Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Oikeanlainen ravinto on avain kauniimpaan ja heleämpään ihoon - "Iho rakastaa avokadoa"

Kliininen ravintoterapeutti Sinikka Pakeman lähtee tutkimaan iho-oireissa ensin suoliston kuntoa. Hän kehottaa tekemään lautaselle kevätsiivouksen ja antaa vinkkejä iholle tärkeästä ravinnosta.

Iho rakastaa kasviksia ja hyviä rasvoja ja inhoaa prosessoitua ruokaa ja sokeria. Kuva: Anssi Hietamaa

Mikäli mielii pitää ihonsa kunnossa, ei kannata tuudittautua pelkkiin ulkoisiin hoitoihin vaan katsoa lautaselleen. Ravinto vaikuttaa paljon ihon hyvinvointiin.

– Jos yhdellä kädellä mättää roskaruokaa sisäänsä ja toisella popsii pillereitä ja ehkä vain yhdenlaista vihannesta, se ei auta. Iho on suurin erityselimemme, jonka kautta poistuu kuona-aineita. Iho-oireet ovat merkki siitä, että kaikki ei ole kunnossa sisällä, kliininen ravintoterapeutti Sinikka Pakeman sanoo.

Hän on työskennellyt yli 20 vuotta ravinnon, ruokavalioiden ja hyvinvoinnin parissa. Jokaisen ihmisen kohdalla asiat ovat yksilöllisiä, mutta hyvin usein huonon ihon taustalla on jokin ongelma elimistössä.

– Jos ihminen hakee apua akneen, en hoida suoraan ihoa vaan tutkin, mitä suolistossa tapahtuu tai otan huomioon mahdolliset hormonaaliset tekijät. Monet iho-ongelmatkin liittyvät suoliston kehnoon toimintaan.

Popsi sesonkikasviksia

Aluksi on hyvä tehdä lautaselle kevätsiivous. Erityisen tärkeitä iholle ovat A-, C-, D- ja E-vitamiinit, flavonoidit ja kasvisravintoaineet sekä kuitu. Pakeman puhuu elävän, tuoreen ravinnon puolesta.

– Pitäisi syödä ruokaa, joka ei ole prosessoitu, vaan siinä on mahdollisimman paljon vitamiineja, hivenaineita ja entsyymejä luonnollisessa, eikä synteettisessä muodossa.

Jos yhdellä kädellä mättää roskaruokaa sisäänsä ja toisella popsii pillereitä ja ehkä vain yhdenlaista vihannesta, se ei auta. Kliininen ravintoterapeutti Sinikka Pakeman

Lautasmalli toimii hyvin myös ihoa ajatellen: puolet erilaisia vihanneksia, neljännes hyvää proteiinia ja neljännes rasvoja ja hitaita hiilihydraatteja.

Sesonkikasviksia kannattaa harrastaa niin paljon kuin mahdollista. Avainsanat ovat mahdollisimman lähellä tuotettu, terveellinen ja luomu. Nyt on hyvä popsia esimerkiksi parsaa, jossa on paljon ravinteita ja kuitua.

– Elimistön voi totuttaa pikkuhiljaa syömään kasvikset raakanakin. Myös höyryttäminen tai uunissa paahtaminen oliiviöljyn kera ovat hyviä valmistustapoja.

Avokadoa päivittäin

Osittain Ranskassa asuvan Pakemanin ruokavalio on suurimmaksi osaksi kasvispohjainen.

– Iho rakastaa avokadoa. Syön sitä itse joka päivä, vanheneva iho hyötyy sen sisältämästä rasvasta, E-vitamiinista ja lukuisista muista ravinteista. Lisäksi se on mainio välipala pullan tai keksin sijasta. Kun käyn Suomessa marjastusaikaan, poimin aina paljon mustikoita ja muita marjoja.

Iho tarvitsee rakennusaineeksi myös hyviä proteiineja, joita saa lihasta, kanasta, kalasta ja kananmunista. Kaikki sisältävät välttämättömiä aminohappoja.

– Kasvisperäisiä proteiinin lähteitä ovat muun muassa pavut, linssit ja kvinoa yhdistettynä isoon kasaan vihanneksia. Proteiinin lähteeksi kannattaa hankkia myös mahdollisimman paljon kotimaista ja luomua.

Lue myös: Jos et muista milloin ostit meikit, uusi ne
 

Iho on riippuvainen hyvistä rasvoista

Suomi on elänyt Pakemanin mukaan rasvafobiassa pitkään. Rasvattomien tuotteiden tai keinotekoisten rasvojen sijaan Pakeman kehottaa käyttämään neitsytoliiviöljyä, kookospähkinäöljyä, saksanpähkinäöljyä ja avokadoöljyä sekä kohtuudella eläinperäisiä rasvoja, kuten voita ja täysmaitotuotteita.

– Terveelliset, luonnolliset rasvat tukevat muun muassa immuniteettia sekä hermoston, aivojen ja sydämen terveyttä ja edesauttavat painonhallinnassa.

Ihon kunto on riippuvainen terveellisten rasvojen saannista. Rasvaliukoiset vitamiinit (A, D ja E) tarvitsevat rasvaa imeytyäkseen. Etenkin omega3-rasvahapot pitävät yllä ihon kosteutta, vähentävät tai estävät tulehdusta. Niitä saa muun muassa rasvaisesta kalasta, saksanpähkinöistä sekä pellavan- ja chiansiemenistä.

Rauhoitu ruuan äärelle

Kiireen ja tehokkuuden maksimointi syömällä nopeasti ja huonosti kostautuu kaikessa hyvinvoinnissa ja näkyy myös ihossa. Iho reagoi myös stressiin. Kun iho ei toimi, se tukkeutuu ja tulehtuu.

– Ihmiset eivät rauhoitu syömään vaan syövät kiireessä tai työpöydän äärellä kahvin kanssa jotakin nopeaa. Sokeria ja hurjasti prosessoitua ruokaa käytetään paljon. Energiajuomaa, colaa ja kahvia kuluu, jotta pysyisi hereillä. Keho ei kestä tätä, Sinikka Pakeman sanoo.

Vesi on juomista paras, se pitää aineenvaihdunnan käynnissä ja ihon kosteustasapainon kunnossa. Terveelle ihmiselle ei kahvikaan tee pahojaan mutta limsat, energiajuomat ja liika alkoholi ovat haitaksi myös iholle. Nykymuodossaan pitkälle prosessoitu maito ja maitotuotteetkaan eivät sovi kaikille.

Tupakointi tuhoaa C-vitamiineja

Ravinnon ohella hyvä uni ja liikunta ovat tärkeitä iholle.

– Iho hengittää raittiissa ilmassa ja korjaantuu öisin, hyvän unen aikana.

Myös tupakointi näkyy ihossa, sillä tupakoijan iho veltostuu, roikkuu ja kuivuu. Iho ei uusiudu terveenä, jos uusiutumiseen tarkoitetut raaka-aineet tuhotaan elämäntapojen ja huonon ravinnon myötä.

– Yksi savuke tuhoaa 50–60 milligrammaa C-vitamiinia elimistöstä eli päivittäisen suositellun C-vitamiinimäärän melkein kokonaan. C-vitamiini on tärkeä osa kollageenin valmistumisessa. Kollageeni on valkuaisaine, joka pitää ihoa kimmoisana.

Suomessa iho joutuu talvella koville. Moni kärsii kuivasta ihosta. Kasviksia ei pidä unohtaa – juurekset ovat talvisin parhaita vaihtoehtoja.

– Lisäksi kannattaa ottaa ravintolisänä laadukasta C-vitamiinituotetta jopa 200–1000 milligrammaa, ainakin synkimpänä aikana vuodesta. Harvat saavat tarpeeksi C-vitamiinia ravinnosta. Vesiliukoinen C-vitamiini katoaa nopeasti niin ravinnosta kuin kehosta. Monet asiantuntijat suosittelevat myös D-vitamiinin käyttöä ympärivuotisesti, varsinkin pohjoisella pallonpuoliskolla.

Ihon aurinkosuojaa vahvistamaan sopivat esimerkiksi porkkana, bataatti, tomaatti, punasipuli, punakaali ja kurkuma. Tulehdusta estävä ja heikentävä vaikutus on muun muassa granaattiomenalla, kirsikoilla, raparperilla ja marjoilla.

Lähteet: Haastateltavana kliininen ravintoterapeutti Sinikka Pakeman, lisäksi Laura Pääkkösen opinnäytetyö: Ravintoaineiden merkitys ihonhoidossa, Savonia-ammattikorkeakoulu 2013 sekä Psoriasisliitto.

Ravinto

Plussat ja miinukset lautasella

Näistä iho pitää:

Vesi, vihreä tee.

Juurekset, marjat, hedelmät ja vihannekset – mieluusti sesongin mukaan. Näistä saa vitamiineja, hivenaineita, antioksidantteja ja kuitua.

Rasvainen kala, oliiviöljy, avokado, pähkinät ja siemenet. Näistä saa terveellisiä rasvoja, lukuisia ravinteita ja kuitua.

Hyvälaatuinen liha (hyvä B12-vitamiinin lähde), kana ja kananmunat sekä pavut, linssit, kvinoa, siemenet ja pähkinät. Näistä saa proteiineja, monia ravinteita ja kasvisproteiineista runsaasti kuitua.

Luomu täysjyvätuotteet kuten riisi ja kaura, sisältävät monia ravinteita ja kuitua.

Näitä iho inhoaa:

Pika- ja roskaruoka, paistettu ruoka.

Prosessoidut rasvat, kuten margariini.

Sokeri ja kaikki tuotteet, jotka sisältävät sokeria, myös sokerin korvikkeet.

Valkoiset viljatuotteet.

Prosessoidut maitotuotteet.

Virvoitus- ja energiajuomat.

Milja Kungas
milja.kungas@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi