Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Ei enää tekosyitä – bloggaaja neuvoo, kuinka huijaat itsesi salille

Motivaationpuute, kiire, huonot vaatteet - tekosyitä liikkumattomuuteen on lukuisia. Onko mun pakko treenata? -kirjan kirjoittanut Brita Zackari kumoaa ne kaikki. Kuva: Photographer: Kirill Grekov

En ehdi. Lapsia pitää kuskata harrastuksiin. Minulla ei ole sopivia kenkiä. Televisiosta tulee lempisarjani. Kun sohvaperunan pitäisi alkaa treenata (siis liikkua), tekosyitä ja tärkeämpää tekemistä on loputtomasti.

Ruotsalainen tv- ja radiopersoona, treenaamisesta bloggaava Brita Zackeri viittaa kintaalla valittajille ja kannustaa liikkeelle ja kuntosalille uutuuskirjassaan Onko mun pakko treenata? (Gummerus 2018) huumorilla höystettyjen, toimivien vinkkien keinoin. Poimimme Zackerilta muutaman ajatuksen, joilla voit ehkä lopettaa tekosyiden hakemisen ja alkaa liikkua.

1. Sillä, miltä näytät tai mitä sinulla on ylläsi, ei ole treenaamisessa merkitystä.

Hienot, kalliit treenivaatteet eivät ole se juttu. Muut eivät myöskään tule kuntosalille tuijottamaan sinua. Heillä on muuta ajateltavaa: treenit, iltaruoka tai huominen asiakastapaaminen.

2. Sinun ei tarvitse tietää, kuinka paljon kuuluu treenata.

Mieti, kuinka paljon voit treenata. Liikkumisesta on terveydellesi hyötyä, kun teet edes jotain totaalisen liikkumattomuuden sijaan. Riittää, kun teet jotakin liikuntaa niin usein kuin pystyt.

3. Onko kiire? Liikkumiselle ei ole ikinä aikaa – muka. Kokeile tabataa.

Tabata tarkoittaa sitä, että treenaat täysillä 20 sekuntia ja lepäät kymmenen sekuntia, ja toistat saman kahdeksan kertaa. Teet esimerkiksi kyykkyjä, punnerruksia ja istumaannousuja. Väsytä itsesi neljässä minuutissa ja 20 sekunnissa.

4. Fuskaa. Sinua on ehkä opetettu olemaan lintsaamatta, mutta treenatessa voit Zackerin mukaan tehdä niinkin.

Mikäli olet päässyt sohvalta ylös, sinulla on mukavat ja rennot vaatteet, olet päässyt liikkeelle ja hikoilemaan, ei haittaa vaikka vähän luistaisit. Jos olet ajatellut tehdä viimeisessä sarjassa kymmenen toistoa, teekin kaksi vähemmän. Joka tapauksessa olet treenannut.

Milja Kungas
milja.kungas@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X