Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Kasvipohjaiset juomat sopivat urheilijankin ruokavalioon - kiekonheittäjä Sanna Kämäräinen luopui maidosta jo vuosia sitten

Kasvipohjaisilla juomilla voi korvata maidon, vaikka urheilisi tosissaan. Maidotonta tai vegaanista ruokavaliota noudattavalle suositellaan jodilisän käyttöä ja kalsiumin saanti täytyy turvata. Katso vertailu eri kasvimaidoista.

Kasvimaitotuotteiden suosio on lisääntynyt sellaista tahtia, että niille on monissa kaupoissa varattu jo oma hylly. Kuva: Juha Peurala

Kiekonheittäjä Sanna Kämäräinen jätti maitopohjaiset tuotteet pois noin kuusi vuotta sitten. Kämäräinen on urallaan voittanut useita SM-mitaleita ja osallistunut sekä EM- että MM-kisoihin.

Maidosta luopumisen syynä ei ollut laktoosi-intoleranssi vaan omat tuntemukset.

— Maito teki minulle nuhan kaltaisia oireita. Kurkku tuntui aina vähän limaiselta. Kun jätin maidon pois ruokavaliosta, oireet hävisivät, Kämäräinen kertoo.

Kämäräinen juo esimerkiksi manteli- ja kaurajuomia. Maidon vaihtoehtoja hän käyttää myös ruuanvalmistuksessa, ja tekeepä Kämäräinen joskus juomia myös itse.

Kämäräinen ei kuitenkaan ole ruokavalionsa suhteen ehdoton. Lautaselta löytyy satunnaisesti esimerkiksi juustoa tai rahkaa.

— Minulle ei sovi ehdottomuus missään ruokajutuissa. Suosittelen kyllä kaikille kokeiluja oman ruokavalion suhteen. Jonkin osan voi jättää hetkeksi pois ja kokeilla mitä vaikutuksia muutoksella on, Kämäräinen sanoo.

Kasvipohjaisten maitomaisten juomien kysyntä kasvaa

Maito pitää asemansa suomalaisten ruokapöydissä, mutta kasvipohjaisten maitomaisten juomien kysyntä ja tarjonta ovat kasvussa.

Kasvijuomat herättävät kuitenkin paljon kysymyksiä. Yksi liittyy kalsiumiin, joka on tärkeä kivennäisaine luustolle. Maito on hyvä kalsiumin lähde, joten maitotuotteista luopuvan kannattaa varmistaa, että ruokavalio sisältää riittävästi kalsiumia.

Ravitsemusterapeutti Lotta Pelkonen Vegaaniliitosta muistuttaa, että kaikkia kasvijuomia ei täydennetä kalsiumilla. Luomutuotteet ovat harvemmin kalsiumilla täydennettyjä, eikä niitä siksi suositella säännölliseen käyttöön.

Mutta imeytyykö kalsium yhtä hyvin kasvijuomista kuin lehmänmaidosta?

— Suurin piirtein. Pientä vaihtelua voi olla, mutta keskimäärin kalsiumin imeytyminen on samalla tasolla. Hyvä ohje on tarkistaa pakkauksen kyljestä, että tuotteeseen on lisätty kalsiumia, Pelkonen sanoo.

Kiekonheittäjä Sanna Kämäräinen luopui maidosta jo vuosia sitten, sillä hän sai siitä nuhan kaltaisia oireita, ja kurkkukin tuntui limaiselta. Kuva: Anssi Mäkinen

Kasvijuomia käyttävälle suositellaan jodilisää

Sekaruokavaliota noudattavan kannattaa nauttia vuorokauden aikana viidestä kuuteen desilitraa nestemäisiä maitotuotteita ja noin kolme palaa juustoa.

— Maidotonta ruokavaliota noudattavien olisi hyvä käyttää täydennettyjä kasvijuomia, jogurtteja ja vastaavia ainakin 5—6 desiä vuorokaudessa. Kalsiumia saadaan myös muista lähteistä, kuten tofusta ja muista palkokasveista, kaalikasveista sekä seesaminsiementahnasta, Pelkonen ohjeistaa.

Kasvipohjaisia juomia voi antaa myös lapsille ja odottaville äideille, kunhan ravitsemussuositukset täyttyvät. Alle yksivuotiaille suositellaan kuitenkin vain äidinmaitoa tai korviketta, koska lehmänmaito tai kasvijuomat eivät täytä imeväisikäisen ravitsemuksellisia tarpeita.

— Kookospohjaisia juomia lukuun ottamatta rasvan laatu on suositusten mukainen kasviperäisissä tuotteissa. Ne sisältävät pehmeitä rasvoja siinä missä rasvaiset maitotuotteet sisältävät runsaasti kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa, Pelkonen sanoo.

Lehmänmaito toimii Suomessa yhtenä tärkeimmistä jodin lähteistä. Kasvijuomissa ei yleensä ole lisättyä jodia. Maidotonta tai vegaanista ruokavaliota noudattavalle suositellaankin jodilisän käyttöä.

Alkuun Sanna Kämäräistä mietitytti esimerkiksi kalsiumin riittävä imeytyminen. Veriarvoissa ei kuitenkaan ole ollut mitään ongelmia.

Kämäräinen suosittelee monipuolista ruokavaliota ja muistuttaa, että kaiken ruokapuheen sekaan mahtuu myös harhaluuloja.

— Vaikka en itse maitoa käytäkään, ei se mielestäni ole yhtään sen huonompi ravinnonlähde. Uskon, että meissä ihmisissä vaan on sen verran eroja, että jollekin se sopii ja toisille ei, Kämäräinen sanoo.

Katso vertailu eri kasvijuomista tästä linkistä.

Kasvijuomat

Näin vertailu tehtiin

Vertailuun valittiin kahden keskisuuren ruokakaupan valikoimista löytyneitä kasvijuomia.

Mukaan otettiin mahdollisimman monesta eri raaka-aineesta valmistettuja juomia ja yksi kevytjuoma.

Jos tarjolla oli useita samaan raaka-aineeseen pohjautuvia juomia, vertailuun valittiin edullisin vaihtoehto.

Tiedot ainesosista, ravintosisällöstä ja käyttötarkoituksesta ovat pakkausten tuoteselosteista ja valmistajien verkkosivuilta.

Juomat arvioi laillistettu ravitsemusterapeutti Lotta Pelkonen Vegaaniliitosta.

Minna Muuronen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi