Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Lumitöissä palaa kaloreita ja monelta myös pinna - poimi 10 vinkkiä

Tänä talvena tätä hyötyliikuntaa on ollut tarjolla. Jari Seurujärvi teki lumitöitä Kivimäentiellä viime viikon lopulla. Kuva: Katja Luoma

Lumityöt jakavat vahvasti mielipiteitä. Osa tykkää niistä, osa inhoaa. Yhtenä innostavana tekijänä kannattaa muistaa, että lumityöt ovat tehokasta hyötyliikuntaa. Lumenluonti kuluttaa jopa 400-450 kilokaloria tunnissa. Se on suunnilleen saman verran kuin esimerkiksi sauvakävelylenkillä, lasketellessa tai kuntosalilla. Lumityöt ovat hyvää treeniä etenkin keskivartalon ja reisien lihaksille sekä hauiksille.

Muista seuraavat vinkit:

1. Lumityöt käyvät sydämen päälle.


Sydäntä rasittavat lumitöiden kylmäaltistus, yläraajoilla tehtävä raskas työ sekä se, että sydän kuormittuu jaksottaisesti lumikuormaa nostettaessa. Jos kärsit sydäntaudista tai olet kovin huonokuntoinen, saattaa olla järkevää palkata joku toinen tekemään lumityöt.

2. Lämmittele ennen aloittamista.

Käy pienellä kävelyllä tai verryttele muuten lihakset lämpimiksi.

3. Muista tauot ja nesteytys.

Muista pitää tauko, jos lumitöitä tehdessä tulee liian kuuma tai kylmä. Tähän voi vaikuttaa myös asianmukaisella pukeutumisella.

4. Keskity työasentoihin.

Alaselässä tulisi säilyttää luonnollinen notko ja kallistaa ylävartaloa tarvittaessa lonkista eteenpäin. Ergonomian kannalta lumen työntäminen on lapioimista parempi vaihtoehto.

5. Pyri työntämään lunta poispäin, älä nosta sitä.

Mikäli on pakko nostaa, ota kerralla pienempiä määriä, äläkä nosta selällä vaan jaloilla. Pidä taakka mahdollisimman lähellä vartaloa.

Lue myös: Kysymys ja vastaus: Kenen vastuulla on lumilapion hankinta taloyhtiössä?
 

6. Ota jalat mukaan työskentelyyn.

Sydänkohtaukset johtuvat usein yläraajoilla tehdystä raskaasta työstä. Jaloissa lihakset ovat suuria, joten niiden hyväksikäyttö pienentää rasitusta.

7. Koeta pitää niska-hartiaseudun lihakset rentoina.

Ota maltillinen lumikuorma lapioon tai kolaan kerrallaan.

8. Ennen kuin heität lumen lapiosta, käännä koko vartalo heittosuuntaan jaloista lähtien.

Näin heitto on hallitumpi ja kuormitus jakautuu tasaisemmin koko kehoon.

9. Vaihtele kätisyyttä lunta lapioidessa.

Tällöin lihakset kuormittuvat tasapuolisesti.

10. Työvälineillä on väliä.

Oikean mittainen lumilapio yltää kainaloon. Liian pitkä varsi tekee työstä raskaampaa ja liian lyhyt varsi muuttaa työskentelyasentoa kumaraksi, mikä rasittaa alaselkää.

Lähteet: tohtori.fi; selkäliitto.fi

Leila Mehto
leila.mehto@ess.fi
Otatko lumityöt hyötyliikunnan kannalta?
Otatko lumityöt hyötyliikunnan kannalta?

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Näitä luetaan

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X