Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Terveys ja hyvinvointi

Olisiko sinusta joogiksi? Esittelyssä kuusi erilaista joogamuotoa

Eri jooganimikkeet voivat aiheuttaa aloittelijalle harmaita hiuksia. Tunnin sisältö riippuu opettajastakin. Eniten Päijät-Hämeessä on tarjolla rauhallista yin-joogaa.

Yogarocksin Oksana Haimila näyttää hotjogalle tyypillisen liikkeen "seisovan jousen". Kuva: Janne Ranne

Henkilö, joka on pohtinut joogaamisen aloittamista, saattaa olla pulassa eri jooganimikkeiden kanssa. On astanga, yin, hatha, flow, vinyasa, kundaliini ja kaikenlaiset näiden nimiyhdistelmät. Internetin joogaopas The International Yoga Centers Directory listaa lähes sata erilaista joogatyyliä. Lisää vaikeutta valintaan voivat tuoda kunkin joogasalin omat rekisteröidyt tavaramerkit.

Lahtelaisen Yogarocks-studion omistaja Leta Lavigne pyöräyttää vielä soppaa kertomalla, että kaikki joogathan ovat vain nimikkeitä. Oikeasti tunnin sisältö riippuu täysin opettajasta, oli nimi mitä tahansa.

Mikä olisi juuri minulle sopivin joogamuoto? Entä mikä suuntaus on juuri nyt suosituin? Vastaus jälkimmäiseen kysymykseen tulee Lavignelta: tällä hetkellä suosituin on yin (lausutaan suomalaisittain jin).

Tukea väittämään saa, kun listaa Päijät-Hämeen joogatarjontaa suuntauksittain. Yin-joogatarjonta on Päijät-Hämeessä kaikkein kattavinta; pitkälle toistakymmentä paikkaa tarjoaa vakituisena opetuksena yiniä. Muoto on löytänyt tiensä kuntosalien ja liikuntakeskusten viikko-ohjelmiin. Yhtenä uutena tulokkaana on muun muassa Lahden Liikuntakeskus Fressissä, joka mainostaa yiniä uutuustuotteena.

Astanga

Mistä lähtöisin?
Intiassa 1930-40-luvulla kehitetty joogamuoto, joka pohjautuu ikivanhoihin liikemeditaatio-oppeihin. Astanga rantautui Suomeen 1980-luvun lopulla, jolloin aloitti muun muassa kansainvälisesti tunnetuin suomalainen joogaopettaja Petri Räisänen.


Kenelle sopii?
Sille, joka nauttii fyysisistä harjoituksista, voimaa hakevalle. Sisältää muun muassa runsaasti käsillä tehtäviä harjoitteita.

Ehkäpä urheilullisille se kaikkein mieluisin joogamuoto, mutta normaalikuntoinenkin pärjää. Saattaa tuntua vaikealta aluksi, mutta keho tottuu harjoituksiin pian. Myös järjestelmälliset ihmiset saattavat viehättyä nimenomaan tästä joogasta, sillä harjoitukset tehdään aina samassa järjestyksessä.

Millainen luonne?
Fyysisyydestä huolimatta ainoastaan mielen harjoitus. Liikkeet liittyvät toisiinsa hyppyjen ja venytysten sarjalla, jotka suoritetaan tasaisen ujjayi-hengityksen (lausutaan uutsai) rytmissä. Harjoitus muodostaa katkeamattoman ketjun. Muuttuu kokemuksen karttuessa hiljalleen ryhmäharjoittelusta yksilöharjoitteluksi.

Lahden astangajoogakoulun Ulla Äyri näyttää astangalle tyypillisen liikkeen. Tämä liike tuo voimaa keskivartaloon. Kuva: Janne Ranne

Missä esimerkiksi voi Päijät-Hämeessä harrastaa?
Yogarocks, Lahti, www.yogarocks.fi
Lahden astangajoogasali, Lahti, www.astangalahti.fi
Joogasalonki, Vääksy, www.joogasalonki.fi
Liikuntakeskus Alfa Mover, Orimattila, www.alfamover.fi
Wellamo-opisto, www.opistopalvelut.fi/wellamo-opisto (Orimattilan, Nastolan ja Hämeenkosken ryhmissä on tilaa)


Hatha

Mistä lähtöisin?
Hatha on laaja käsite, joka pitää sisällään monia eri joogamuotoja. Kaikki joogat, joissa on fyysisyyttä, on oikeastaan hathaa. Mutta on siis olemassa myös tunteja, joiden nimi on hatha. Tämä joogamuoto on yleensä se, mitä ihmisten mieliin ensimmäisenä tulee, kun joku puhuu joogasta: hengittämistä, istumista, vartalonkiertoja.

Kenelle sopii?
Henkilölle, joka etsii hellävaraisia mutta silti fyysisiä harjoitteita. Ei välttämättä ole urheilijoiden ykkössuosikki, vaan he päätyvät esimerkiksi astangaan tai hotjoogaan.

Millainen luonne?
Liikkeet ovat suoraviivaisia, niitä ei tehdä kiirehtien, eivätkä ne ole monimutkaisia. Ei juurikaan sisällä kovin painon varaamista käsille erotuksena esimerkiksi astangaan.

Tätä hatha-joogalle tyypillistä hengitysharjoitusta Hillary Clinton käytti rauhoittumiseen presidenttikampanjan aikana. Mallina Yogarocksin Oksana Haimila. Kuva: Janne Ranne


Missä esimerkiksi voi Päijät-Hämeessä harrastaa?

Yogarocks, Lahti, www.yogarocks.fi
Studio Rauha, Lahti, www.studiorauha.com
Hathaan pohjaavaa joogaa myös Forever Kuntosalilla, Lahti, www.foreverclub.fi/toimipisteet/lahti

Hotjooga

Mistä lähtöisin?
Juuret ovat joogan supertähden Bikram Choudburyn 1970-luvulla kehittämässä bikramjoogassa, mutta kun herra rupesi hakemaan kehittämälleen joogasarjalle tavaramerkkiä, syntyi vastalauseena hotjoogana nykyisin tunnettu, suosittu joogatyyppi. (Tavaramerkkihakemus hylättiin vuonna 2012.) Nykyinen hotjooga perustuu väljästi bikramiin. Hotjoogan erityispiirre on se, että harjoitus tehdään lämmitetyssä salissa. Hotjoogassa myös huoneen ilmankosteutta lisätään.

Kenelle sopii?
Henkilölle, joka haluaa energisoivan ja fyysisen harjoituksen. Sopii myös jäykille ihmisille, koska lämpö pitää lihakset, jänteet, nivelet ja nivelsiteet joustavina.

Millainen luonne?
Vahva, fyysinen harjoitus, jossa todellakin tulee hiki. Sisältää kaikenlaisia liikkeitä: seisomista, tasapainoilua, istuma-asentoja... Yleensä harjoitus seuraa tarkasti samaa liikesarjaa.

Yogarocksin Oksana Haimila näyttää hotjogalle tyypillisen liikkeen "seisovan jousen". Kuva: Janne Ranne


Missä esimerkiksi voi Päijät-Hämeessä harrastaa?

Yogarocks, Lahti, www.yogarocks.fi
Liikuntakeskus @Letic, Lahti, www.letic.fi

Ilmajooga

Mistä lähtöisin?
Yksi uusimmista tulokkaista joogaperheeseen. Ilmajoogan kehitti newyorkilainen koreografi George Harrison vuonna 2007 ja hän konseptoi sen nimellä Antigravity. Ilmajoogasta on myös väljemmin konseptoituja versioita. Ihan viime vuosina myös Lahdessa on alettu roikkua kattoon asennetuista liinoista.


Kenelle sopii?
Pientä leikkimielisyyttä ja huimapäisyyttäkin tarvittaneen, jotta uskallat roikkua pää alaspäin. Ilmajoogaa ei suositella alle 16-vuotiaille, joilla keho ei vielä ole välttämättä täysin kehittynyt.

Millainen luonne?
Yhdistelee jooga-asentoja pilatekseen. Lihasjännitys on yleensä mukana monissa joogalajeissa, mutta ilmajoogassa pystyy roikkumaan rentona. Kun riiput liinoista pää alaspäin, kehosi venyy ainakin hetkellisesti.

EnergyFlyn Tuija Saloranta roikkuu liinoista pää alaspäin. Kuva: Janne Ranne


Missä esimerkiksi voi Päijät-Hämeessä harrastaa?

EnergyFly, Lahti, www.energyfly.fi
Liikuntakeskus @Letic, Lahti, www.letic.fi
Yogarocks, Lahti, www.yogarocks.fi

Kundaliini

Mistä lähtöisin?
Tuli 1960-luvulla länsimaissa ensin Yhdysvaltoihin, josta lähti leviämään nykymuodossaan laajemmalle. Suomessa koulutettiin ensimmäiset opettajat kymmenisen vuotta sitten.

Kenelle sopii?
Stressaantuneille. Väsyneille, jotka etsivät piristystä elämäänsä. Kundaliinissa ei ole tasoryhmiä lainkaan eli aloittelijat ja kymmenen vuotta kundaliinia harjoittaneet ovat samalla oppitunnilla. Jokainen tunti on erilainen, koska kundaliinissa on satoja liikesarjoja.

Millainen luonne?
Kutsutaan tietoisuuden joogaksi. Voimakkaita, yleensä silmät kiinni tehtäviä harjoitteita seuraa aina lepo ja rentoutus. Harjoitteissa on useita elementtejä, kuten käsien liikkeet, katseen kohdistus ja hengitystekniikat. Myös ääntä eli mantroja käytetään runsaasti. Mieli hiljenee, kun näihin elementteihin oikein kunnolla keskittyy.

Studio Rauhan Annika Rouvinen tekee kundaliinille tyypillisen sat kriya -harjoitteen. Kuva: Janne Ranne


Missä esimerkiksi voi Päijät-Hämeessä harrastaa?

Harjulan kansalaisopisto, harjulan.fi/kansalaisopisto
Studio Rauha, Lahti, www.studiorauha.com
Wellamo-opisto, eri puolilla Päijät-Hämettä, www.opistopalvelut.fi/wellamo-opisto

Yin

Mistä lähtöisin?
Yhdysvalloissa lopulliseen muotoonsa 1970-80-luvulla hioutunut yin on varsin nuori tulokas joogaperheeseen, vaikka yhdisteleekin mukaan myös vanhaa taolaista joogaperinnettä. Nykyään yiniä opetetaan ympäri Pohjois-Amerikkaa ja Eurooppaa. Lahteen yin rantautui 2010, ja on sittemmin tullut useiden kuntosalien ja liikuntakeskusten vakiorepertuaariin.

Kenelle sopii?
Yin on oivallinen ovi joogamaailmaan. Tässä joogassa ei ole tärkeää, miltä jokin asento näyttää. Apuvälineet, kuten tyynyt ja joogatiilet ovat sallittuja; niillä helpotetaan tai voimistetaan liikkeitä. Sopii erityisesti toimistotyöntekijöille: harjoitteet vetreyttävät kireää kroppaa. Kiireiselle ihmiselle, joka hakee hetken aikaa itselleen.

Millainen luonne?
Syvävenyttely. Rauhallinen ja rentouttava joogamuoto. Jooga-asennoissa ollaan pitkään, opettajasta riippuen 3-10 minuuttia, ja liikkeet tehdään enimmäkseen lattialla. Kun useimmat joogamuodot keskittyvät lihaksiin, yinissä lihakset pidetään rentoina, jolloin venytysten vaikutus ulottuu syvälle kudoksiin, lihaskalvoihin ja nivelsiteisiin.

Yogarocksin Oksana Haimila yin-joogalle tyypillisen liikkeen, nukkuvan joutsenen. Apuväline helpottaa liikettä. Kuva: Janne Ranne


Missä esimerkiksi voi Päijät-Hämeessä harrastaa?

EnergyFly, Lahti, www.energyfly.fi
Fysakos hyvinvointikeskus, Lahti, www.wellfeel.fi
HaminJooga, Hollola, www.haminjooga.fi
Joogasalonki, Vääksy, www.joogasalonki.fi
Vesivehmaan Nuorisoseura, Facebook-sivulta lisätietoa
Studio Zenana, Hollola, www.zenanahollola.fi
Wellamo-opisto, Nastola, www.opistopalvelut.fi/wellamo-opisto
Liikuntakeskus @Letic, Lahti, www.letic.fi
Ladyline, Lahti, www.ladyline.fi
Liikuntakeskus Fressi, Lahti, www.fressi.fi
Studio Rauha, Lahti, www.studiorauha.com
Pilates place Lahti, Lahti, www.pilatesplacelahti.fi
Yogarocks, Lahti, www.yogarocks.fi

Jooga

Miten tyypitellä?

Suurimman osan länsimaissa harjoitetusta joogasta voi kategorisoida niin, että painopiste on tiettyjen tekniikoiden harjoittamisessa. Tällaisten joogamuotojen harjoittajat saattavat käydä joogakoululla tai kuulua säännöllisesti kokoontuvaan harjoitusryhmään.

Pienessä suuntauksessa jooga on osa laajempaa uskonnollista maailmankuvaa - esimerkkinä Hare Krishna -liike.

Asentojoogalle tyypillistä ovat erilaiset kehoharjoitukset (asana) ja hengitysharjoitukset (pranayama). Esimerkkinä astanga ja hotjooga.

Meditaatiojoogassa painopisteinä ovat erilaiset rentoutumis-, keskittymis- ja visualisaatioharjoitukset. Esimerkkinä kundaliinijooga.

Eri tyypit myös limittyvät keskenään.

Lähde: Matti Rautaniemi: Erakkomajoista kuntosaleille
Janne Ranne
janne.ranne@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X