Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ruoka

Eilinen lounas lahtelaisravintoloistakin muutamalla eurolla – erityisesti nuoret ovat löytäneet ResQ club -sovelluksen

Useat lahtelaisravintolat myyvät päivittäin kymmeniä ylijäämäannoksia suosiotaan kasvattavan sovelluksen avulla.

Pancho Villan Henri Tolvanen ja Anna Raikaa iloitsevat siitä, että ylijäämäruokaa ei tarvitse enää heittää roskikseen yhtä paljon kuin ennen. Kuva: Sami Lettojärvi

Keittiöpäällikkö Henri Tolvanen lappaa riistapyöryköitä ja kasvisgratiinia noutoruoka-astioihin ravintola Pancho Villan keittiössä. Ruoka-annokset ovat ylijäämäruokaa edellispäivän lounaalta, ja ne on laitettu myyntiin ResQ club -sovelluksen kautta kolmella eurolla. ResQ clubin avulla ravintolat, kahvilat ja kaupat voivat myydä hävikkiruokaa puoleen hintaan tai halvemmalla. Ilmoitukset tarjouksista tulevat näkyville sovelluksen käyttäjille, joista nopeimmat varaavat annokset usein muutamassa minuutissa.

– Lähdimme tähän mukaan tammikuussa omistajien päätöksellä, ja se oli hyvä ratkaisu. Olemme saaneet tästä jonkin verran lisämyyntiä, mutta tärkeämpää on ruokahävikin vähentäminen. Ennen tuntui tosi pahalta heittää isoja ruoka-annoksia roskikseen, Pancho Villan tarjoilija Anna Raikaa kertoo.

Raikaan mukaan erityisen nopeasti kaupaksi käyvät keitot ja kana-annokset. Tähän mennessä lähes kaikki ylijäämäannokset on myyty. Varatut ruoka-annokset on noudettava ravintolasta puoli tuntia ennen sulkemisaikaa.

Raaka-aineiden kierto tehostuu

Sovellus on todettu hyväksi myös italialaiseen ruokaan erikoistuneessa Mamma Mariassa, josta myydään ResQ clubin kautta päivittäin 15–60 annosta.

– Tyypillisin asiakkaamme on lounaalla käyvä työntekijä, joka ottaa annoksen mukaan toimistoon. Työpäivän jälkeen käy paljon vanhempia, jotka hakevat useampia annoksia kotiin ja ruokkivat niillä koko perheen, toimitusjohtaja Markku Kuitunen kertoo.

Sovellus teettää Kuitusen mukaan jonkin verran lisätyötä keittiössä ja salissa, mutta enemmän vaakakupissa painaa ekologisuus.

– Esimerkiksi lounaskastikkeiden käyttö ja raaka-aineiden kierto tehostuvat päivittäin.

ResQ club on ollut monelle ravintolalle myös keino tavoittaa uusia asiakasryhmiä. Maaliskuussa Lahdessa avattu kroatialainen Mlinar-leipomo on kasvattanut sovelluksen kautta myyntiä tasaisesti koko ajan. Huhtikuussa ulos myytiin 124 ResQ club -annosta, heinäkuussa määrä oli 333.

– Palvelu on kiinnostanut erityisesti 18–30-vuotiaita. Sen kautta on tullut paljon uusia asiakkaita. Ruokahävikin määrä on vähentynyt huomattavasti, Mlinarista kerrotaan.

Kauppakeskus Karismassa toimiva Luckiefun's on huomannut selkeän eron viikonpäivien suhteen. ResQ club -annoksia on vaikeampi myydä arkisin. Ylijäämäruoka-annokset ovat heillä kiinnostaneet lähinnä nuoria aikuisia.

Chiméne Bavard
chimene.bavard@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi