Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Lahdessa voi nyt ottaa nokoset liikuntakeskuksessa - mutta miksi? Kokeilimme uutuustuntia

Ohjaaja Janette Moisio demonstroi nokosia tunnin jälkeen. Moni ottaa tunnille viltin peitoksi ja toisen tyynyksi. Kuva: Viena Kytöjoki

Japanilaiset tunnetusti torkkuvat säännöllisesti niin töissä kuin metrossakin. Suomessa julkinen nukahtelu on kuitenkin harvinaista. Mutta miltä kuulostaisivat nokoset kuntosalilla? Sekin on nimittäin nyt mahdollista.

Mielikuvamatka niitylle

Hämärässä salissa soi rauhallinen rentoutusmusiikki. Liikuntakeskus Fressi Lahden ohjaaja Janette Moisio ohjaa viikon toisella Nokoset-tunnilla kymmenen vilttien alla lokoilevaa osallistujaa mielikuvamatkalle rauhalliselle, auringonpaisteiselle niitylle.

Puoli tuntia kestävä rentoutus on yksi kolmesta erilaisesta nokostelutunnista. Toisessa keskitytään hengitykseen, kolmannessa vuorotellen jännitetään ja rentoutetaan kehoa. Jokaiseen tuntiin kuuluu rentoutuksen jälkeen hiljainen lepo-osio ja lopuksi herättely.

Työkaluja nukahtamiseen

Moni kysyy tässä vaiheessa, miksi ihmeessä pitäisi torkkua liikuntakeskuksessa, kun sen voisi tehdä kotonakin? Lahden Fressin keskusvastaava Sanna Törmin mukaan idea on tarjota ihmisille mahdollisuus pysähtymiseen ja lepoon. Tarkoitus on myös antaa työkaluja nukahtamiseen ja unen laadun parantamiseen.

- Pysähtyminen ja ajan antaminen itselle voi olla vaikeaa. Tässä annetaan lupa rentoutumiseen.

Lue myös: Olisiko sinusta joogiksi? Esittelyssä kuusi erilaista joogamuotoa
 

Törmin mukaan rentoutustekniikoista tärkein on hengitys. Sillä voi vaikuttaa moneen muuhun asiaan: sydämen lyöntitiheyteen, hermostoon, verenpaineeseen ja stressitasoon.

- Hengitys on ainoa autonomisen hermoston osa, jota voi hallita itse. Jos nukahtaminen on vaikeaa, hengitys auttaa. Se on pieni asia, jolla voi vaikuttaa isoon kokonaisuuteen.

"Rentoudunko oikein?"

Nokostelu tuntuu osuvan samaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja hidastamisen trendiin kuin vaikkapa mindfulness, meditaatio tai jooga.

Ohjattuja nokosia testatessa itselle käykin vähän samaan tapaan kuin mindfulnessin kanssa. Ensin huomaan pienen päänsäryn, josta en hetki sitten tiennyt mitään, sitten orastavan nälän. Sali ei ole äänieristetty, joten aivan täyttä hiljaisuutta ei toki voi odottaakaan. Ajatukset eivät oikein pysy niityllä, vaan karkaavat vuorotellen töihin ja siihen, rentoudunko ollenkaan tai edes oikein.

Olen kuitenkin nokostelemassa nimenomaan töiden takia, joten ajattelen töitä luultavasti enemmän kuin muut osallistujat. Mielikuvitukseni niittykin on itse asiassa ennestään tuttu, sillä olen käyttänyt sitä satunnaisesti nukahtamisen ja rentoutumisen avuksi jo vuosikausia.

Tunnin jälkeen Janette Moisio vakuuttaa, että harhailevat ajatukset ovat tavallisia. Ihmiset ovat hänen mukaansa usein suorittajia.

- Tarkoitus on antaa ajatuksen tulla, oli se mikä vain.

Torkut piristävät tutkitusti

Torkuilla on tutkitusti piristävä vaikutus, kunhan ne eivät venähdä liian pitkiksi. Piristävää vaikutusta haetaan myös ohjatuilla nokosilla.

Onkin myönnettävä, että nokosten jälkeen olo on pirteä. Torkahtamaan minusta ei noin kymmenen minuutin hiljaisuuden aikana ole - sen paremmin ohjatulla tunnilla kuin kotonakaan.

Japanilaisten torkkukykyihin meillä suomalaisilla taitaa olla vielä matkaa.

Haastateltavan nimessä ollut virhe korjattu kello 9.33.

Marjaana Lahola
marjaana.lahola@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi