Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Kannattaako D-vitamiinia tankata nyt auringossa? Lue asiantuntijan vastaukset

Suomalaiset ovat herkkiä polttamaan ihonsa, eli järki on syytä pitää päässä, sanoo ravitsemusepidemiologian dosentti Jyrki Virtanen. Kuva: Katja Luoma

Pitkä pimeä talvi on odotettu aurinkoa, ja nyt se on vihdoin hellinyt meitä. Kannattaako siis heittäytyä nurmikolle ja tankata D-vitamiinivarastot täyteen? Vai onko parempi suojella ihoaan varjossa ja jatkaa D-vitamiinin popsimista purkista?

Kysyimme asiaa ravitsemusepidemiologian dosentti Jyrki Virtaselta, joka on mukana Itä-Suomen yliopiston laajassa D-vitamiinitutkimushankkeessa.

Kannattaako auringossa nyt makoilla D-vitamiinin saamiseksi?

Jotta iho pystyy tuottamaan D-vitamiinia, UV-indeksin on oltava vähintään kolme. Jos päivällä pääsee 15–30 minuutiksi ulos nauttimaan pilvettömästä taivaasta, päivän D-vitamiiniannos on tankattu. Keskikesällä UV-indeksi voi olla jopa kuusi, ja auringossa riittää 15 minuuttia. On huomioitava, että aurinkovoide ehkäisee D-vitamiinin pääsyä iholle, jos sitä laittaa suositusten mukaan. Paras tilanne siis olisi, jos auringossa voisi olla keskellä päivää jonkin aikaa ilman rasvoja. Suomalaiset ovat kuitenkin herkkiä polttamaan ihonsa, eli järki on syytä pitää päässä. Ihoa ei saa polttaa. Etenkin pienet lapset on suojattava auringolta hyvin.

Entä tarvitaanko kesällä D-vitamiinia purkista ja jos, niin minkä verran?

Aurinkoisena kesänä D-vitamiinia ei tarvitse välttämättä ottaa purkista, jos ulkona tulee oleskeltua jonkin verran. Jos tästä kesästä tulee yhtä pilvinen ja sateinen kuin viime kesä, D-vitamiinilisä voi olla tarpeen. Vitamiinilisää saatetaan tarvita etenkin silloin, jos ravinnosta ei kerry riittävästi D-vitamiinia. Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat kala sekä vitaminoidut maitovalmisteet ja ravintorasvat. Lasten ja nuorten sekä 75 vuotta täyttäneiden suositellaan syövän D-vitamiinivalmisteita ympäri vuoden.

Virallinen suositus aikuisille on 10 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa, 75 vuotta täyttäneille 20 mikrogrammaa. Turvallinen yläraja yli 10-vuotiaille on 100 mikrogrammaa vuorokaudessa, alle 10-vuotiaille 50 ja alle vuoden ikäisille 25 mikrogrammaa.

Mihin me tarvitsemme D-vitamiinia, ja huomaako puutoksen jostain?

D-vitamiinin perustehtävä on pitää luusto kunnossa. Kasvavilla lapsilla ja nuorilla se vaikuttaa luun muodostukseen, myöhemmällä iällä taas estää luukatoa. Koska D-vitamiini vaikuttaa reseptorien kautta, se saa aikaan muutoksia DNA:n toiminnassa ja vaikuttaa sitä kautta hyvin moniin elimistön toimintoihin. Väestötutkimusten perusteella matalat D-vitamiinitasot ovat yhteydessä useimpien sairauksien riskiin.

1–2 vuoden sisällä saadaan tutkimustuloksia siitä, voidaanko isoilla D-vitamiiniannoksilla ehkäistä sairauksia. Myös D-vitamiinin vaste-eroja eli sitä, tarvitsevatko toiset enemmän D-vitamiinia samojen fysiologisten vaikutusten saamiseksi, tutkitaan vilkkaasti. D-vitamiinin puutos ei tunnu kehossa, mutta myöhemmin se voi näkyä luun pehmenemisenä. D-vitamiinimittaukset antavat suuntaa omasta tasosta.

Saija Kauhanen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa ESS Verkko Plus nyt 3 kk vain 9,90 € / kk!

(norm. 14,50 € / kk)

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X