Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ruoka

14 välipalapatukkaa vertailussa: joukossa helmiä mutta myös aikamoista huttua

Välipalapatukan pakkaus voi luoda täysin virheellisen mielikuvan sisällöstä.

Ravitsemusterapeutti ja yliopisto-opettaja Reija Männikkö kehottaa katsomaan patukkahyllyllä sisältöjä vähän tarkemmin. Hän arvioi 14 välipalapatukkaa. Kuva: Soili Porokka

Lykkäätkö sinäkin välipalapatukan lapselle koulun tai päiväkodin jälkeen tai harkkoihin lähtiessä? Tai kenties se korvaa itsellä välipalavoileivän iltapäivällä? Ensin tulee huojentava tieto. Ravitsemusterapeuttikin suosii niitä.

– Ne ovat näppäriä kuljettaa mukana, ja itselläni on aina välipalapatukka hätävarana, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti ja yliopisto-opettaja Reija Männikkö Itä-Suomen yliopistosta.

Patukkahyllyllä saa kuitenkin olla tarkkana. Tarjontaa on valtavasti, ja perehtymättä aiheeseen on mahdotonta vertailla patukoita keskenään. Sen vuoksi nälkäisenä kauppaan suunnistavalle on parasta antaa muistisääntö.

– Jos haluaa päästä helpolla, kannattaa katsoa tuote, jossa on sydänmerkki, Männikkö opastaa.

Sydänmerkki myönnetään tuotteelle, joka on omassa tuoteryhmässään suositeltava valinta rasvan laadun sekä kuidun, sokerin ja suolan määrän kannalta.

Vitamiinien takia ei kenenkään tarvitse syödä välipalapatukoita, Reija Männikkö sanoo. Kuva: Soili Porokka

Katse kuidun ja rasvan määrään

Ravitsemusterapeutti tarkasteli pyynnöstä 14 välipatukkaa ja tutustui niihin osin myös kotonaan kakkosluokkalaisen pojan ja eskari-ikäisen tyttären kanssa.

Joukosta valikoitui niin patukoiden helmiä kuin aikamoista huttuakin. Osa patukoista näet naamioituu piinallisen hyvin terveysravinnoksi, vaikka lähempi tarkastelu paljastaa todellisen pahisluonteen. Tosin huonoinkaan patukka ei ole tyystin kelvoton – Männikkö suosittelee ravitsemuksellisesti heikointa patukkaa herkutteluhetkiin.

Suuressa osassa välipalapatukoita kovan rasvan osuus paukkuu yli suositusten, ravitsemusterapeutti huomauttaa.

– Kannattaa katsoa kuidun määrää sekä rasvan määrää ja erityisesti sen laatua. Rasvan laadun pitäisi painottua tyydyttymättömään eli pehmeään rasvaan, ja tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa saisi olla korkeintaan kolmasosa.

Näillä kriteereillä hyviksiksi nousevat Nalle ja Elovena, jotka saavat ravitsemusterapeutilta kiitosta.

– Aika laiha saalis näin suuresta joukosta, hän miettii.

Esimerkkinä heikoimmasta päästä Männikkö nostaa Fitness-patukan, jossa kovan rasvan osuus on peräti 68 prosenttia.

– Helposti voi syntyä mielikuva, että jos ostaa Fitness-patukan, niin se on terveellistä, eikö?

Ei vitamiinien vuoksi

Niin, mielikuvat. Niitä luodaan paitsi terveellisyyteen ja kuntoiluun viittaavilla sanoilla myös vitamiiniluetteloilla – tai kuten Nesquik-patukkalaatikossa, supersankarilla, joka kahlaa auringon kultaamalla viljapellolla.

Männikkö kehottaa kuluttajia pieneen kriittisyyteen.

– Vitamiinien takia ei kenenkään tarvitse syödä välipalapatukoita. Jos syö monipuolisesti, niin ne tulevat muun ruokavalion kautta, hän huomauttaa.

Kuluttajaan saatetaan vedota myös ”Ei lisäaineita” -merkinnällä.

– Tätä käytetään myyntiargumenttina paljon. Lisäaineettomuuden perusteella on tekisi valintaa patukoiden välillä, sillä terveellisyys määrittyy muiden asioiden kautta.

Luomukin menee enemmän ideologiselle puolelle, hän muistuttaa.

– Se on tämän hetken trendi, ja totta kai tuotteiden valmistajat menevät sen mukana.

Osa kuluttajista haluaa suosia puolestaan kotimaisuutta, mutta siinä vaiheessa patukoiden rivit harvenevat. Tämän kriteerin läpäisivät Nalle ja Elovena.

Apua kolesterolin alentamiseen?

Spesiaalituotteena hän nostaa joukosta myös Benecol-patukan.

– Ties kuinka kauan on ollut levitteitä ja jugurtteja, mutta patukka on uusi. On osoitettu, että Benecolin sisältämät kasvistanolit auttavat laskemaan kolesterolia.

– Tässä voi säikäyttää se, että tuote on rasvaisin – 20 grammaa sadassa grammassa. Kuitenkin vain 5 grammaa eli 25 prosenttia on tyydyttynyttä.

Saadakseen kolesterolia alentavan vaikutuksen pitäisi syödä päivässä yksi tai kaksi patukkaa.

– Yhdessä patukassa on kasvistanolia 1,6 grammaa, ja päivittäin sitä pitää saada 1,5–3 grammaa. Jos syö enemmän, niin siitä ei ole mitään hyötyä.

Belvita Chocolate Hazelnut Rasvaa: 16 g, josta 5 g tyydyttynyttä (31 %). Kuitua: 5,3 g Asiantuntijan arvio: Ravitsemuksellisesti keskiverto patukka, jossa rasvan laatu on kiikun kaakun. Kuidun suhteen kohtalainen, parempiakin vaihtoehtoja on. Tuotetta myydään ja markkinoidaan aamupalana, mutta yksinomaan tähän en tyytyisi. Kuva: Loviisa Linjama
Pirkka, Omenainen myslipatukka Rasvaa: 4,9 g, josta 2,4 g tyydyttynyttä (49 %). Kuitua 8 g. Asiantuntijan arvio: Rasvan laadun suhteen heikko mutta kuitupitoisuuden osalta hyvä. Rasvan laadun perusteella en ottaisi käyttöön. Pakkauksena neutraali. Kuva: Loviisa Linjama
Paussi Kaura & metsämarja Rasvaa: 12 g, josta 1,4 g tyydyttynyttä (12 %) Kuitua 4,7 g. Asiantuntijan arvio: Rasvan laatu on hyvä! Jos ideaalia hakisin, niin kuitupitoisuus saisi olla vähän korkeampi. Vitamiini- ja kivennäisainetäydennyksiä. Kuva: Loviisa Linjama
Fruity bite Cranberry Rasvaa: 11 g, josta 6,6 g tyydyttynyttä (60 %) Kuitua: 5 g Asiantuntijan arvio: En ottaisi päivittäiseen käyttöön välipalaksi rasvan laadun vuoksi vaan ehkä herkutteluun. Sokeriakin on paljon, mutta suurin osa tulee hedelmistä ja marjoista. Ananassiirappi menee puolestaan lisätyn sokerin puolelle. Kuva: Loviisa Linjama
Taapero Piltti Rasvaa: 10 g, josta 4 g tyydyttynyttä (40 %). Kuitua 3 g. Asiantuntijan arvio: Palmuöljy on kovaa rasvaa, ja kuitupitoisuus jää suhteellisen matalaksi. Hedelmäpohjaisista valitsisin kuitupitoisemman Nomnomin tämän sijasta. Omat lapset vierastivat tätä. Kuva: Loviisa Linjama
Cini Minis Rasvaa: 13,2 g, josta 7 g tyydyttynyttä (53 %) Kuitua: 4,4 g Asiantuntijan arvio: Menee samaan kategoriaan Nesquikin kanssa. Pakkauksen viljakuva luo mielikuvaa, että tämä olisi terveellinenkin tuote. Kuva: Loviisa Linjama
Nomnom Mansikka & acai Rasvaa: 1,5 g, josta 0,2 g tyydyttynyttä (13,3 %) Kuitua: 8,4 g Asiantuntijan arvio: 100-prosenttista hedelmää, ei lisättyä sokeria, mikä on aina parempi, sillä luontaisesti hedelmistä tuleva sokeri on ravinteikkaampaa. Runsaskuituinen. Omat lapset vierastivat tätä, mutta se lienee enemmän tottumukseen perustuvaa. He ovat tottuneet syömään viljapohjaisia tuotteita. Kuva: Loviisa Linjama
Alpen Milk and dark Chockolate Rasvaa: 14 g, josta 6,6 g tyydyttynyttä (47 %). Kuitua: 3,5 g Asiantuntijan arvio: Aika matala kuitupitoisuus, ja rasvan laatu on heikko. Pakkauksen mainoslausetta ”Great for lunchtime!” (=hyvä valinta lounaaksi) en allekirjoita. Hyvälaatuinenkaan patukka ei korvaa täysipainoista lämmintä ateriaa. Kuva: Loviisa Linjama
Fitness Red Berries Rasvaa: 11,3 g, josta 7,7 tyydyttynyttä (68 %) Kuitua: 5 g Asiantuntijan arvio: Fitness on yksi pitkään markkinoilla olleista tuotteista ja saattaa olla siksi monelle luonteva valinta. Ravitsemuksellisesti kuitenkin heikoimmasta päästä. Kuva: Loviisa Linjama
Benecol Kaura, aprikoosi & manteli ALENTAA KOLESTEROLIA Rasvaa: 20 g, josta 5 g tyydyttynyttä (25 %) Kuitua: 6,8 g Asiantuntijan arvio: Erikoistuote, joka on suunnattu henkilöille, joilla on koholla olevan kolesteroli. Sisältää runsaasti rasvaa, mutta rasvan laatu on hyvä. Kuitupitoisuus myös hyvällä tasolla. Kuva: Loviisa Linjama
Elovena Mustikka-valkosuklaa HYVÄ! Rasvaa: 18 g, josta 1,8 g tyydyttynyttä (10 %) Kuitua: 10 g Asiantuntijan arvio: Elovenassa on enemmän rasvaa kuin esimerkiksi Fitness-patukassa, mutta Elovenassa rasvan laatu on hyvä: vain 10 prosenttia on tyydyttynyttä pahisrasvaa. Kotimainen ja lisäksi sydänmerkki. Tästä myös omat lapset pitivät. Kuva: Aake Roininen
Nesquik Rasvaa: 12,9 g, josta 7,4 g tyydyttynyttä (57 %) Kuitua: 4,9 g. Asiantuntijan arvio: Pakkaus saattaa olla lapsista houkutteleva, ja oli omienkin lasten mielestä näistä paras, mutta välipalatarkoitukseen en hevillä ottaisi. Sopii pikemminkin satunnaisiin herkutteluhetkiin. Poikani rankkasi tämän maun puolesta ykköseksi. Kuva: Loviisa Linjama
Nalle Kaura & suklaa HYVÄ! Rasvaa: 18 g, josta 2,5 g tyydyttynyttä (14 %) Kuitua: 9,2 g/100 g Asiantuntijan arvio: Jos haluaa tehdä helpon valinnan, niin tässä kohtaavat hyvä kuitupitoisuus ja rasvan laatu, eikä sokeriakaan ole kovin paljon. Tästä myös lapset pitivät. Sydänmerkki-tuote ja lisäksi vielä kotimainen. Kuva: Loviisa Linjama
SuperSnack Appelsiini Rasvaa: 14 g, josta 2,4 g tyydyttynyttä (17 %) Kuitua 7,3 g. Asiantuntijan arvio: Useita ajassa olevia trendejä: vegaaninen, ei lisäaineita, luomu. Ei sisällä myöskään lainkaan viljaa, m utta tämäkin on hyvä. Rasvan laatu on hyvä. Kuitu tulee hedelmälähteestä ja määrä on hyvä. Kuva: Loviisa Linjama
Soili Porokka
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X