Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

70-vuotias purkaa ketutusta liikunnan ilolla - viikkoon mahtuu salsaa, reggaetonia, latinomixiä ja bachataa

Kahdeksan tuntia viikossa urheileva Pirjo Siitonen kannustaa muitakin eläkeläisiä hakemaan elämäniloa tanssi- ja liikuntatunneilta.

"Joskus ihan kiukuttaa, jos en pääse liikkumaan", Pirjo Siitonen sanoo. Kuva: Sami Kuusivirta

Elokuussa 70-vuotissynttäreitään viettänyt Pirjo Siitonen on tuttu näky lahtelaisella tanssi- ja liikuntastudio Mueve Clubilla, sillä hän osallistuu sen järjestämille tunneille peräti kahdeksan kertaa viikossa.

– Neljänä päivänä on kaksi tuntia tanssia tai kuntoliikuntaa, joissa käyn säännöllisesti. Jäin eläkkeelle viisi vuotta sitten, sen jälkeen on ollut hyvin aikaa harrastaa liikuntaa. Kolmivuorotyö häiritsi aikaisemmin, vaikka olen aina liikkunut jonkin verran, Siitonen kertoo tossun nauhoja sitoessaan.

Mueve Clubille Siitonen eksyi ensimmäisen kerran työkavereiden kanssa kokeilemaan zumbaa. Kun se villitys meni ohi, hän siirtyi ensikertalaisena latinalaistanssien pariin. Nykyään viikkoon mahtuu muun muassa salsaa, rytmikästä reggaetonia, latinomixiä ja sensuellin sulavaa bachataa. Entisten työkavereiden jäätyä harrastuksista pois Siitonen on jatkanut kuntoilua yksin tutuksi tulleessa paikassa.

– Suurin osa asiakkaista on minua nuorempia, mutta se ei häiritse ollenkaan. He eivät katso minun menoaani kieroon, ja nämä tunnit sopivat muillekin kuin nuorille. Minä en lannistu, vaikka joskus nuoremmat tekevät liikkeitä nopeammin. Jokainen tekee oman kuntonsa mukaan, Siitonen naurahtaa.

Välillä saa himmaillakin

70-vuotias Pirjo Siitonen on usein salilla vanhin kuntoilija, mutta se ei häiritse ketään. Kuva: Sami Kuusivirta

Tanssitunneille tai kuntosaleille lähtemisen kynnys voi olla monelle vanhemmalle ihmiselle korkea. Siitosen mukaan kannattaa vain olla rohkea, astua ovesta sisään ja olla oma itsensä.

– Ainakin tänne on aina ollut helppo tulla. Jos vastaanotto olisi ollut tyly, olisin varmasti kääntynyt saman tien pois.

Siitonen kokee saavansa ahkerasta liikkumisesta paljon positiivisia asioita. Eniten häntä motivoi terveys, mutta myös ystävät ja henkinen hyvinvointi painavat vaakakupissa paljon. Massiivisen aivoverenvuodon aikaisemmin sairastanut nainen jaksaa nykyään hyvin myös rankoilla kahvakuula-, kuntonyrkkeily- ja treenilautatunneilla.

– Niissä saa tehdä tosissaan töitä ja haastaa itseään, koska ne ovat vaativia lajeja. Välillä saa tietysti himmaillakin, mutta ryhmäpaine pistää tekemään kunnolla. Kunnon liikuntatunti on hyvä tapa purkaa ketutusta. Sen jälkeen on aina parempi olo, Siitonen vinkkaa.

Kroppa ei rupsahda

Pirjo Siitosen jaksaminen ja tasapaino ovat parantuneet liikunnan ansiosta. Kuva: Sami Kuusivirta

Kesäisin siirtolapuutarhalle pyöräilevä eläkeläinen myös kävelee paljon. Askelmittarissa on usein yli 10 000 askelta. Lihasten kasvamista Siitonen ei ole seurannut, mutta voimaa on tullut liikuntatunneilta lisää eikä kroppa ole päässyt rupsahtamaan.

– Tasapaino ja jaksaminen ovat selvästi parantuneet. Joskus ihan kiukuttaa, jos en pääse liikkumaan, hän sanoo.

Chiméne Bavard
chimene.bavard@mediataloesa.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi