Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Helle vaatii oikean varustuksen ja vähän malttiakin – vinkit kuuman sään kuntoiluun

Helle laittaa kehon koville ja lisää nesteen ja suolan tarvetta. Kuumuus ei kuitenkaan estä harjoittelua. Liikkua voi kunhan ottaa olosuhteet huomioon. Kuva: Colourbox

Hiki valuu noroina selkää pitkin, vaikka istuisi vain paikallaan. Helle laittaa kehon koetukselle, ja siksi lämpimällä säällä kannattaa kuntoilla maltilla ja oikealla varustuksella. Liikkumista ei tarvitse lopettaa, mutta muutama asia on hyvä muistaa, sanoo Vierumäen liikunta- ja terveysklinikan testauspäällikkö Pekka Pulkkinen.

Tässä Pulkkisen vinkit kuuman sään kuntoiluun.

1 Pue vaaleaa vaatetta ylle

Vaikka helteellä tarkenee lyhythihaisissa vaatteissa, ihoa kannattaa suojata auringolta. Pitkähihaisetkin vaatteet voivat olla kevyitä, Pekka Pulkkinen muistuttaa.

Vaatteissa kannattaa suosia vaaleita värejä. Lisäksi aurinkolasit ja päähine suojaavat auringolta tehokkaasti ja ehkäisevät esimerkiksi päänsärkyä. Pulkkinen vinkkaa, että päähineen voi kastella vaikka järvessä lenkkimatkan varrella, sillä märkä hattu jäähdyttää kehoa.

Muutenkin järveen pulahtaminen on suositeltavaa. Viileä vesi paitsi jäähdyttää elimistöä myös palauttaa lihaksistoa.

Lue myös: Lahtelainen päiväkoti vähensi lasten ulkoilua kuumuuden takia
 

2 Nauti nestettä ja suoloja

Helteellä on tärkeää juoda riittävästi. Nesteen lisäksi keho kaipaa suolaa, ja siksi veden rinnalla on hyvä hörppiä esimerkiksi urheilujuomaa. Riittävä neste ja suola estävät myös lihaskramppeja.

Ihmiset hikoilevat eri verran, ja siksi vedentarve on yksilöllinen. Virtsan väri kertoo paljon: jos virtsa on hyvin tummaa, vettä on juotu liian vähän. Hyvä nyrkkisääntö on juoda pari desiä puolen tunnin välein. Yli puolen tunnin lenkille juomista kannattaa ottaa mukaankin.

Helle voi verottaa ruokahalua, mutta normaali aterioiminen on tärkeää energian saamisen ja jaksamisen kannalta.

– Kalalla tai kanalla vahvennettu salaatti on aika hyvä vaihtoehto näillä helteillä, Pulkkinen vinkkaa.

3 Karta kuumimpia tunteja

Niin ihanaa kuin auringossa onkin, liikkuminen kannattaa ajoittaa mieluummin aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan kuin keskipäivän kuumimpiin tunteihin.

4 Liiku sopivina annoksina

Helteisenä päivänä liikkumisinto on hyvä suitsia enintään yhteen tuntiin. Pulkkinen neuvoo kuntoilijaa kokeilemaan puolen tunnin kuormittavampaa harjoittelua tai pidempää, mutta kevyempää treeniä.

– Vaihteleva liikunnan intensiteetti on muutenkin hyvä: että ei aina tee hiljaa tai kovaa. Vaihtelu kehittää kuntoa.

Millamari Uotila
millamari.uotila@ess.fi
@
Nautitko helteestä?
Nautitko helteestä?
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi