisuus kehittynyt ja toimiiko harjoittelu.

– Monet mittaavat kuitenkin jonninjoutavia asioita, joilla ei ole vaikuttavuutta: mitataan esimerkiksi vitamiineja verestä tai tehdään geenitestejä. Niistä voidaan tehdä joitakin päätelmiä, mutta treeni- ja ravintopuolelle olemattoman vähän.

Akatemiatutkija Juha Hulmi käy välillä tekemässä lihaskuntoliikkeitä kesken työpäivän. Kuva: Jussi Komulainen

Ensin perusasiat kuntoon

Järkevä harjoittelu lähtee liikkeelle perusasioista: treeni, ravinto, uni, lepo ja terveet elintavat. Lisäksi pitäisi muistaa arkijärki ja kriittinen ajattelu.

– Jos oma kehitys on tyssännyt, ei kannata sortua ajatteluun, että se johtuisi jonkun vitamiinin puutteesta tai riittämättömästä ravintolisän nauttimisesta, tai hakea ratkaisua jostain trendijumpasta. Ensin pitäisi miettiä, onko perusasioissa parannettavaa.

Tekemällä niihin pieniä korjauksia saadaan Hulmin mukaan tutkitusti pysyvämpiä tuloksia pitkällä aikavälillä kuin tekemällä rajuja muutoksia, jotka jäävät lyhytaikaisiksi. Hän mainitsee tästä esimerkkinä trendikkään ketogeenisen ruokavalion, joka on tullut karppauksen tilalle ja on sitä radikaalimpi, sillä siinä ei syödä käytännössä lainkaan hiilihydraatteja. Joku voi saavuttaa sillä lyhyessä ajassa tuloksia, mutta harva jaksaa noudattaa sitä pitkään.

Hulmin mukaan kuntoilijoiden pitäisi löytää oma juttunsa. Liian räväkkä nopeusharjoitus voi hajottaa jonkun paikat, ja hyvin rasittava lenkkeily ei sovi toisille.

– Pitäisi löytää oma tapa toimia, mutta ei julistaa sitä kaikille, sillä samat asiat eivät sovi jokaiselle.

Jussi Komulainen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Lue seuraavaksi