Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Stressaantunut ihminen ei palaudu kovalla rääkillä, Slowpuls-kurssilla opetellaan pysähtymään

Lahdessa järjestetään syksyllä rentoutumiseen tähtäävä palautumiskurssi.

– Keho säilöö kaikki muistomme ja erilaisia jännityksiä. On keinoja, joilla saamme ne ulos, sanoo Slowpuls-kurssin ohjaaja Marjatta Kosunen. Kuva: Mirja Hussain

Moni pitää fyysisestä kunnostaan huolta, mutta henkinen puoli helposti unohtuu. Voisi ajatella, että kunnon treeni töiden jälkeen nollaa ajatukset, mutta rentoutumisterapeutti Ulla Ollikkala on eri mieltä.

– Liikunta itsessään on hyvä asia, mutta stressaantunut ihminen ei palaudu kovalla rääkillä, Ollikkala kiteyttää.

Mielen hyvinvointiin tähtäävät kurssit ovat löytäneet tiensä Lahteen. Harjulan kansalaisopisto järjestää syksyllä Slowpuls-nimisen kurssin, jossa pyritään palautumiseen ja stressin vähentämiseen. Nimensä mukaisesti kurssilla tehdään liikkeitä hitaalla sykkeellä ja keskitytään erityisesti hengittämiseen.

Slowpuls-ohjelmien kehittäjä Ollikkala suomentaa slowpuls-käsitteen lempeäksi liikkeeksi.

– Kehoa tulee houkutella liikkumiseen lempeästi. Ajatus on, että minä pystyn tekemään tätä, minun ei tarvitse suorittaa. Voin vain liikkua ja ohjata omaa kehoani siihen, mihin sen voimavarat tällä hetkellä riittävät, Ollikkala kuvailee.

"Kurssilla opitaan hitautta ja sen sietämistä"

Kurssin ohjaajana on Marjatta Kosunen, joka on myös aikaisemmin ohjannut Slowpuls-kursseja. Ohjelma perustuu kehoterapiaan, jossa tavoitellaan kokonaisvaltaista hyvinvointia.

– Keho säilöö kaikki muistomme ja erilaisia jännityksiä. On keinoja, joilla saamme ne ulos kehosta ja miten negatiivisista tuntemuksista, kuten vanhoista traumoista, päästään eroon. Kehoterapian idea on purkaa niitä liikkeiden avulla, Kosunen kertoo.

Kosusen mukaan traumaterapiaa ei tunneilta saa, vaan pyrkimyksenä on rauhoittuminen ja virkistyminen.

– Kurssilla opitaan hitautta ja sen sietämistä. Tavoitteena on olla läsnä ja antautua täysin liikkeiden vietäväksi, Kosunen kuvailee.

Liikkuessaan voi kuvitella lentävänsä

Hikiliikunnasta ei ole kyse, vaan tunneilla muun muassa venytellään, ravistellaan ja täristellään. Liikkeitä on mahdollista tehdä erilaisilla variaatioilla seisten, istuen tai vaikkapa tuolilla. Omaa kehoaan kuunnellen jokainen suorittaa liikkeet itselleen sopivalla tavalla.

– Tylsää ei tule, sillä tunneilla käytetään hyväksi mielikuvia. Kun liikettä tekee, voi kuvitella esimerkiksi lentävänsä tai hakkaavansa puita, Kosunen kertoo.

Slowpuls-kurssille voi tulla kuka tahansa ikään tai kuntoon katsomatta. Kosunen suosittelee kurssia erityisesti työssäkäyville.

Kurssilla opitaan hitautta ja sen sietämistä. Fysio- ja rentoutumisterapeutti Ulla Ollikkala

– Pysähtyminen on etenkin työssäkäyville erittäin tärkeää, jotta stressin ja hektisyyden saa hetkeksi työnnettyä sivuun. Ihminen voi olla todella hyvä kiireessä, mutta jos kiire on jatkuvaa, siitä seuraa vain alamäki.

Jokaisella kerralla on eri ohjelma. Ensimmäinen teema on hengitys. Tunnit etenevät niin, että ensin on noin tunnin liikeohjelma, jonka jälkeen on puolen tunnin rentoutuminen.

Positiivisia vaikutuksia

Ollikkala on tehnyt yhdessä Maija Nyrhisen kanssa opinnäytetyön, jossa Slowpuls-ohjelmaa testattiin neljällä henkilöllä. Taustalle teetettiin kyselykaavake parillekymmenelle henkilölle. Hengityksessä, kehotietoisuudessa ja rentoutumisessa huomattiin positiivisia muutoksia kaikkien osallistujien kohdalla.

Joka viides naisista ja 15 prosenttia miehistä kokee merkittävää psyykkistä kuormittuneisuutta, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tuottama FinTerveys 2017 -tutkimus.

Ollikkala toteaa, ettei yksi osallistumiskerta tuota tuloksia, vaan jokaiselle kerralle kannattaa osallistua.

Kurssia järjestetään eri puolella Suomea. Ollikkala arvioi, että vaikka ensimmäiset ohjelmat on kehitetty jo vuonna 2003, Slowpuls on vasta nyt löytämässä paikkansa. Ohjaajia koulutetaan vieläkin.

Kurssi starttaa syyskuussa ja mukaan mahtuu 15 osallistujaa. Kosunen odottaa kurssille paljon kysyntää, sillä viime kerralla kurssi oli todella suosittu. Tunnille kannattaa tulla rennoissa vaatteissa ja paljain jaloin. Kosunen kuvailee tunnin jälkeistä olotilaa uudestisyntyneeksi.

– Tunnin jälkeen olo on samalla rauhallinen, mutta virkistynyt. On vapauttavaa antaa keholle periksi, Kosunen tiivistää.

Jenna Lempinen
jenna.lempinen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X