Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Ruoka

Lahtelaistytön reseptillä siemennäkkäri valmistuu nopeasti - parsa ja lohi kruunaavat kesäherkun

Lahtelainen Anna Välimäki, 17, bloggaa ruoasta. Blogista löytää myös hyviä kahvila- ja ravintolavinkkejä. Kuva: Katja Luoma

Lukiota käyvä lahtelainen Anna Välimäki, 17, bloggaa ruoasta omaksi ja muidenkin iloksi. Välimäki suosii luomua, lähituotantoa ja raakaleivontaa - luonnollisia ruokia, joissa vältetään prosessoituja aineksia.

Välimäki kirjoittaa myös pienpaahtimoiden kahveista ja kahvin manuaalisista suodatusmenetelmistä.

- Aloin blogata reilu vuosi sitten. Pyrin kirjoittamaan ainakin kerran viikossa, mutta niin, että koulunkäynti ei kärsi blogiharrastuksestani, hän kertoo.

Välimäki jakaa blogissaan reseptejä sekä vinkkaa hyvistä kahviloista ja ravintoloista.

- Omia suosikkejani Lahdessa ovat Roux, Popot, Tryffdeli ja Horus. Toivoisin kovasti, että Lahteenkin saataisiin ravintola tai kahvila, josta saisi brunssia.

Välimäki luettelee asioita, jotka vaikuttavat ravintolakokemukseen.

- Ravintolan pitää olla kaikin puolin laadukas, mutta myös jollain tapaa omaleimainen. Itse arvostan paikkoja, joissa on panostettu ruoan lisäksi myös ympäristöön.

Vaikka Välimäki rakastaakin hyvää ruokaa ja kirjoittaa siitä mielellään, hän ei vielä tiedä, onko oma tulevaisuuden haaveammatti ruoan, kirjoittamisen tai valokuvauksen parissa.

- Todennäköisesti ei ole. En ole ajatellut alkaa myöskään bloggaamaan päivätyökseni. Katsotaan, miten tulevaisuudensuunnitelmat selkiytyvät abivuoden aikana.

Siemennäkkileipä on yksi viime vuoden ruokatrendeistä, joka levisi kulovalkean tavoin niin blogeihin kuin moniin kotikeittiöihinkin. Poimi tästä herkullisen siemennäkkileivän resepti.

Kesäinen siemennäkkäri

(vegaaninen, gluteeniton)

5 dl siemensekoitusta (esimerkiksi auringonkukan-, kurpitsan-, pellavan-, seesamin ja chiansiemeniä)

1 dl täysjyvätattari- tai riisijauhoa

3 dl kiehuvaa vettä

1/2 dl oliiviöljyä

sormisuolaa

1. Sekoita siemenet ja jauhot keskenään. Lisää vesi ja öljy. Levitä taikina uunipellille leivinpaperin päälle.

2. Tasoita taikina mahdollisimman ohueksi kahden leivinpaperin välissä. Ripottele päälle sormisuolaa.

3. Paista 175 asteessa noin tunti.

4. Seuraa, että siemenet eivät pala.

5. Tarjoa lisukkeena esimerkiksi kylmäsavulohta ja parsaa. Vegaani voi kokeilla lisukkeena esimerkiksi porkkanaa. Se on savuaromilla marinoitu porkkanaherkku, jonka ulkoasu ja maku muistuttavat kylmäsavulohta.

Siemennäkkäreiden päälle voi lisätä esimerkiksi lohta ja parsaa. Kuva: Katja Luoma

Parsat

nippu (luomu)parsaa

oliiviöljyä

puolikkaan sitruunan mehu

1. Paista parsoja pari minuuttia pannulla. Jätä parsatangot napakoiksi.

2. Mausta suolalla, sitruunalla ja mustapippurilla.

Resepti: Anna Välimäki.

Piia Kujala
piia.kujala@mediataloesa.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X