Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Elämyksellinen ravintopuhe uppoaa yleisöön kuin veitsi voihin - 500 ihmistä kuunteli Lahdessa ruuan saarnamiehen ajatuksia

Elämäntapamuutosekspertiksi itseään kutsuva Tomi Kokko luottaa ennemmin kokemukseen kuin koulutukseen.

Luuliemi on elämän paras asia, aivan sairaan siisti juttu, sanoo elämäntapamuutosexpertiksi itseään kutsuva Tomi Kokko. Kuva: Jonne Heinonen

Lahden konserttitalossa on ruuhkaa. Noin 500 ihmistä haluaa kuulla, mitä Suomen johtavaksi elämäntapamuutosekspertiksi itsensä nimittänyt Tomi Kokko kertoo.

Yksi tuli koska tytär kehotti. Toinen kaipaa motivaatiota syödä ja elää terveellisesti. Kolmatta kiinnostaa pätkäpaasto. Kouvolasta Lahteen saapuneet Eija Häkämies ja Sanna Henttonen ovat noudattaneet Kokon oppeja parin vuoden ajan vaihtelevalla intensiteetillä.

– Aina kun tulee stressiä, ruokavalio ja liikunta jäävät, vaikka juuri silloin niitä tarvitsisi. Pitäisi taas palata vanhoihin tapoihin, aika paljon olen Kokon ohjeita aiemmin noudattanut. Kyllä ne toimivat, Henttonen sanoo.

Ei enää niin jyrkkä

Kokko kiertää tänä vuonna kaikissa Suomen kaupungeissa kertomassa ajatuksiaan ravinnosta ja terveellisestä elämäntavasta. Luennot ovat maksuttomia, mutta niitä sponsoroivia yrityksiä mainostetaan luennolla usein. Tulee selväksi, mistä kaupasta lisäravinteet kannattaa ostaa.

Kokko on koulutukseltaan personal trainer, eli hänellä ei ole esimerkiksi ravitsemusterapeutin koulutusta. Kokko viittaa usein yhteistyökumppaneina oleviin lääkäreihin, mutta ei erittele tarkemmin keitä nämä lääkärit ovat. Enimmäkseen Kokko käyttää opetuksensa pohjana omia ja asiakkaidensa kokemuksia. Kokko on aiemmin kritisoinut valtion virallisia ravitsemussuosituksia jyrkästikin, mutta kiertueella hän pehmentää sanomaansa.

– Ravintosuosituksista ei saa tukea hyvinvointiin, mutta niistäkin voi poimia jotain, esimerkiksi sen, että syö vähintään puoli kiloa kasviksia tai marjoja päivässä, Kokko sanoo.

Ylipäätään Kokko kehottaa jokaista poimimaan eri ruokavalio-ohjeista, myös omistaan, muutaman itselle sopivan neuvon, ja rakentamaan niistä oman henkilökohtaisen totuuden.

Juupas eipäs -väittely

Viime vuosien ruokasodan ongelmana on ehkä ollut se, että yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä. Virallisten ravintosuositusten tarkoitus on ohjata viittä miljoonaa suomalaista massana. Suosituksissa on vedetty yhteen tutkimustietoa ja sovellettu sitä suomalaiseen kulttuuriin sopivaksi. Taustalla on kymmenien asiantuntijoiden yhteistyö ja jos suosituksia muutetaan, taustalle tarvitaan useita tieteellisiä tutkimuksia.

Väestötason suositukset eivät ota huomioon ihmisten henkilökohtaista elämäntilannetta tai jokaisen mahdollisia yliherkkyyksiä. Ne pitää jokaisen itse huomioida. Toisaalta yksittäisten ihmisten henkilökohtaista kokemusta ei vastaavasti voida yleistää koko väestön suosituksiksi. Kokkokin sanoo luennon alussa, että ravintokeskustelussa on jo kadotettu punainen lanka.

Lue myös: Yksinäisyys altistaa vanhuksia aliravitsemukselle
 

– Taistellaan yksittäisistä muuttujista ja siitä, kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä. Ei kannata etsiä yhtä täydellistä mallia vaan poimia juttuja, jotka toimivat itselle, Kokko sanoo.

Kokko on aiemmin kritisoinut esimerkiksi maitotuotteita, mutta kertoo, ettei itsekään välttele niitä täydellisesti. Joskus menee piimää tai punaista maitoa.

– Minua kysyttiin maitoboikotin keulakuvaksi, mutta en lähtenyt mukaan, Kokko sanoo.

Hiilihydraatti puntarissa

Kokko noudattaa itse melko vähähiilihydraattista ruokavaliota, jossa päivän hiilihydraatit syödään enimmäkseen illalla. Aamupala sisältää rasvaa ja proteiinia.

– Moni syö liikaa hiilihydraattia ja hyötyy vähentämisestä, mutta eivät kaikki. Hiilaripainotteinen ruokavalio voi myös sopia monille, Kokko sanoo.

Rasva- ja proteiinipitoinen aamiainen on yksi Kokon suosituksista. Niitä on yhteensä 13. Osa on kaikkien yleisesti hyväksymiä, kuten veden juominen aamulla tai ruuan laadun parantaminen niin, että makkarat vaihdetaan laatulihaan ja valkoinen höttöleipä ruisleipään tai siemenleipään.

Kiertuesalit ovat olleet täysiä ympäri Suomen. Kuva: Jonne Heinonen

Osa on ristiriidassa virallisten suositusten kanssa, esimerkiksi se, että Kokko kehottaa välttämään margariinia ja rypsiöljyä, ja suosittelee voita ja kookosöljyä, tai se, että rasvaton maito pitäisi vaihtaa täysrasvaiseen maitoon. Osa suosituksista taas on varsin yksityiskohtaisia, esimerkiksi luuliemen lisääminen ruokavalioon, aamun aloittaminen rasvakahvilla tai tiettyjen lisäravinteiden suosiminen. Kokko kuitenkin väittää, että näillä yksittäisilläkin valinnoilla voi olla vaikutusta oloon, vaikkei tekisi muita muutoksia.

Kokko suosittelee myös säännöllisiä paastoja, joko vuorokauden paasto kerran viikossa tai säännölliset paastojaksot, eli niin kutsuttu pätkäpaasto. Tutkimusten mukaan paastosta voi olla terveyshyötyä, eikä siitä ainakaan ole haittaa terveelle aikuiselle. Viralliset ohjeet painottavat kuitenkin pieniä aterioita tasaisesti pitkin päivää.

Sairaan siisti luuliemi

Päivän kasvisannos kannattaa vetää viherpirtelön muodossa, koska muuten voi olla vaikeaa saada syötyä kiloa kasviksia, Kokko vinkkaa.

– Voi ei, se maistuu ihan ruoholta vaikka mitä tekisi, Henttonen parahtaa.

Kokkokin myöntää että monen mielestä viherpirtelö maistuu ihan vihtavedeltä.

Sen sijaan Kokon mainostama luuliemi kiinnostaisi Henttosta ja Häkämiestä. Mistäköhän luita saa, ja mitä tuumaavat koirat kun luuliemikattila porisee houkuttelevasti liedellä 24 tuntia? Luuliemi sisältää kollageenia, paljon mineraaleja ja kaliumia.

– Luuliemi on elämän paras asia, aivan sairaan siisti juttu, Kokko sanoo.

Kokko korostaa, että ravinto on kaiken a ja o.

– Moni vaihtaa uraa tai kumppania kun alkaa saada parempaa ravintoa.

Ei tuputa vaan inspiroi

Keskiviikon tilaisuudessa on ilmeistä, että Kokon sanoma on monille jo tuttu ja he haluavat nähdä miehen livenä, sekä innostua uudestaan Kokon viestistä. Ravintoasioiden jälkeen Kokko puhuu hyvästä elämästä, kuten ihmissuhteiden merkityksestä, luonnon tärkeydestä ja siitä, että pistetään välillä puhelin pois ja lueskellaan tai meditoidaan.

– Kiitollisuuden tunne on tärkeämpi kuin aamuvesi, Kokko sanoo.

Kokon suosituksista viimeinen on Paulo Coelhon Alkemisti-kirja, jota Helsingin Sanomat kuvaili "183-sivuiseksi tsemppipeukuksi". Tai oikeastaan viimeinen suositus on ostaa Kokon viiden viikon nettivalmennus, tänään alennettuun hintaan.

Seuraavana päivänä joku postaa Facebookin Ruokaremontti-ryhmään kuvan. Nuori mies on ostanut kaikki suositellut lisäravinteet ja Alkemistin.

– Kokko on ihana tyyppi, hän ei tuputa vaan inspiroi. Nyt tuli herätys, Häkämies sanoo luennon jälkeen.

Tomi Kokon Ruokaremontti-kiertue Heinolassa 9.8. klo 16–18.30 ja Orimattilassa 9.8. klo 19.30– 21.

Suositukset

Näin virallinen suositus neuvoo:

Päivittäin on hyvä syödä säännöllisin väliajoin, esimerkiksi aamupala, lounas ja päivällinen, sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa.

Juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä sekä sieniä tulisi nauttia vähin­tään 500 g päivässä eli noin 5–6 annosta.

Viljavalmisteiden suositeltava päivittäinen käyttömäärä on noin 6 annosta naisille ja noin 9 annosta miehille. Vähintään puolet käytetystä määrästä tulisi olla täysjyväviljaa.

Lihavalmisteita ja punaista lihaa ei tulisi käyttää enempää kuin 500 g viikossa. Kananmunien sopiva käyttömäärä on 2–3 kpl viikossa. Lihan olisi hyvä olla mahdollisim­man vähärasvaista. Kalaa voi syödä 2–3 kertaa viikossa.

Lähde: Evira

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi